Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport utility hittar ingen trådlös

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-11-22 22:36

Hej!

JAg har en timemcapsule som har tidigare fungerat, lite för långsam så jag tänkte ändra band. Det gick inte så bra så jag bestämde att ta bort befintlig nätverk och börja från början. Problemet nu är att airpot utility inte hittar min time capsule längre.

Vet någon vad det kan bero på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-22 22:58

Godkväll. Vad har du för dator?
Hur menar du med ta bort nätverk? Om du stängde av trådlösa funktionen så kommer du ju inte åt den i Airport programmet. Skulle smälla in en nätverkssladd och sätta på trådlösa funktionen.

  • Medlem
  • 2008-11-23 19:55

Jag har en mac mini. Jag har kopplat tillbaka till nätet via kabel. Problemet är följande:

1- I system preferences går jag till network och där väljer jag airport.
2- i advanced läge syns inte namnet på mitt nätverk utan jag väljer bilda en ny. Jag väljer namn och password och sedan öppnas ett fönster som vill ha min admin namn och password. När jag skriver dessa upprepas samma fönster och det går igenom. Alltså blir jag aldrig kopplade till det nya nätverket. Jag är dock helt säkert att det är rätt uppgifter jag anger som admin.

Jag har ett minne av att när jag skaffade timecapsule, gick jag till airport utility, där hittade datorn min timecapsule och sedan fökjde jag instruktionenra. Men time capsule sysns inte längre iairport utility, jag trycker rescan men någon time capsule sysn itne eller annan utrustning med airport. så nu är jag fast, några ideer?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-01-09 22:39
Ursprungligen av Sia:

Jag har en mac mini. Jag har kopplat tillbaka till nätet via kabel. Problemet är följande:

1- I system preferences går jag till network och där väljer jag airport.
2- i advanced läge syns inte namnet på mitt nätverk utan jag väljer bilda en ny. Jag väljer namn och password och sedan öppnas ett fönster som vill ha min admin namn och password. När jag skriver dessa upprepas samma fönster och det går igenom. Alltså blir jag aldrig kopplade till det nya nätverket. Jag är dock helt säkert att det är rätt uppgifter jag anger som admin.

Jag har ett minne av att när jag skaffade timecapsule, gick jag till airport utility, där hittade datorn min timecapsule och sedan fökjde jag instruktionenra. Men time capsule sysns inte längre iairport utility, jag trycker rescan men någon time capsule sysn itne eller annan utrustning med airport. så nu är jag fast, några ideer?

Kanske ute och cyklar, men jag har haft samma problem. Nästan så att släggan åkte fram, men då fungerade den igen. Nu fungerar den klockrent, efter att jag först laddat ner iStumbler för att kolla grannarnas nätverk och vilka kanaler de ligger på. Jag valde ett som inte ngn annan hade, och lät inte TC välja automatiskt, för det ställde bara till problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-24 00:11

Jag menade kabel mellan din dator och Time Capsual. Annars borde du kunna nollställa Time Machine på baksidan.

Du har troligen stängt av TC's trådlösa funktion.
Koppla dig med en nätverkskabel direkt till TC'n.
Kör sedan Airport Utility (en fräsch sådan, jag kör 5.3.2).

  • Medlem
  • 2008-12-04 16:52

Jag har kopplat time capsule med kabel till datorn. Time capsule är i sin tur kopplade till en sån där box från BB-bolaget för internet och IP-telefoni. Jag har därmed fått tillgång till internet och kan därför vara på nätet men inte airport nät utan cabel nät. Nu när Time capsule är direktkopplade ,borde jag väll kunna se en ikon för enheten (hårddisken) men inte. JAg har försökt att ominstallera mjukvarna som följde med med time capsule (airport utlity) men sedan när jag startar airport utility får jag följande medelande
"AirPort Utility was unable to find any pple wireless devices. Please make sure the Apple wireless device you want to set up is plugged in and in range of your computer, and then click rescan tot try again".

Det bör tilläggas att min airport fngerade tidigare och jag tappade förbindelsen då jag försökte ändra kanal eftersom den var för långsam och det bor flera i mitt hus med trådlöst nät.

Jag har även provat att starta om time capsule men det fungerade inte heller.

Jag har även en appleTV. Borde inte airport utility åtminstone kunna hitta den?

Några ideer??

Senast redigerat 2008-12-04 17:19

Resetta enheten, det kan funka. Ett gem i hålet i aktern på den, några sekunder.

En sak slår mig, TC'n skall stå i "Bridge Mode" när du väl kommer i kontakt med den.
Annars har du två enheter som försöker dela ut IP-nummer över DHCP - och det blir pannkaka.

  • Medlem
  • 2008-12-06 23:29

Jag har resettat TC'n utan resultat. Vad menar du med bridge mode. Jag får just nu tillgång till internet via ethernet med kabel och i min netverks inställningar säger den att den använder DHCP med en viss IP adress. Menar du i så fall att jag måste stänga ner Ethernet för att få tillgång till DHCP dedikerat till Airport., vad kan jag göra.

Det är kanske enklast att jag stannar hemma ett par timmar på måndag och ringer apple, garantin gäller fortfarande tack och lov.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-12-07 00:34

Bröt ut en fråga till ny tråd här:
http://www.99.se/n-tverk-s-kerhet/256125-tr-dl-s-n-tadapter-till-airport.html

Rensade lite OT inlägg.

Jag kör så här.

ComHems kabelmodem i väggen, det står för DHCP.

En Time Capsule 1GB, körs i bryggläge, kabel till Comhems modem.

i TC'n sitter en USB-hub med egen strömförsörjning.
i USB-hubben sitter en USB-pinne (4GB, HFS+ formatterad) som mellanlagringsenhet.
i USB Hubben sitter en Brother DCP-350 Skrivare

Inga mankemang någonstans.

Förstår inte vad det är som kan krångla hos dig.

Med "bridgemode" (står det bryggläge i svenska?) så innebär det att den skall vara slav under kabelmodemet, den funkar lite som en dum repeater/brygga. Man kan bara ha EN enhet som delar ut DHCP - annars blir det pannkaka av nätet.

under "Hårddiskar" får man in och peta lite om man vill ha en lagringsyta, detta behöver man inte om man bara skall ha den till Time Machine (rekommenderas).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-24 10:11
Ursprungligen av torjo:

Jag vill ha tips på en trådlös nätverks-adapter som funkar till min gamla mac mini. Jag har en D-link men den är värdelös - trots uppdateringar av drivrutiner.
Tack!

Hej, välkommen hit och kolla på den här: Apple - AirPort Express

D-link är ett billighetsmärke som man ska undvika om man inte har massor med mer tid än pengar.

1
Bevaka tråden