Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför måste jag dra igång Spotlight indexering manuellt?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Altså SERIÖST! Sitter här med några öl innanför västen och ska söka upp Boten Anna för att skojja tilll det lite med mitt sällskap. Dessutom sitter det en Mac-hatare här som jag har mitt eget lilla krig med. Jag klickar igång min externa Musik-disk och drar igång Spotlight. Knappar in Botten Anna, men får inga resultat. Skrattar lite nervöst.... Försöker att ändra lite sökegenskaper..... Men inga träffar. Läser lite och hör att Spotlight måste indexera den externa disken innan. Är det här något slags dåligt skämt?
Nu har vi suttit här i en timme och glåporden har flugit från min machatande vän....
Varför i hela helvete hittar inte Spotlight filerna på disken?
Och det gäller inte bara denna fil utan en massa andra. Vi har gjort diverse slagningar och vissa hittar den, andra inte!

Jag har samam problem med att hitta bland mina 112 000 bilder på en disk... tydligen är spotlight och söktjänster kasst på mac genrellt sett... vad jag har läst när jag sökt iaf.

För att få spotlight att indexera disken måste man skriva en massa manuella kommandon också har jag för mig.

Ursprungligen av pontus_n:

Jag har samam problem med att hitta bland mina 112 000 bilder på en disk... tydligen är spotlight och söktjänster kasst på mac genrellt sett... vad jag har läst när jag sökt iaf.

För att få spotlight att indexera disken måste man skriva en massa manuella kommandon också har jag för mig.

Manuella kommandon var precis vad som löste det hela Pontus!
Du får köra Terminalen, sen skriver du in
sudo mdutil

När du gör det får du även upp de övriga växlarna som du kan använda med mdutil!

Krånglit och inte alls Mac!

Det brukar rulla igång igen om man drar in disken till vad som inte ska indexeras och sedan tar bort den där ifrån.
Men den indexerar då upp allt på nytt har jag för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-23 13:20

Vad är så konstigt med att en disk måste indexeras menar ni?
Nu använder jag inte spotlight mycket men nog hittar den alla filer jag vill ha tag på varje gång.
Vad har disken för filsystem? Vad jag vet så fungerar inte Spotlight på NTFS.

Du kanske ska be din vän växa upp och sluta hata ett operativsystem.

7000 inlägg. Hjälp!

Ursprungligen av acke:

Vad är så konstigt med att en disk måste indexeras menar ni?
Nu använder jag inte spotlight mycket men nog hittar den alla filer jag vill ha tag på varje gång.
Vad har disken för filsystem? Vad jag vet så fungerar inte Spotlight på NTFS.

Du kanske ska be din vän växa upp och sluta hata ett operativsystem.

7000 inlägg. Hjälp!

Att sökverktyget måste indexera på egen hand är ju inte direkt en smart lösning, visst går det snabbare att söka. Men om index-filen på något sätt inte fungerar eller om indexeringen inte är 100 så skiter det ju sig. Spotlight är ju ett bra komplement, men det borde kunna gå att söka på de faktiska filerna också. Som i till exempel Linux eller Windows.

Haha, apropå min Mac-hatande polare... Så kanske man borde säga till alla Windows-hatare på 99.se att sluta hata ett operativsystem?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-11-23 13:45

Detta är ju precis lika dant som Google Desktop Search, Windows Index osv.
Alla indexeringssökverktyg måste indexera en disk innan den kan söka.

Spotlight har många begränsningar. Om du inte är rädd för att använda terminalen så har du kommandot "find" som kommer att rädda dig många gånger, eller så kan du kanske skaffa ett tredjepartsprogram, typ EasyFind

Google Desktop är ofta rappare i gränssnittet på mina G4/G5or än spotlight. Men de är bra på olika saker, så använder väl ungefär hälften vardera.

1
Bevaka tråden