Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klickande hårddisk i MacBook - Rädda data ?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min dotterna MacBook hårddisk har tydligen gett upp.

Jag har gjort en hardware reset samt startat med TechTool Pro DVD,
men jag får ingen kontakt med den.

När man startar MacBooken så klickar det 4 gånger (jag har träffat på
kassa hårddiskar förut men detta är första gången det har hänt mej).

Standard 60GB hårddisk, no loss, men det finns en del av hennes
foton och filmer på den som vore synd att förlora:'( , så min fråga:

Finns det något sätt att komma åt materialet utan att lägga en
förmögenhet på den?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-11-26 17:33

Troligen inte.
Troligen är den fysisk skadad, och då finnt det inget billigt sätt att få ut datat på, tyvärr.

Hmm, hon är inte speciellt road...

Lär henne att hårdiskar faktiskt KAN gå sönder och att det är BRA om man har en kopia på sånt som är viktigt för henne.

Du har ju flera barn (2? och ett på väg? tror jag det var).

Varför köper du inte en Time Capsule? Ungarna kan ju "tappa" sina bärbara från tredje våningen eller lägga dem i badkaret utan problem då. TC'n sitter givetvis uppskruvad på väggen 2m upp, med en kåpa av polykarbonat framför

Jag hade tatt ur driven ur burken, satt den i en extern låda. Knackat på den, bett till gud (om du tror på sånt) och kanske fått igång den EN gång till.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag hade tatt ur driven ur burken, satt den i en extern låda. Knackat på den, bett till gud (om du tror på sånt) och kanske fått igång den EN gång till.

Den är redan ute. Jag ska koppla den till min USB-IDE/S-ATA m.m. sladd/adapter, skaka, knacka, öppna m.m. (mindre riskfyllt först sedan i stigande ordning). Funkar det sparar jag runt 5000kr (http://ahlbergdata.se/), men så mycket data var det inte...

1. Hon var i skolan
2. Hon hade fört över bilder från kameran i går
3. Det var min fru som precis skulle stänga ner den efter
att hon kollat mailen (hon lånar ibland hennes MacBook)
och Finder hade visade bara badbollen (vem sa att
Maccar aldrig krashar ?!?)
4. Force-quit, stängde ner... Finito.

Ingen fysisk åverkan alls.

Finns det någon anledning till att du inte har backup av disken?

Ursprungligen av Standout:

Finns det någon anledning till att du inte har backup av disken?

Att min 6-åriga dotter inte backar upp sina foton VARJE 12-timmar...

Visste inte att en hårddisk har inbyggt pip !!

Sitter och kopplar in den och den börjar pipa

Jag har suttit och tittat på den här hårddisken utan lock nu och jag tror att vad som händer är att läshuvudet tappar referensen och det är därför den söker hela tiden.

Jag ger mej fan på att själva botemedlet egentligen är ganska enkelt om man bara kan detta med hur disk-styrenheten verkligen fungerar, vilket jag så klart inte gör, men jag tror inte det är sånt hokus pokus som alla tror. MEN allt är ju lätt när man kan...

Med en TC hade du haft backup så fort hon är hemma och burken är igång...
Troligen en backup strax innan hon gick till skolan.

Dagens arbete hade antagligen gått åt pipan, men allt annat hade funnits där.

(Bara för att vara lite viktigpetter och irritera dig lite... )

Ursprungligen av Goflorp:

(Bara för att vara lite viktigpetter och irritera dig lite... )

Det kan jag ta!

Jo, klart, och hon körde Leopard också, men det var inga kritiska saker,
min fråga var bara rent tekniskt, vad går, och inget beklagande.

Hon har nu en 2.5" hårddisk utan lock i sitt rum som leksak till något...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-31 02:15

Om man värderar sitt innehåll typ foton högt så kan man komma relativt billigt undan med i mitt tycke Sveriges kanske mest prisvärda dataräddning Data Recovery Sweden - dataräddning, återställer hårddiskkrasch, Raid recovery Jag tappade min externa med foto och ljud från 1,5 m under Time Machine backup, visserligen ganska ny disk men i alla fall...de savede allt! För sura pengar men ändå klart under andra dataräddare.

Har du testat frys-tipset? Att lägga in disken i frysen en stund kan få metallen att krympa så att ett fastnat käshuvud kommer loss. Kan ju vara worth a shot...

Var det externa kabinettet externt strömmatat? Det kan också göra skillnad ibland.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2009-04-06 22:42

...och om det är fotona som just laddades över från kameran som var det väsentliga, så antar jag att du tänkt på det uppenbara att köra data recovery på minneskortet? (Finns många program för detta)

1
Bevaka tråden