Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör ni med era USB minnen och stora filer?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-23 17:26

Skaffade precis ett 8 GB USB minne som är tänkt att använda till att flytta lite större filer mellan Mac och PC. Men nu är ju problemet att FAT32 begränsar filstorleken till 2GB, medan HFS och NTFS inte stödjs av vardera plattform.

Hur har ni löst det? Funderar lite på att formatera minnet med HFS och sen lämna en liten FAT partition med ett Windowsprogram som kan läsa HFS, men det känns ju väldigt bökigt..?

Ursprungligen av shandar:

...begränsar filstorleken till 2GB...

Gränsen går vid 4 GB, inte 2.

Har precis fått ett Kingston DataTraveller 8GB minne utbytt eftersom det inte ville vara med när man kopierade en bunte filer (alltså inte EN 4GB+) där totalen låg över 1GB eller så. Den började kopiera och sedan bara slutade mitt uppe i allt. Tog man 500MB i taget gick det ok.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-23 19:10
Ursprungligen av shandar:

Skaffade precis ett 8 GB USB minne som är tänkt att använda till att flytta lite större filer mellan Mac och PC. Men nu är ju problemet att FAT32 begränsar filstorleken till 2GB, medan HFS och NTFS inte stödjs av vardera plattform.

Hur har ni löst det? Funderar lite på att formatera minnet med HFS och sen lämna en liten FAT partition med ett Windowsprogram som kan läsa HFS, men det känns ju väldigt bökigt..?

Om du växlar filer mest med andra mac'ar skaffar du MacDrive till din PC; om du växlar filer mest med andra PCs skaffar du Paragon NTFS för din Mac.

Jag tror inte du kan ha en partitioner med olika filsystem, i alla fall inte med MacDrive.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-24 22:45
Ursprungligen av planB:

Om du växlar filer mest med andra mac'ar skaffar du MacDrive till din PC; om du växlar filer mest med andra PCs skaffar du Paragon NTFS för din Mac.

Jag tror inte du kan ha en partitioner med olika filsystem, i alla fall inte med MacDrive.

Eftersom de flesta jag byter filer med kör Windows så bestämde jag mig för NTFS vägen. Så, jag gick och bad min polare formatera om mitt minne till NTFS men det ville inte Windows. Oavsett om man går via högerklick->formatera eller administrative tools->computer management->storage så går det bara att välja FAT32.

Är jag dum eller är det Windows som ännu en gång har bestämt sig för att strula?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-24 23:09

hmm, verkar vara något nytt påfund i Windows i så fall. Tyvärr, jag har ingen modern windowsversion framför mig just nu. I äldre versioner finns Diskhanteraren (tror jag den heter) under (högerklick) Hantera på Den här datorn.

1
Bevaka tråden