Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webbpublicera en databas - hur då, -vad missar jag?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-24 13:53

Hej,
Vad är det jag missar vid webbpubliceringen?
När jag sätter mig vid en annan dator hittar den inte filen via webrowsern och ip-numret.

Skall man skriva in numret: http://192.168.XX.XXX/filensnamn.fp7 ?

Jag har slagit på webpublicering, men filen försvinner om i "Tillgång till fil via direkt webbpublicering" när jag går till samma inställning en gång till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-24 15:15

Hej Magnus,
Man låter .fp7 filen vara öppen på värddatorn.
Ändra porten till 591 i "Avancerade tillval, som är "paxad" för webbpublicering.
Skriv sedan in ip-numret enligt följande: http://192.102.XX.XX:591/
,så dyker en sida upp med de filer som "kunden kan öppna, i sin webbrowser"
Klicka på filen, skriv in lösen osv
Så enkelt var!

Mvh
Magnus

Kan tillägga att om du vill ha en lååååång instruktion om hur man webbpublicerar en FM-databas skriven för FM 8 (jepp, den är inte uppdaterad, men stegen är ungefär likadana) och i Mac OS X Server, så kan du kolla på denna sida:

Filemaker tips from Intelligent Mammals - Setting up IWP on FMSA

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-25 07:53

Hej Taz_1999,
Ibland skall man inte visa chefen vad man kan göra med FileMaker, -då vill de gärna ha mer, vilket har hänt hos mig....så det blir nog att jobba lite över julhelgen hemma.
Tack för dina tips!
Ha en bra dag!
Mvh
Magnus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-25 14:17

Hej Taz_1999,
Har du något tips?
Problem:
Om jag vill att kunden endast skall "se en tabell, en layout" av flera vid webbpublicering, hur gör jag då?
Kunden skall kunna gå in och fylla i fält och även skapa nya poster, som är länkade till andra tabeller, som kunden inte få se.

Mvh
Magnus

1
Bevaka tråden