Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gamla sköna saker jag saknar i OS X

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tog häromdagen och drog igång min morsas gamla Performa 450 som stått på diverse vindar och källare några år. Plötsligt när jag drog igång den fick jag en sånn där OTROLIG känsla som man får ibland. Ni vet när alla gamla minnen svallar fram. Det gamla Mac OS drog igång och plötsligt kom jag att tänka på en sak som jag faktiskt saknar lite i OS X. Det skiter sig aldrig, haha

Minns några härliga problem och rutiner för att fixa de:
- Feltyp 11, min vanligaste "bomb" och man visste att omstarten var ett faktum
- "Bygg om skrivbordet" - Hur många problem med ikoner och sånt löste inte det här?
- "tillägg avstängda" - Löste de flesta av våra problem faktiskt. Minns ni alla tillägg man hade.

Men mitt absolut största minne var när jag klev upp en söndag. Satte på datorn och det var en mac som var ledsen. Då fick vi ta den till affären igen och mamma var jättearg och trodde jag hade gjort något, haha...

Så kan det vara. Dela gärna med er av gamla Mac OS 7-8-9.x - minnen vetja!

  • Medlem
  • 2008-11-21 03:24

En sak jag kan sakna är Findern. Den heter fortfarande samma sak, men bygger inte längre på samma princip. Leopard-Findern är ibland rätt frustrerande, och har i min mening antingen lånat för mycket, eller för lite, av Windows Explorer. Den är fortfarande bättre än Windows motsvarighet, men inte alls lika intuitiv som den en gång var. Allt låg där man lagt det. Alla fönster hade samma storlek och placering som när man stängde dem. Genialt. Jag gillar inte browser-Findern alls lika mycket. Gamla Findern uppmuntrade en att ordna saker enligt sitt eget system, medan den nya försöker tvinga in en i en mall.

Sen var det rätt trevligt med ett operativsystem som inte var mer än det. Enkelt att hålla koll på. Alla problem som dök upp var välkända, och hade en enkel lösning.

Sen tar det slut. Allt annat är otroligt mycket bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-21 10:32

"Bygg om skrivbordet" löste långt mindre problem än vad alla trodde. Ofta var det omstarten i samband med ombygget som löset de flesta problem. Men det kändes bra att se om sin dator så folk gjorde det hela tiden. Lite som att folk nollställer PRAM och reparerar skivbehörigheter idag.

Ursprungligen av acke:

"Bygg om skrivbordet" löste långt mindre problem än vad alla trodde.

Ikonerna!! Vikifare än så kan det väl inte bli ?!?

Flyttade tråden till Mac OS 9, för Classic är ju vad det handlar om.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-21 10:51

Problemet jag upplevde med gamla Findern var lätt blev väldigt många fönster när man skulle filhantera. Mycket äpple-w blev det... OSXs Finder är en bra kompromiss med det bästa kvar.

Ursprungligen av stfm:

Leopard-Findern är ibland rätt frustrerande, och har i min mening antingen lånat för mycket, eller för lite, av Windows Explorer.

Ursprungligen av planB:

Problemet jag upplevde med gamla Findern var lätt blev väldigt många fönster när man skulle filhantera. Mycket äpple-w blev det... OSXs Finder är en bra kompromiss med det bästa kvar.

Detta är en av de få saker jag känner att Windoze har som Findern inte har, och det är sättet den visar "träd" i vänsterdelen av Explorer. Apple har apat efter, men inte gjort det lika användbart.

Det fanns (finns?) 3rd party utilities som är liknande.

Ursprungligen av planB:

Problemet jag upplevde med gamla Findern var lätt blev väldigt många fönster när man skulle filhantera. Mycket äpple-w blev det... OSXs Finder är en bra kompromiss med det bästa kvar.

Du testade aldrig att hålla nere "alt" då? Det var inget problem alls. Och OSX Finder fungerar likadant när man slår av plåttriga webläsarläget. Fungerar utmärkt, mycket bättre än att leka "swappa kanaler på TV-apparat".

Däremot är det hopplöst att öppna i nya fönster på MS Windows, för de har ingen sån lösning. Horribelt klumpigt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-21 11:42

Feltyp 11 och Control Strip är ju två godbitar som man bara måste sakna hehe.

Fast ska jag vara ärlig så saknar jag nog ingenting från det gamla OSet, det var ju smidigt och lättanvänt som tusan men bakom skalet så var det ju ganska crappy. Jag gillar mitt OSX helt enkelt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-21 11:48

Det enda jag saknar är Type och creator, dvs att macen höll reda på vilken typ en fil var av och vilket program som skapat den helt oberoende av filändelse. Man kunde ha en jpg skapad med Graphic Converter och en skapad med Photoshop och macen öppnade automagiskt rätt program när man dubbelklickade på filen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-21 11:55
Ursprungligen av rhesus:

Det enda jag saknar är Type och creator, dvs att macen höll reda på vilken typ en fil var av och vilket program som skapat den helt oberoende av filändelse. Man kunde ha en jpg skapad med Graphic Converter och en skapad med Photoshop och macen öppnade automagiskt rätt program när man dubbelklickade på filen.

