Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort .DS STORE filer på extern hårddisk ?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har gjort en sökning, hittade ingen relevant tråd.

Jag vill ta bort en massa .DS STORE filer på en extern Windows formaterad hårddisk (som jag byggt upp med data på en Mac) och undrar vilken mjukvara som är bäst (vill inte hålla på med Terminal). Jag kommer även att fortsätta att kopiera över och vill då köra ett program efter varje gång.

Jag hittade iRemove .DS_Store files 1.3 software download - Mac OS X - VersionTracker som är den enda listade mjukvaran som verkar vara någorlunda up-to-date, men när jag läser "Deletes the invisible .DS_Store files on all mounted Disks from all folders and application packages." så blir jag inte så road...

Något förslag ?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-22 20:26

Du kan ju ställa in Windows så du slipper se dem. Räcker det?

Ursprungligen av planB:

Du kan ju ställa in Windows så du slipper se dem. Räcker det?

Nej, för många har Windows satt så att de ser osynliga filer och jag kan inte styra andras PC...

Jag provade iRemove .DS_Store files 1.3 software download - Mac OS X - VersionTracker men den bara hängde...

Här är några fler alternativ:
Search - VersionTracker

FinderCleaner har jag använt tidigare, men den är inte uppdaterad på länge...

Nej, det är just det som är problemet, många gamla program skrivna för Panter/PPC. Allt jag har provat bara låser sej, men...

ONYX

He who seeks shall find!!

Titanium Software

Update: ONYX tar inte bort, den förhindrar bara att Mac OS SKAPAR nya .DS_store filer...

Problemet kvarstår.

Jag har sett en massa skript, men det vore bättre med någon app som tar bort alla .DS_store filerna på en extern disk (HD, telefon, kamerakort etc.) så man slipper starta FileBuddy och gå in och leta reda på alla individuella filer...

Den här verkar funka bra:
BlueHarvest 2.0.4 software download - Mac OS X - VersionTracker

Kostar visserligen en hundring ungefär ($12.95), men det kan det kanske vara värt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har laddat hem, ska testa.

Update:

BlueHarvest gör samma sak, det förhindrar att .DS_store filer SKAPAS men man kan inte TA BORT de .DS_store filer som [b]REDAN FINNS8/b]...

Finns det inget litet program (eller del av ett större) som man kan köra för att ta bort alla .DS_store (och .trashes m.m.) filer på en extetn disk ?

Tips ?

Ursprungligen av SkrotNisse:

Finns det inget litet program (eller del av ett större) som man kan köra för att ta bort alla .DS_store (och .trashes m.m.) filer på en extetn disk ?
?

Kanske inte så litet, men har du provat Windows? Jag har använt Windows sökfunktion för att avlusa nätverksenheter från alla .DS_Store. Sök (lååångsamt över ett stort novellnätverk) och flytta alla till papperskorgen.

Du kan ju alltid söka manuellt och radera och sen ställa in med ovanstående program att det aldrig mer skapas. Räcker inte det?

Nja, jag har en MASSA mappar och filer som sammanställts på Mac under en lång tid, och nu ska allt flyttas över till en NTFS disk (i och med att Paragon NTFS har löst det problemet.

Hm, det skulle kanske funka...

Antar att jag slår på att visa osynliga och göra en sökning på hela disken.

Har inte använt Windoze sök mycket så jag minns inte hur filerna presenteras. Går det att dra dem till papperskorgen på samma sätt som i Mac OS X ?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-23 22:35
Ursprungligen av SkrotNisse:

Hm, det skulle kanske funka...

Antar att jag slår på att visa osynliga och göra en sökning på hela disken.

Har inte använt Windoze sök mycket så jag minns inte hur filerna presenteras. Går det att dra dem till papperskorgen på samma sätt som i Mac OS X ?

Ja du kan dra direkt från sökresultatet till papperskorgen.

De brukar inte vara osynliga på windows. Jag använder själv sällan Windows men i nyare versioner verkar det gå att dra och släppa nästan som på Mac OS 7.1

I Terminalen:

sudo find /Volumes/windowsdiskens_namn -name ".DS_Store" -exec rm -f {} \;

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-24 00:03
Ursprungligen av Mikael Svensson:

I Terminalen:

sudo find /Volumes/windowsdiskens_namn -name ".DS_Store" -exec rm -f {} \;

Du kommer väl ihåg den gamla mac-reklamen: "med Mac behöver du inte skriva långa kommandon för att radera en fil, det räcker med att känna igen en papperskorg";)

Ursprungligen av Mikael Svensson:

I Terminalen:

sudo find /Volumes/windowsdiskens_namn -name ".DS_Store" -exec rm -f {} \;

Jag ska prova, tackar!

1
Bevaka tråden