Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar 6 eller 8 GB RAM i Alu iMac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som frågan lyder så undrar jag om man kan maxa minnet ännu mer i Alu iMac:arna med Santa Rosa chipsetet än 4 GB? (Dvs alla alu iMacs:s). Frågan såg jag på Macbook forumet som hastighast men jag undrar om det är nån som har egen erfarenhet av det? Läste att 8 GB på en MacBook gjorde att operativet "såg" minnet men programmen blödde för mycket i det och kunde inte accessa det och hur som haver så gick datorn slöare och slöare för att sen dö helt. Vanligtvis när en dator inte kan accessa med RAM så ser den bara maximalt vad den kan och struntar i resten.
8 GB hade varit intressant, men även 6 GB. Maxat ram är trevligt.
Känns ju inte som att man vill köpa 4 gigs moduler "bara för att..." även om dom är så billiga.

/Glenn

lyssnade på "The macObserversMacGeekGab" (nyttig och kul podcast), där snackar de om att 6GB funkar bra men att det i dagsläget blir väldigt dyrt.
Tydigen blir det ojämnt fördelat så man drar inte nytta av memory interleave och då tappar man väl några procent i prestanda.

Förstår inte varifrån du får får att datorn långsamt skulle dö. Aldrig vart med om. Och varför skulle programmen få för sig att blöda med mer minne?

Än så länge hade jag inte satsat på att bli GuineaPig på det här. Låt andra prova och låt priset på minnena sjunka...

Jag utgick från tråden: http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/252533-8-gb-ram-i-macbook-pro-santa-rosa-senare.html

som säger:
"NO, 8GB WON'T WORK
Just for fun we tried the 8GB configuration (2 x 4GB). Though the MacBook Pro will boot and Activity Monitor sees all 8GB, there are serious operational issues. For starters, if you use anything beyond 4GB of real memory, the MBP goes into "molasses" mode. And if you manage to quit out of the memory hungry app, the reported amount of real memory in use does not recede. At a certain point, our operation was so crippled that we had to push and hold the power button to force a shutdown. "

Låter märkligt också imo.

Fluga i din soppa. Annorlunda chipset. Dom kör med Nvidia i dom nyaste MB:s.

då har jag rört till det alldeles, jag trodde det var dem som diskuterades.
ber om ursäkt..

Jag tror jag har svaret här: 8 gb RAM and MBP/SR - Mac Forums

"Thanks to ayeying's testing of a 4 gb module, I bought an 8 gb SO-DIMM kit and installed it in my 2.4 gHz MBP/Santa Rosa. All 8 gb are seen and for the half-hour or so that I've been using it there have been no problems. I notice no performance lag or the such (if anything, it seems a bit snappier).

I have not tried Parallels or Fusion, which seem to cause a problem for one blogger.

If there are any 64-bit apps available for free or demo that would be a fair test of 64-bit memory mapping, I'd be happy to run them to test the memory.

But so far, it sure looks like a MBP - and probably MB and iMac - built on Santa Rosa can utilize 8 gb of RAM.

Gött!

Om jag tänker rätt borde detta innebära att inga program kan adressera mera än 4GB för sig, men att OSX klarar 64-bitars adressering och gränsen blir då <insert BIG number here>GB minne. 16 TB ? eller ?

1
Bevaka tråden