Det görs väl i OS X också? Åtminstone kan du sätta en fil till att öppnas med ett annat program än default. Men har för mig att när filen skapas så sätts den till att öppnas med det programmet. Kanske beror på programmet?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-21 12:08
Ursprungligen av flojon:

Det görs väl i OS X också? Åtminstone kan du sätta en fil till att öppnas med ett annat program än default. Men har för mig att när filen skapas så sätts den till att öppnas med det programmet. Kanske beror på programmet?

Det fungerar inte lika smidigt som förr. OS X avgör filtypen mha filändelsen.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-21 12:39
Ursprungligen av rhesus:

Det fungerar inte lika smidigt som förr. OS X avgör filtypen mha filändelsen.

Om den inte har någon annan information, ja. Men inte annars. Ta bort .mov eller .doc från en fil så ser du att den inte blir vit och associationslös som på Windows.

Ursprungligen av rhesus:

Det fungerar inte lika smidigt som förr. OS X avgör filtypen mha filändelsen.

Nja, jag kan ha samma filändelse och ändå öppnas filerna i olika program.
Märker detta framförallt på JPEG-filer där jag har ett program som sätter sparade JPEG's till sig själv (påverkar inte de JPEG's som redan finns). Jag vill inte ha så, så då måste jag gå in i Visa info och där ändra till Förhandsvisning som jag vill ha det, men jag kan också välja något annat. Allså man kan där välja lite som man vill med filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-22 14:44
Ursprungligen av rhesus:

Det fungerar inte lika smidigt som förr. OS X avgör filtypen mha filändelsen.

Menar du att det var smidigare att gå in med ResEdit eller Filebuddy och ändra?

Ursprungligen av acke:

Menar du att det var smidigare att gå in med ResEdit eller Filebuddy och ändra?

He he, beror ju på hur van man är/var...

Jag satt ofta och skruvade med båda dessa legender utan att blir trött. FileBuddy var bra på flera filer också. Verkar inte ha uppdaterats i år så kanske det är slut med utvecklingen...

The most popular file utility for the Macintosh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-22 16:57
Ursprungligen av SkrotNisse:

He he, beror ju på hur van man är/var...

Jag satt ofta och skruvade med båda dessa legender utan att blir trött. FileBuddy var bra på flera filer också. Verkar inte ha uppdaterats i år så kanske det är slut med utvecklingen...

The most popular file utility for the Macintosh

Ah, du var en av de där som lade timmar på nya skuggor på symboler och ändrade text-strängar till fräcka ord. Känner din typ!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-24 14:58
Ursprungligen av acke:

Ah, du var en av de där som lade timmar på nya skuggor på symboler och ändrade text-strängar till fräcka ord. Känner din typ!

Hehe, sånt hade jag ju helt glömt bort, fasiken så kul det var. En gång brände jag en hel dag på att modda ikoner i findern (och på att få den att inte krascha efter mina moddar) så att det såg ut som om det brann i papperskorgen när man slängde något i den, uj vad snyggt det var.

Ursprungligen av acke:

Menar du att det var smidigare att gå in med ResEdit eller Filebuddy och ändra?

ResEdit??? Man slängde sin fil på ett litet drag-och-släpp-verktyg, klart på en sekund.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

ResEdit??? Man slängde sin fil på ett litet drag-och-släpp-verktyg, klart på en sekund.

Man gjorde mycket mer i ResEdit än bara ikoner, man kunde ändra menyerna ganska häftigt!

Ursprungligen av SkrotNisse:

Man gjorde mycket mer i ResEdit än bara ikoner, man kunde ändra menyerna ganska häftigt!

ResEdit är jättebra, men inte just för att pilla med filtyper.

Ursprungligen av flojon:

Det görs väl i OS X också? Åtminstone kan du sätta en fil till att öppnas med ett annat program än default. Men har för mig att när filen skapas så sätts den till att öppnas med det programmet. Kanske beror på programmet?

Det fungerar mycket sämre. Filtypen verkar närmast ignoreras, det är bara filändelsen som gäller. Det gör till exempel att man inte kan ha filer med samma ändelse mappade på olika program. I OS9 var det inte alls konstigt att ha filerna mappade "individuellt", men i OSX verkar det inte gå. Det går inte längre att dubbelklicka en fil och tro att den skall öppnas med programmet som skapade den, inte i min erfarenhet.

En annan Finder-grej är ikonläget. Det är, efter en lång rad OSX-versioner, fortfarande nervöst och oprecist. Rullningslisterna kan visas när de inte alls behövs, och gröna knappen ger inte en bra passning till behovet.

Och så kan man inte ställa Finder på plåtter-fritt läge som standardval. Så fort ett nytt fönster öppnas så är det i plåttriga läget, det där som man fäller in med ovala knappen uppe till höger. Varför kan den inte lära sig hur jag vill ha det?

