Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sämre prestanda i Apples bärbara utan batteri

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-23 19:02

"We benchmarked our 2.53-Ghz MacBook Pro with 4GB of RAM using Cinebench R10's multiprocessor test, and achieved a score of 5,549 with the battery present and 3,504 with the battery removed."

Om jag förstått rätt så klarar inte laddaren av den effekt som datorn kräver under testet, därför klockar CPUn ner sig när batteriet inte är i för att kompensera.
Någon som märkt av detta?

Källa: Apple Notebooks Take Huge Performance Hit without Battery - Gearlog

hade ingen aning. tar alltid ur batteriet på min 2.5Ghz macbook pro när jag är hemma för att slita mindre på det. måste alltså genast sluta med det. som om batterit inte blev dåligt snabbt nog...

Ursprungligen av schnider:

hade ingen aning. tar alltid ur batteriet på min 2.5Ghz macbook pro när jag är hemma för att slita mindre på det. måste alltså genast sluta med det. som om batterit inte blev dåligt snabbt nog...

Men batteriet slits väl inget märkbart om laddaren sitter i? Efter att det är fulladdat så är väl den fortlöpande underhållsladdningens "slitage" i princip noll jämfört med att bara någon enstaka gång köra datorn på batteri?

Dessutom har du ju ingen UPS om strömmen går eller strömkabeln råkar ryckas ur...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-11-24 08:44
Ursprungligen av johan_tanying:

Men batteriet slits väl inget märkbart om laddaren sitter i? Efter att det är fulladdat så är väl den fortlöpande underhållsladdningens "slitage" i princip noll jämfört med att bara någon enstaka gång köra datorn på batteri?

Dessutom har du ju ingen UPS om strömmen går eller strömkabeln råkar ryckas ur...

"Laddningsslitaget" är visserligen litet men ett batteri mår ändå bättre av att laddas ur någon gång då och då.
Det stora problemet är egentligen inte laddningen utan värmen. En varm dator är inte ett optimalt förvaringsutrymme för ett batteri.

Ursprungligen av johan_tanying:

Men batteriet slits väl inget märkbart om laddaren sitter i? Efter att det är fulladdat så är väl den fortlöpande underhållsladdningens "slitage" i princip noll jämfört med att bara någon enstaka gång köra datorn på batteri?

Dessutom har du ju ingen UPS om strömmen går eller strömkabeln råkar ryckas ur...

Det är när jag sitter och spelar som datorn blir väldigt varm. Apple anger det som den största orsaken till att batterierna tappar i kapacitet. Mitt störtdök från 100% till 83% på väldigt kort tid, men om det spelar så stor skillnad i prestanda så kanske jag får jobba på ventilationen istället.

Så själva ur och uppladningen är absolut inget problem. Har inte märkt något extra slitage beroende på hur mycket jag laddar i och ur så att säga.

Är det någon som har kol på hur det är för batteriet att små laddas? typ laddar tio minuter använder 20, taddar en stund igen osv, när man varken laddar ur eler i fullt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-25 09:08
Ursprungligen av schnider:

Är det någon som har kol på hur det är för batteriet att små laddas? typ laddar tio minuter använder 20, taddar en stund igen osv, när man varken laddar ur eler i fullt.

Enligt apple är det antalet hela urladdning- och laddningcykler som påverkar batteriets hälsa (alltså, 10 st 10% urladdningar = 1 100% urladdning). Man ska dock undvika att ladda ur batteriet helt.
Apple - Batteries

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-23 21:03

Men om du inte upplevt att det är ett problem så spelar det väl ingen större roll? Datorn går ju kallare dessutom

Har för mej att batteriet underhålls bättre i datorn då den då och då kör ner en % och sedan fullt igen för att hålla batteriet levande.

1
Bevaka tråden