Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NAS ppc

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur kan jag göra om min mac mini (ppc) till en NAS? FreeNas funkar inte till ppc om jag förstått rätt? Finns liknande lösningar som funkar med ppc?
Jag vill kunna plugga in usb-diskar till den samt sätta upp ftp-konton. Thats it.
Går det?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-23 09:32

Du behöver inte installera någon NAS-programvara, det du behöver finns inbyggt i OS X. I System Preferences->Sharing->Options kan du sätta på FTP (Leopard).

Okej, tack.
Men om man vill ha något liknande FreeNas, som man kan sköta via ett webbgränssnitt, finns det då?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-23 22:10

Det enda jag käner till för att administrera OS X via ett webgränssnitt är Webmin. Dock är detta ingen renodlad NAS.

Tack NickZse!

Jag ska kolla in webmin.

Är det någon annan som vet någon mer renodlad NAS-programvara för PPC så får ni gärna hojta till.

TACK

Vad är det i NAS programvaran som du vill ha som du inte får ur OS X?

Har ett liknande problem. Kör en PowerMac G4 med 4 diskar i raid5.Men av någon anledning så blir rättigheter och inloggningar mot server kass. Hade en användare för windowsinloggningen som jag ville ha utan lösen. Och när jag själv skall ansluta mot servern med min macbook så hittar den inte afp-sharen. Måste söka upp addressen och ansluta. Detta tar typ ett par tre minuter innan jag får upp inloggningsrutan. Samba-delningen till windowsmaskinerna hemma fungerar inte bättre. Tidigare fungerade det faktiskt men uppladdningskatalogen jag hade fick förstörda rättigheter så jag kunde inte röra filerna utan att vara root och chmoda dem.
En ny unknown användare har dykt upp också.

Antar att det är mitt eget fel med alla rättigheterna. Men jag förstår inte vad det är som skall vara så himla svårt med att dela filer i nätverket... Kör leopard på filservern. Bör jag gå tillbaka till tiger?

Fildelning i hemmanätverket är bara problem

Kanske skulle gjort en ny tråd i rätt forumdel.

Hej,

Jag har också gått och grubblat på vad jag ska göra med min gamla mac mini PPC. Det verkar som att freeNAS inte finns till PPC. Finns det någon annan lättanvänd NAS server som man kan köra på sin mac mini?

Jag vill alltså gömma undan den (fast den är charmig, jag vet) och köra allt via webgränssnitt. Den ska kunna ta backuper och så vill jag kunna titta på min fotosamling var jag än är i världen.

Hej

Här har du några stycken att prova.

1. Rumpus - sjukt dyrt program, men är helt klart bäst. 269$
2. CrushFTP - är ett mycket bättre alternativ om man ser till priset. 30$
3. PureFTPd manager - Ett gratis alternativ

Alla finns att ladda ner på macupdate.com

Det var över 1.5 år sedan jag provade dessa program så jag kommer inte ihåg
alla för och nackdelar. Men det slutade med att jag körde CrushFTP.

MVH
Panic

1
Bevaka tråden