Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbooken dör. Batteriproblem?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag köpte en MacBook i November förra året och den beter sig väldigt konstigt nu. När jag kör på batteri så kan den helt plötsligt gå in i viloläget och bli helt okontaktbar i 1 - 2 minuter innan man kan starta den igen. Så kan den göra flera gånger på en laddning. När jag kopplar i laddaren så kan jag köra på som vanligt, men den kan växla ibland mellan batteriet med texten (laddat) och ett batteri med ett kryss. Det konstiga är att jag efter en vecka med detta problemet inte upptäckte det längre utan kunde köra med batteri i nästan två månader.. men nu har det kommit fram igen.

Har ni nån aning om vad problemet kan vara? Känns ju inge kul att köpa ett nytt batteri till datorn för en tusenlapp utan att veta om det är det eller att lämna in den i en macbutik för service om dom inte upptäcker problemet.

Nån ide? Nån som vart med om liknande?

/Niclas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-28 12:53

Finns Macbooks som levereras med dåliga batterier. Just X:et gör att du du ska få ett nytt batteri gratis. Läs här: Apple - Support - MacBook and MacBook Pro Battery Update
Har du någon mac-affär i Fagersta som gör serviceärenden? Jag gissar att det inte är så. Då skulle jag göra såhär: Ring Apple och förklara hur det ligger till och berätta om X:et. Då kommer/ska de skicka ut ett nytt batteri till dig med posten och du får skicka tillbaka det andra i samma kartong.

Tack för svaret. Jag lämnade in datorn till MacSupport i Västerås för service. Bra att ha en ganska så nära serviceverkstad som kan fixa datorn med garanti så man slipper skicka den till Holland.

Bara hoppas det funkar bättre när jag får hem datorn igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-10 23:15

Jag råkade ut för 'x' problemet idag. Macbooken har fungerar felfritt i ett år, använde den i morse och några timmar senare slutade batteriet att ladda. Testade omstart & femsekunder på power, fungerade ett tag, sen samma sak med 'x' igen.

Hur som helst.
Fick ni nytt batteri från Apple? Spelade ålder på datorn någon roll då?

Det blev inget byte av batteriet i min dator, utan det blev byte av logikkort. Efter det har den fungerat utan problem.

Har fungerat utan problem tills nyligen.
Nu jävlas den mer än någonsin så köpte ett nytt batteri för att testa.
Verkar dock inte hjälpa med det heller.

Nån som har nån idé vad det mer kan vara?

Alltså, både logikkortet och batteriet är nu utbytta.

/Niclas

Mycket skum maskin jag har... för nu fungerar den igen. Verkar som den vill jävlas en vecka varannan eller var tredje månad.

Det som har testats att bytas ut är logikkortet, superdrivern, batteriet och minnena. Nån som har någon idé om vad det mer kan vara?

Hela datorn . Så där gjorde Apple med min iBook för 100 år sedan, de bytte ALLT rimligt som de tyckte borde bytas, ÄNDÅ fick de inte den att funka så tillslut så bytte de hela datorn, efter det inga problem alls

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-21 19:41

Jag fick höra av supporten att batteriet räcker längre om det används. Jag ha kört med sladd i datorn sedan jag köpte datorn vilket är mer än ett år sen, men nu börjat surfa mer trådlöst och kör därför mer på batteri. Det som händer då är att datorn slocknar redan efter 30-40 minuter. Det är bara att koppla in strömsladden igen. Även supporten tyckte det verkade konstigt men jag ska ivf få ett nytt batteri och returnera det gamla.

Ursprungligen av HeLe:

Jag fick höra av supporten att batteriet räcker längre om det används. Jag ha kört med sladd i datorn sedan jag köpte datorn vilket är mer än ett år sen, men nu börjat surfa mer trådlöst och kör därför mer på batteri. Det som händer då är att datorn slocknar redan efter 30-40 minuter. Det är bara att koppla in strömsladden igen. Även supporten tyckte det verkade konstigt men jag ska ivf få ett nytt batteri och returnera det gamla.

Hmm.. Då får jag nog stoppa i mitt batteri igen och köra med batteri och sladd istället för bara sladd (har en macbook alu 2.4 från december 08)

1
Bevaka tråden