Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac i en trälåda, behövs metallchassi?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om man tänker flytta över ett moderkort från en vanlig Mac-låda till
en trälåda, hur viktigt är det då att den är innesluten i en metalllåda ?

Kan tänka mej att det finns någon slags avskärmningsfunktion, men
hur viktig är den ?

Alla gamla Macintosh burkar (IIfx, Quadra 700 etc.) har alltid tunn
metall på insidan. Jag har kört PowerMac G4 lådor öppna i många år
utan problem.

Jag funderar på att bygga ijn en stationär in i en gammal träradio
och slipper gärna extra arbetet, men det är bäst att fråga först.

Kanske skulle jag klä den i aluminiumfolie först och sedan stoppa
i bitarna ?!

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2008-11-22 15:14
Ursprungligen av SkrotNisse:

Om man tänker flytta över ett moderkort från en vanlig
Jag funderar på att bygga ijn en stationär in i en gammal träradio
och slipper gärna extra arbetet, men det är bäst att fråga först.

Kanske skulle jag klä den i aluminiumfolie först och sedan stoppa
i bitarna ?!

Tyvärr kan jag iinte svara på frågan, men däremot skulle jag gärna vilja se en bild på din träradio-mac. Låter klart kul.

Den kommer att se ut som en gammal radio, inget mer inget mindre.

Den optiska enheten kommer att peka bakåt eftersom användnings
området inte kräver CD/DVD speciellt ofta, annars är det bara på
knappen och den kommer också sitta där bak som på en iMac.

Jag kommer också att bygga in en PowerMac i en Macintoish II låda
och här kommer samma fråga in.

Jag tror metallen är tänkt att fungera som en värmesköld av något slag för att skydda skalet men om du istället stoppar in några tysta fläktar i lådan så tror iaf jag att det kommer funka lika bra. Har sett datorer inbyggda i det mesta, tex en brödlåda från Ikea: ikea hacker: Server in a bread bin

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag tror metallen är tänkt att fungera som en värmesköld av något slag för att skydda skalet men om du istället stoppar in några tysta fläktar i lådan så tror iaf jag att det kommer funka lika bra. Har sett datorer inbyggda i det mesta, tex en brödlåda från Ikea: ikea hacker: Server in a bread bin

Hm, tror inte det är värmen då plasten i Mac II (och senare är ganska tåliga), jag tror fortfarande på skärmning, men vet inte hur känslig datorn är...

Ventilation är bra, mot värme.

Du behöver inte ha metallchassie för skärmning av elektromagnetiska fält eller så.

Sätter du in ett moderkort i någon låda är det bra att ha ngn fläkt och lite hål i lådan.
Hål för insläpp av luft tex längst ner, en fläkt som drar luften genom lådan och ett utblås i andra ändan. Genomströmning alltså.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-22 17:47

Tror nog att det till vis del används som avskärmning men största delen är nog att minska risken för statisk elektricitet. Om det är ett plasthölje klätt med metall på insidan för att avleda det statiska till jord. Eller rätt ut sagt jorda hela lådan så inte statiskt uppstår kanske man ska säga.

Så en låda i trä är ju inga problem.

Sen det där med kylning... det behövs ju alltid. Så antingen nån liten fläkt eller lösa det på något annat sätt bör ju göras. Visserligen beroende på lite hur mycket man pressar sakerna...

Ventilation är inga problem, det är en gammal rörradio med högtalarnät (utan högtalare) på framsidan och en masonitskiva med alla sina hål på baksidan.

Glöm inte hur mycket värme rör producerar...

Det ska nog gå bra med trächassi, men se till att koppla skruvhålens kontaktytor med kablar till jord (t.ex. nätaggregatets hölje).

Ursprungligen av apple4ever:

Det ska nog gå bra med trächassi, men se till att koppla skruvhålens kontaktytor med kablar till jord (t.ex. nätaggregatets hölje).

Mm, bra idé!

enligt någon jeppe från strålskyddsinstitutet som var med i något program på svt... synd jag inte minns vilket nu för källkritik.. så var bland annat de där plexiglasmoddarna olagliga ur strålsynpunkt, men att alla datorbutiker ändå sålde dem... Det finns också en anledning till att man inte ska ha sin laptop i knäet. Har du möjlighet att skärma av tycker jag du ska unna dig själv det

  • Oregistrerad
  • 2008-12-31 20:12
Ursprungligen av Dr Dront:

Det finns också en anledning till att man inte ska ha sin laptop i knäet.

och det säger ni NU?
Varför heter det LAPtop om det nu är ett mini-barsebäck i knäet?