Jag måste hålla med om att OSX-Findern är alldeles för MS-influerad. Webläsar-imiterandet (i plåtterläget) tycker jag är en fullständigt idiotisk idé, som saboterar Macens utmärkta idé om visuell återkoppling. När fönstrens läge inte längre bevaras så fråntas vi möjligheter som jag anser är viktiga. När ett fönster ligger där man lagt det så har det en position på skrivbordet, men utan det blir fönstret bara en tittlåda in i ett stökigt filsystem. Jag vet att man får väldigt många öppna fönster om man lämnar alla gamla fönster öppna, men det problemet löste Apple för åratal sedan; man håller bara ner alt så stängs fönstret man lämnar.

Det verkar som om Apple har anammat MS filosofi (Windows 1?) om att man skall jobba i ett fönster i taget, ett enda fönster som täcker hela skärmen. Ett fönster med massor, massor, massor av knappar och flikar så man har tusen sätt att komma till ett annat läge (visa annan sida/mapp). Mindre råddigt än att ha flera fönster? Absolut inte.

Däremot tycker jag att OSX finess att visa upp alla öppna fönster med F9/F10 är riktigt bra. Funktionen gör det mycket lättare att jobba med många fönster även när man lämnar för många öppna på en gång. Nästan lika bra som Default Folder. En-fönstertrenden är onödig! Problemet är ju löst, flera gånger om!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-24 15:08
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det fungerar mycket sämre. Filtypen verkar närmast ignoreras, det är bara filändelsen som gäller. Det gör till exempel att man inte kan ha filer med samma ändelse mappade på olika program. I OS9 var det inte alls konstigt att ha filerna mappade "individuellt", men i OSX verkar det inte gå. Det går inte längre att dubbelklicka en fil och tro att den skall öppnas med programmet som skapade den, inte i min erfarenhet.

Det är inte alls filändelsen "som gäller". Det är det associerade programmet som gäller vilket man kan ändra efter behag i info. Vem skulle vilja ha det på något annat sätt? Att det ALLTID är programmet som skapade filen? Hur praktiskt är det?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-11-22 12:36
Ursprungligen av rhesus:

Man kunde ha en jpg skapad med Graphic Converter och en skapad med Photoshop och macen öppnade automagiskt rätt program när man dubbelklickade på filen.

Det går fortfarande. Med hjälp av t.ex. Visa info i Finder kan du välja vilket program en enskild fil ska öppnas med.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-11-21 12:14

Vad jag saknar är att på den tiden förstod jag mer av upplägget. Jag kunde gå in i systemmappen och lägga till och ta bort tillägg.
Nu för tiden fattar jag inte mycket. Vågar inte öppna terminalen och krångligt med olika bibliotek och program som lägger olika filer på olika ställen... och dessa plistfiler....
Förmodligen är jag för gammal och ointresserad, men det är ju tur att det är mac och bara fungerar och fungerar...

Jag saknar de gamla Macarna som man kunde slå på via tangentbordet och den ovala ADB-musen som jag fortfarande tycker är den bästa i världen.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag saknar de gamla Macarna som man kunde slå på via tangentbordet och den ovala ADB-musen som jag fortfarande tycker är den bästa i världen.

Saknar? De slutar ju inte fungera bara för att man kör OSX, och är det ADB du menar så funkar de inte på en USB-Mac med OS9. Däremot funkar de rätt bra med en iMate.

Att man kunde slå på dem med tangentbordet, det kan jag ha och mista, men gamla Standard Keyboard och Extended Keyboard (II) och även Adjustable var riktigt, riktigt bra tangentbord, helt överlägsna alla Apples USB-tangentbord jag använt. Bättre mekanik helt enkelt.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Saknar? De slutar ju inte fungera bara för att man kör OSX, och är det ADB du menar så funkar de inte på en USB-Mac med OS9. Däremot funkar de rätt bra med en iMate.

Att man kunde slå på dem med tangentbordet, det kan jag ha och mista, men gamla Standard Keyboard och Extended Keyboard (II) och även Adjustable var riktigt, riktigt bra tangentbord, helt överlägsna alla Apples USB-tangentbord jag använt. Bättre mekanik helt enkelt.

Tur att man har en iMate och ett par Apple standard keyboard (som kom med LCIII bl.a.) för jag gillar också de, men musen är väl si och så. Finns sämre men min Logitec är bättre IMO.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Tur att man har en iMate och ett par Apple standard keyboard (som kom med LCIII bl.a.) för jag gillar också de, men musen är väl si och så. Finns sämre men min Logitec är bättre IMO.

Grå äggmusen menar du? Ja, den är si och så. Att låta musknappen gå ända ut i kanten är inte helt bra, saker kommer i kläm. Det ger förstås mycket stor frihet för fingrarna. Annars är den fyrkantiga bättre, om man har varianten med tung kula (inte den lilla svarta muslorten). Alla möss med kula har nackdelen att de måste rengöras regelbundet.

Den ovala USB-musen är inte så dum heller, når lite längre in i handen så man får mer stöd, men har nackdelen att sladden är alldeles för klen. Den pajar helt enkelt, vickar sönder.

Saknar verkligen inte inte skit, OSX är ju så mycket bättre.
Sen är jag inte nostalgi typen heller, det är bara att släppa det förflutna och ge sig in i framtiden och nya äventyr med full entusiasm.

Bevaka tråden