Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det något Mac-program liknande StatView?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-11-24 11:23

Tjena!

Nån som har nått tips på ett bra statistikprogram till mac?
Likt StatView till windows. Jag vet att det finns ett StatView till
mac, men vill nog helst ha ett "rent" macprogram.

Statview var ett rent macprogram från början men har tyvärr lagts ned av SAS som köpte programmet för typ tio år dedan. Det är nedlagt både för windows och mac. I mac os 9 funkar den gamla versionen (5?) utmärkt.

Flera "stora" statistikprogram har övergett macplattformen (sas, statistica, systat...), även om SPSS har kommit tillbaka.

Det program som SAS nu marknadsför som ersättare till StatView är JMP (prova www.statview.com), ett utmärkt program tycker jag som använt det sedan version 1.0 (JMP stod ursprungligen för "John's Mac Project). Det är ganska annorlunda upplagt än StatView men betydligt kraftfullare.

Andra generella program är t.ex. Stata och R men de är i första hand kommandostyrda. För en aktuell sammanställning, kolla här: MacStats Home Page for Macintosh statistical software

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-11-24 23:31

Oh grymmers, tackar för hjälpen!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-11-25 18:18

Funderar dock om du har nån länk till nån trial verision för mac för JMP?
Hittade bara windowsverisionen på deras hemsida.

Det senaste JMP 8 finns ännu bara för Windows och kommer först i vår för Mac (och Linux). Men du kan ladda ner version 7 här!

Jag misstänker att du måste registrera dig men det går fort.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-11-25 22:59

Det var riktigt bra. Det hade ju verkligen allt. Sitta och knåpa lite DOE och SPC
var ju jätte användarvänligt i programmet.
Väntar nog på 8an för mac innan jag köper det dock.

Jo det är förvånansvärt mångsidigt, men DOE och SPC och andra "industriella" statistikområden har jag inte använt så mycket. Men det som jag verkligen uppskattar är den dynamiska kopplingen mellan data och grafik. Om du markerar data i tabellen så markeras motsvarande datapunkter i grafer, och tvärtom. Mycket smidigt när man visuellt ska undersöka samband, filtrera data eller bara testa olika grejer lite snabbt och förutsättningslöst.

Ett tips är att lära sig använda de olika alternativen i tabellmenyn. Väldigt användbara för att strukturera data.

Scriptspråket är också väldigt användbart för att automatisera eller dokumentera vad man gjort.

Största bristen är väl grafiken, som dock blir bättre för varje ny version. Det mesta går att fixa till i programmet men det är oftast enklare att lyfta över en graf Illustrator eller liknande och snygga till den där.

1
Bevaka tråden