Det är ganska lätt att lägga ett lager mat/aluminuimfolie på insidan, det viktiga är sedan att isolera detta så man inte riskerar att undersidan tar emot... "Zap!"...

Förresten, det kan väl inte vara aluminiumfolie på rulle. Det är olagligt att använda aluminium på de delar som kommer i kontakt med mat när man bygger matmaskiner (eftersom aluminium är giftigt), då kan det väl inte vara bra att förvara/laga maten i aluminium ?!...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Det är ganska lätt att lägga ett lager mat/aluminuimfolie på insidan, det viktiga är sedan att isolera detta så man inte riskerar att undersidan tar emot... "Zap!"...

Förresten, det kan väl inte vara aluminiumfolie på rulle. Det är olagligt att använda aluminium på de delar som kommer i kontakt med mat när man bygger matmaskiner (eftersom aluminium är giftigt), då kan det väl inte vara bra att förvara/laga maten i aluminium ?!...

Så länge maten inte är för sur så går det bra. Aluminium oxideras ("rostar") snabbt vid kontakt med luft och bildar ett tunt hårt skikt av aluminiumoxid, även känt som klockglas. Det gör att ingen aluminium läcker ut i maten. Om du använder aluminiumkärl vid matlagning och maten är sur gör du hål i aluminiumoxiden och får aluminium i maten. Det kan också uppstå hål i aluminiumoxiden om man använder hårda redskap i kärlet. Aluminiumkärl lämpar sig alltså t.ex. som vattenflaskor för friluftsändamål, där den låga vikten i kombination med vattnets pH-neutralitet och avsaknaden av redskap i kärlet passar bra.

Vad gäller skärmningen så är det naturligtvis bättre med skärmning än utan (förutsatt att skärmen är ordentligt jordad, annars kan du lika gärna låta bli); dels ur elsäkerhetssynpunkt och dels ur strålningssynpunkt. Däremot är det ur strålningssynpunkt inte kritiskt att du får skärmen helt tät. För en lite äldre dator med CPU-frekvens på exempelvis 500 MHz blir strålningsvåglängden runt 60 cm, och så länge hålen / glappen i skärmen håller sig en bra bit under detta kommer skärmen att ha avsedd verkan.

Ursprungligen av Erik Aderstedt:

Så länge maten inte är för sur så går det bra. Aluminium oxideras ("rostar") snabbt vid kontakt med luft och bildar ett tunt hårt skikt av aluminiumoxid, även känt som klockglas. Det gör att ingen aluminium läcker ut i maten. Om du använder aluminiumkärl vid matlagning och maten är sur gör du hål i aluminiumoxiden och får aluminium i maten. Det kan också uppstå hål i aluminiumoxiden om man använder hårda redskap i kärlet. Aluminiumkärl lämpar sig alltså t.ex. som vattenflaskor för friluftsändamål, där den låga vikten i kombination med vattnets pH-neutralitet och avsaknaden av redskap i kärlet passar bra.

Vad gäller skärmningen så är det naturligtvis bättre med skärmning än utan (förutsatt att skärmen är ordentligt jordad, annars kan du lika gärna låta bli); dels ur elsäkerhetssynpunkt och dels ur strålningssynpunkt. Däremot är det ur strålningssynpunkt inte kritiskt att du får skärmen helt tät. För en lite äldre dator med CPU-frekvens på exempelvis 500 MHz blir strålningsvåglängden runt 60 cm, och så länge hålen / glappen i skärmen håller sig en bra bit under detta kommer skärmen att ha avsedd verkan.

Provat en gång i en stuga vi hyrde att vispa grädde. .... I en aluminiumbunke....
Resultatet vill man garanterat inte ha på blåbären. - det blir alldeles grått.

Ursprungligen av Goflorp:

Provat en gång i en stuga vi hyrde att vispa grädde. .... I en aluminiumbunke....
Resultatet vill man garanterat inte ha på blåbären. - det blir alldeles grått.

Hm, taken out of context...

