Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer OSX Server att kunna köras virtuellt i VMWare?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-11-22 22:34

På apple hårdvara eller ike apple hårdvara - på apple hårdvara tror jag inte apple kan tacka nej till, ger kunderna för stort missnöje med deras hårdvaru investeringar om dom inte kan körra flera parralella serverinstancer. På ike apple hårdvara skulle vara kanon men jag tror inte det - för då kommer möjligheten att köra mac os X på en ike mac tas i spel.

Har ett par Linux servrar där jag gärna skulle köra vrtualisering och Mac OS X instancer

Edit: Paralells med deras server lösning för mac kan i dags läget köra mac virtualiserat på mac hårdvara; Mac Server Virtualization - Parallels Server for Mac

Senast redigerat 2008-11-22 22:52

Fungerar väl med vmware fusion? Vill minnas att jag sett osx server som installationsval.

Japp, funkar i Fusion, stödet är dock "experimental". Att det bara stöds i Fusion och inte i VMwares andra produkter beror nog på Apples licensvillkor. Stödet dök upp både Fusion och Parallels efter att Apple ändrat licensen till att tillåta virtualisering av Mac OS X Server på Apples hårdvara.

Senast redigerat 2008-11-25 12:14

Det är ju egentligen ganska märkligt. Är det VMWares ansvar att se till att Apples licensvillkor efterlevs? Har de samma ansvar inför andra tillverkare?

Ursprungligen av Marcus K:

Det är ju egentligen ganska märkligt. Är det VMWares ansvar att se till att Apples licensvillkor efterlevs? Har de samma ansvar inför andra tillverkare?

1. En god relation med Apple är nog en stor fördel i deras arbete.

2. Vilka extra kunder skulle de få genom att stödja Mac OS X Server på annan hårdvara utan Apples godkännande? Vem vill ha en lösning som de inte kan få support för?

Ursprungligen av Marcus K:

Det är ju egentligen ganska märkligt. Är det VMWares ansvar att se till att Apples licensvillkor efterlevs? Har de samma ansvar inför andra tillverkare?

Jag tror alla andra tillverkare ser det som en stor fördel att komma in på VMwares plattform, eftersom det verkligen tagit IT-drift till en ny nivå och då är det främst ESX jag menar.
Hörde något rykte om att även Cisco höll på att få in stöd för VMware, vilket betyder att man kan bygga sina nät virtuellt köra alla routrar och brandväggar virtuellt och endast ha "dumma" switchar fysiskt.

Är det inte förresten så att "stöd" egentligen innebär "medföljande drivrutiner" och inte "kan starta"? För jag har sett dem som kört Mac OS X i VMWare Workstation, och det behövdes inget speciellt "stöd" för det. I så fall innebär VMWares stöd bara att VMWare Additions även funderar på Mac OS X.

Ursprungligen av Marcus K:

Är det inte förresten så att "stöd" egentligen innebär "medföljande drivrutiner" och inte "kan starta"? För jag har sett dem som kört Mac OS X i VMWare Workstation, och det behövdes inget speciellt "stöd" för det. I så fall innebär VMWares stöd bara att VMWare Additions även funderar på Mac OS X.

Stöd kan man väl översätta till support. Det funkar säkert hur bra som helst men om något går fel och du försöker felanmäla något, så kommer du få svaret att "vi supporterar inte den plattformen" alt "installera det på hårdvara vi stöder och funker det inte då ring igen".....

Allt verkar gå VMwares väg. Måste vara skoj att jobba där!
De köpte även ett av företagen som håller på med thininstall, alltså göra bubblor av program som kan köras på vilken maskin som helst.

Jag kommer snart att köra VMWare fusion med två OS X server licenser virtuellt.
Väntar bara på att servern ska dimpa ner i brevlådan först.

Och ja Cisco håller på med exakt det mendezzz, grymt intressant allt.
Otroligt abstrakt är det. Det går inte längre att vara generallist utan man måste bli speciallist för att hänga med.

  • Medlem
  • 2008-11-25 10:35
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag kommer snart att köra VMWare fusion med två OS X server licenser virtuellt.
Väntar bara på att servern ska dimpa ner i brevlådan först.

På vilken hårdvara?

  • Medlem
  • 2008-12-11 16:52
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag kommer snart att köra VMWare fusion med två OS X server licenser virtuellt.
Väntar bara på att servern ska dimpa ner i brevlådan först.

Hur har det gått? Jag hittar ingen info hos VMWare om att det finns en skarp version.

Fusion har ju funnits ett bra tag..

  • Medlem
  • 2008-12-11 22:42

Vi har redan VMWare i andra sammanhang.

1
Bevaka tråden