Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NYA MacBook till TV

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur fungerar det att skicka signalen från de senaste MacBookarna till en plasma-tv för att kolla på film etc?
Jag menar, det sitter väl ingen VGA-utgång på dem?
Jag är inte särskilt sugen på apple TV.
Finns det någon kabel/adapter som fixar detta till VGA-ingången i TV'n men bibehåller kvaliteten?

Är det rentav så att jag kan dra en HDTV-kabel från datorn till TV'n?

Finns displayport-VGA att inhandla, borde fungera!

Om du med HDTV tänker på antingen DVI eller HDMI finns det kabel som går från displayport-DVI

Finns att köpa på Applestore bland annat:
Mini DisplayPort to VGA Adapter - Apple Store (Sverige)

Ursprungligen av Marcus_R:

Finns displayport-VGA att inhandla, borde fungera!

Ok, jag har ett tiotal meter till TV'n, men det borde vara lugnt att slänga på en förlängning.
Har du tips om vart man ska handla kabeln, finns de nån annanstans än apple-butikerna(som tenderar att vara onödigt dyra för sådana här tillbehör)?

Ursprungligen av Marcus_R:

Om du med HDTV tänker på antingen DVI eller HDMI finns det kabel som går från displayport-DVI

Finns att köpa på Applestore bland annat:
Mini DisplayPort to VGA Adapter - Apple Store (Sverige)

Precis, det var det jag menade.
Tack för hjälpen.

Tror bara att det finns hos Apple för tillfället, då den kontakten som är på MacBooken, dvs. Mini-Displayport är ett "Apple-påhitt" såhär långt.

Det är bara delen "mini" som är ett påhitt från Apple. Displayport är en standard.
Den är gratis till skillnad från HDMI om jag har förstått det rätt.
Lite USB/Firewire strid att vänta.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det är bara delen "mini" som är ett påhitt från Apple. Displayport är en standard.
Den är gratis till skillnad från HDMI om jag har förstått det rätt.
Lite USB/Firewire strid att vänta.

Var det jag menade, men såg nu att det inte framgick så tydligt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-12 14:36

Lånar tråden för en stund.

Har en TV med HDMI ingång och vill se videomaterial direkt från min MacBook. Tyvärr finner jag inga mac mini > HDMI sladdar att köpa. Är den enda vägen att gå är att köpa en mac mini > DVI kabel och en DVI > HDMI adapter? Verkar vara omständligt. :-/ Måste Apple göra så krångligt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 11:26

Du behöver ingen DVI -> HDMI-adapter utan du köper en kabel som har DVI -> HDMI direkt.
Typ en sån här http://www.netonnet.se/index.asp?iid=82201

Tyvärr går inte Apple (som vanligt) hela vägen och fixar ljud i mini dispyporten så ljudkabel måste du dra separat.
Hade varit smidigt med en mini displayport till HDMI-adapter...

Ursprungligen av ktd:

Du behöver ingen DVI -> HDMI-adapter utan du köper en kabel som har DVI -> HDMI direkt.
Typ en sån här http://www.netonnet.se/index.asp?iid=82201

Tyvärr går inte Apple (som vanligt) hela vägen och fixar ljud i mini dispyporten så ljudkabel måste du dra separat.
Hade varit smidigt med en mini displayport till HDMI-adapter...

Använder själv en sådan kabel, och den fungerar alldeles utmärkt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 11:39

Tack för era svar ktd och Marcus_R! Ja det är det jag efterfrågade: direkt mini displayport>HDMI adapter. Men ni har naturligtvis rätt! Har inte tänkt på att det finns färdiga DVI>HDMI sladdar. Tack för tipset!

mini-displayport till hdmi

Kör någon mini-displayport till hdmi? borde man inte få med ljudet i den kabeln
Som jag har förstått är det hela iden med mini-displayport? (Mera än bara bild utgång) om det inte funkar... förstår jag inte varför dom byter hela tiden. från dvi till mini -dvi till micro-dvi och nu mini-displayport.
och jag har råkat ut för alla..

1
Bevaka tråden