Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur knappar jag in kortkommando som innehåller hakparentes?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-18 00:29

Hej
Kan någon vänlig själ tala om hur jag med tangentbordet skapar ett kortkommando som tex "shift+command+option+["
Jag menar - för att kunna skriva en hakparentes till att börja med måste man knappa in "option+8", men om option finns i kortkommandot redan - hur skapar jag hakparentesen då option redan är "upptagen"?

Ett annat konkret exempel är kortkommandona i InDesign för att lägga objekt framför/bakom. Tex Arrange/send to back består av "shift+kringla+hakperentes". I logikens värld borde jag få fram den funktionen genom att trycka "shift+kringla+option+8" (eftersom "option+8" = hakparentesen) men det funkar såklart inte.

Jag har sökt i ett antal trådar här redan men hittar inte svaret på min frustration.
Vet någon hur man gör så vore jag mycket tacksam

mvh
T.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-18 21:03

Antar att du kör engelsk version eftersom du nämner dessa kommandon.

På Adobes hemsida har jag för mig att det finns kortkommandouppsättnignar för Engelsk version fast med andra språk på tangentbordet. Alltså för svenskt tangetbord. Tror också att de finns på installationsskivorna någonstans.

Då är framför/bakom CMD-Ä/CMD-Ö resp CMD-Shift-Ä/CMD-Shift-Ö

Det går inte att komma åt de amerikanska kommandona med ett svenskt tangetbord, typ de som du nämner.

Annars om du känner någon med svensk version kan du be att få deras kortkommandofil.

Janne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-24 21:21

Japp, jag kör engelsk, CS3.
Tack för tips. Jag ska kika på adobes www, tyvärr funkar inte kommandona du anger ovan hos mig
//Tina

Det går också att ställa om kortkommandona som man själv vill ha dem. Kolla under Edit-menyn så borde du ha något som heter "Keyboard shortcuts" (eller något i den stilen, har inte programmen framför mig). Möjligheten finns både i InDesign och Photoshop.
Det som jannes tar upp verkar dock vara en bättre lösning i sin helhet. Bra tips! Ska prova det på jobbets engelskspråkiga CS4-program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-24 22:52

Ja det är sant, dock undviker jag helst egna kortkommandon av praktiska skäl (pga att jag jobbar vid olika datorer som då har olika kommandon vilket skapar förvirring) plus att jag tex skulle följa en instruktion från The Indesigner nyligen (som är på engelska) och då dök ovan nämnda "bracket" upp flera gånger, och då är man tillbaka på ruta 1 igen

Vid installationen av programmen ska man välja "international english" istället för bara "english". Då får man med kortkommandouppsättningar för fler tangentbordslayouter (t ex svenska)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-04 18:00
Ursprungligen av mangepetersson:

Vid installationen av programmen ska man välja "international english" istället för bara "english". Då får man med kortkommandouppsättningar för fler tangentbordslayouter (t ex svenska)

Exakt, det var det jag var ute efter i mitt tidigare inlägg. Då får man CMD-Ä och CMD-Ö för att lägga överst och underst. Med Adobelogik så är CMD-Ö underst

Janne

1
Bevaka tråden