Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express problem - Omstart av AE nodvandig vid varje anvandning

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-23 14:55

Hej alla,

Jag har sedan lang tid tillbaka haft strul med min AE. Efter allt elande gav jag upp for nagra manader sedan och stadade undan den. Fick ett nytt ryck igar och forsokte igen. Jag tror mig nu ha identifierat problemet och undrar om ngn har kan hjalpa mig.

Vad som sker ar :

Jag korde en reset och installerade allt fran borjan. AE'n kopplas till stereon och kommunicerar sedan med mitt befintliga wi-fi nat.

Airtunes funkar super tills jag stanger av datorn.

Nar jag forsoker kora musik igen sager itunes att de externa hogtalarna inte hittas. Jag hittar de inte heller i Airport utilities.

Om jag drar ur och satter i AE'n igen aterfinns den i Airport utilities och jag tvingas gora om installationen for att det skall funka.

Detta problem uppstar i princip varje gang jag stanger av datorn. Nar kommunikationen val ar igang funkar allt klockrent utan att musiken hackar.

Har nagon haft samma problem och isafall hur kan det losas.
Kan det vara ett hardvaru problem med AE'n ?

Mkt tacksam for svar.

Jag hade stora problem med min AE. Använde den först som extra router i ett utökat nätverk med airtunes, men distans och dålig 1a router gjorde kvalitén på ljudet väldigt dåligt (buffringsproblem, hackade mycket). Nu används AE som enda router i nätverket.

Du har senaste programuppdatering i datorn?
Senaste firmwire i AE (7.3.2) och airport-verktyg (5.3.2)?

Konfigurerat att endast Airport finns som anslutningsmöjlighet?
Systeminställningar -> Nätverk -> Plats -> Redigera platser (skapa ny plats, ta bort alla nätverksmöjligheter så att endast Airport finnns kvar)
Lägg sedan till endast ditt nätverk (om det finns fler som stör).

I Airport ska du använda ett fast lokalt IP-nummer till just din dator (för att den snabbt skall känna igen dig och alltid ge dig samma IP.
( sistnämnda är jag osäker på pga av det utökade nätverket, men pröva)

I Airport-verktyget
Manuell Inställning -> Internet -> DHCP -> DHCP-reservationer -> Lägg till din dator med MAC-nummer.

Testa även att byta kanal och band (t.ex n)

När du väl konfigurerat AEn och den faktiskt fungerar kan du spara en backupkopia på konfigurationen för att snabbt ladda om den vid haveri.

Jag hänvisar till gammal tråd om att återställa EFI.
http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/107749-svart-sk-rm-efter-firmware-upgrade.html (5e inlägget)
Jag fick detta råd av apples support när jag hade problem med AE.

1
Bevaka tråden