Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FTP-server vill inte fungera

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-11-25 19:32

Hejsan, Jag har sökt och sökt men inte hittat nåt svar på min fråga, så här kommer den:

Jag försöker sätta upp en FTP-server på min dator så att jag kan komma åt den även från andra platser men får det inte att fungera. Jag har provat både PureFTP och Rumpus, men får samma resultat på båda, alltså att jag inte kan komma åt servern från andra sidan routern så att säga. Jag ställer in så att FTPns adress är samma som min externa IP-adress och har öppnat portar mm. men när jag försöker komma åt FTPn via den IP-adressen så händer absolut ingenting (när jag försöker med Cyberduck). Jag har sett i vissa guider att man ibland måste använda sig av dyndns.com eller no-ip.com för att få det att fungera, men när jag använder mig av det (dyndns.com i det här fallet) så kommer jag fram till inloggningsrutan till den webbaserade konfigurationssidan till routern av nån anledning när jag provar att connecta med Firefox och ingenting händer åter igen med Cyberduck.

Jag förstår att det måste ha nåt att göra att jag inte kommer igenom routern, men vad kan det då vara för fel jag gjort?

Jag kan också påpeka att när jag ställer in så att FTPn ska ha en intern ip, och jag connectar inifrån nätverket så fungerar det utmärkt.

Det kanske blev en inveklad förklaring, men jag hoppas att nån av er förstår mitt poblem

I routern så måste du ställa in att port 21 (Som brukar användas av ftp) skall routas till den datorn som har ftp servern, brukar heta virtual server eller liknande beroende på router.

Hoppas det ger dig tillräkcligt med info för att komma vidare.

Port Forwarding är nog rätt begrepp.

Din router måste veta att anrop på port 21/FTP utifrån ska styras till din dator - det gör du med en brandväggsregel i din router.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-11-26 15:18

Jag har fått det att funka med PureFTP nu, jag hade klantat till det lite i routerinställningarna. Jag får det dock inte att funka med Rumpus som jag hellre skulle vilja använda.

1
Bevaka tråden