Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire till USB

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-11-23 22:25

Nu är det så att jag funderar på att köpa den nya Macbooken men den har ju ingen Firewire. Jag använder flitigt min dv-kamera och jag undrar om det finns adaptrar sin får firewire att funka i usb och hittar iMovie kameran då?

/T

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-23 22:38

Prova före köp. Adaptrar över gränssnittstyp är alltid en ful-lösning.

Tror inte att det finns för Mac (ännu). Kolla denna site USB to FireWire DV Adapter - PAL - US Version

Och om det funnes vore en sådan adapter sannolikt dyr. Om du har möjlighet så satsa på en MBP.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-23 23:01

Har inte de flesta nya DV-kameror även USB nuförtiden (eller kanske bara USB)?

Ursprungligen av planB:

Har inte de flesta nya DV-kameror även USB nuförtiden (eller kanske bara USB)?

Haru snackat med Jobs ?!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-24 09:47
Ursprungligen av SkrotNisse:

Haru snackat med Jobs ?!

Jag är en fanatisk FW-anhängare (precis som jag tidigare för tio år sedan som PC-användare var en fanatisk SCSI anhängare). Hade det varit möjligt hade jag inte använt något annat än FW. Ett FW-flash minne på 8GB skulle jag köpa för vilket överpris som helst.

Jo, åtminstone de med inbyggd hårddisk brukar ha USB. Men tidigare var det ovanligare och en del kameror som hade både USB och FW kunde bara skicka stillbilder med USB.

Vänta ett par månader och spara ihop tillräckligt med pengar för en MBP (det kanske t.o.m. har kommit uppdateringar i januari! ). Eller skaffa en begagnad MBP nu för samma peng som en ny MB.

Steve har redan snackat med oss...

The Joy of Tech comic... laughter is the best tech support.

Håller med de i tråden som säger att det är bättre skaffa en Pro-modell med FireWire från början istf att skaffa ngn dyr halvbra lösning.

Jag ser det såhär.

1) skaffa en mbp istället. Liten merkostnad.
2) skaffa en annan kamera. Kanske ändå dags byta?
3) skaffa ngn converter. Kommer strula och bli dyr.

1
Bevaka tråden