Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Local hostname ändras ofta

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-20 09:45

Jag får regelbundet upp en skärm med meddelandet att datorns "local hostname" redan finns på nätverket och att namnet därför ändrats. Detta sker såväl på min Macbook som min iMac. Vad kommer detta sig utav?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-11-20 10:53

Du har fler datorer som heter likadant som din på nätverket. Kolla i Systeminställningar->Delning->Datorns namn vad du döpt datorn till. Ändra till något annat.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-25 09:16
Ursprungligen av Kalle W:

Du har fler datorer som heter likadant som din på nätverket. Kolla i Systeminställningar->Delning->Datorns namn vad du döpt datorn till. Ändra till något annat.

Jag har nu testat detta i ett par dagar och nu fick jag plötsligt återigen ett meddelande att namnet ändrats. Jag har dubbelcheckat att det inte finns något dubbelt namn i mitt lilla nätverk så jag fattar ingenting...

När det sker så sker det alltid vid uppvaknande (från sleep-läget) av datorn. Andra idéer?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-25 09:39

Samma sak händer mig hela tiden, och det kan inte bero på att det finns en dator med annat namn. Min heter just nu Fusion-10 som den har jobbat upp sig till från Fusion på sådär tre månader.
Är inte helt säker på att det är Macen som orsakar det dock, får bara problemet när jag ansluter till vårt nätverk via en Range Extender som verkar lite kass på att glömma bort enheter som kopplas ifrån. Ibland är IPn tagna av datorer som lämnade nätverket flera timmar tidigare.

Där har du ju lösningen. Den släpper inte namnet.
Sedan kommer du igen. "

Fusion-9 ? e du go elller, du finns ju redan. Nä, du får heta ngt annat...hmmm...Fusion-10 får det bli"

Kan man inte justera burken till en kortare "släpptid" ?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-25 22:34

Jag tvekar på om detta är problemet i mitt fall.

Mitt nätverk är uppsatt som WDS nätverk och består utav en Airport Extreme och en Airport Express som basstationer (Extremen är kopplad till Internet). Just nu är inställningen att släppa/förnya IP 1 timma, vilket är minsta möjliga alternativ så vitt jag kan se. Är det någon annan inställning jag måste kolla.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-11-27 17:35

Någonting som finns på nätverket korpar uppenbarligen ditt namn, vilket resulterar i varningen och att datorn ändrar namnet.

Om du enbart har datorn och två basstationer verkar det minst sagt märkligt. Prova att ta bort dem under en tid och kör datorn direkt mot världen. Koppla in en basstation i taget och se om felet återkommer. Hyr in en kompis att hänga hos dig med sin maskin varje kväll i en vecka och se om han får samma problem. Låna ett USB-nätverkskort av någon och kör på det ett tag och se om samma fel uppstår.

I sista hand kan du prova att installera om systemet, ifall det är ett mjukvarufel.

1
Bevaka tråden