Fräckt! Kan bli rätt snyggt, men jag hoppas att du inte slaktar en fungerande gammal klenod

Alu-folien används med största säkerhet för att skärma av störningar. DVS det bör också du göra, om inte annat så för att inte störa din egen radiomottagning av FM-sändarna. Dessutom gör du radioamatörerna nöjd! Datorer kan störa något gröndjävligt på kortvåg och mellanvåg!

Använd den tjockare typen av alu-folie ("Grillfolie") och se till att du får bra metallisk kontakt mellan de olika folielagren och bra kontakt till datorchassit. Små vassa träskruvar skär in fint! Du kan också fästa folie på insidan av bakstycke och ha en tråd som kopplar bakstycket till resterande foliepaket.

En sådan här jordning blir långt ifrån effektiv, men du kan nog reducera störningarna med 10 dB jämfört med att inte ha någon folie alls. Det kan vara den avgörande skillnaden mellan att kunna få in Radio Rix störningsfritt eller med ett störande bakgrundsbrus!

Limma folien ordentligt mot underlaget!!!!
Använd jordad kontakt!

/ dxaren, tillika radiot...

Ursprungligen av dxaren:

Det kan vara den avgörande skillnaden mellan att kunna få in Radio Rix störningsfritt eller med ett störande bakgrundsbrus!

DÅ KÖR JAG HELT UTAN SKÄRMNING !!!

Rix FM suger !!!

Har inte en enda FAM mottagare inkopplad här hemma!!

BBC radio via Internet, deru !

Jag återkommer med foto av min radio (computer 2 B)

> DÅ KÖR JAG HELT UTAN SKÄRMNING !!!

Men du kan väl i alla fall tänka på oss dxare och på våra vänner radioamatörerna....
Vi som vill lyssna på BBC, Voice of America, Voice of Russia och andra radiostationer, utan att gå omvägen via trådradio, blir hårt drabbade av den etersmog som omsluter oss allt mer!

Gamla radioapparater hade en rätt trevlig ljudbild med sina bredbandshögtalare. Med en jyst liten 5-watts förstärkare kan det bli riktigt behagligt ljud!

Det blir kul att framöver få se en bild på ditt bygge.

Jo, de stationerna är ju ok. Lyssnade på Radio Luxemburg när jag fick min första radio, mitten av 70-talet. Jag tror det var en Grundig.

Återkommer med ett foto imorgon om jag inte glömmer (vilket jag ofta gör...)

Tack för intressant info (inom matindustrin får man inte ha aluminium i kontakt med däremot).

Det moderkortet jag ska sätta i denna radio är eventuellt på 3,2 GHz...

Våglängden = ljusets hastighet / frekvensen, så om du har 3,2 GHz får du knappt 10 cm våglängd och bör följaktligen hålla alla hål/glapp ordentligt under det (på alla ledder) om du vill undvika att datorn strålar utanför skärmen.

Observera att om du bara skärmar utan att jorda har du sannolikt istället byggt en fin antenn istället

Ursprungligen av Erik Aderstedt:

Våglängden = ljusets hastighet / frekvensen, så om du har 3,2 GHz får du knappt 10 cm våglängd och bör följaktligen hålla alla hål/glapp ordentligt under det (på alla ledder) om du vill undvika att datorn strålar utanför skärmen.

Observera att om du bara skärmar utan att jorda har du sannolikt istället byggt en fin antenn istället

Ojordan skärm koplad till en ungsplåt ovanpå...

Så här ser min AGA radio ut. Komplett, vet ej om den fungerar...

Har ej mätt att moderkortet passar ännu.

Snygg är den!

Sätt igång att aga den snart då det blir nog bra, det ser lovande ut med den lådan.

Är inte säker på att skiten passar bara...

Imsai 8080

Kunde det inte vara apacool att trycka in ett moderkort från ngn Mac i en sån här låda?

På den tiden som datorer var seriösa ting för skäggiga män med tunga glasögon som rökade pipa , sa "hmmrpfff" och flippade switchar så lampor lös.....

Ursprungligen av Goflorp:

På den tiden som datorer var seriösa ting för skäggiga män med tunga glasögon som rökade pipa , sa "hmmrpfff" och flippade switchar så lampor lös.....

Jag lever fortfarande!!

Hm, fast mycket till skägg har jag inte...

Röker inte pipa eller har glasögon heller...

Men resten stämmer!

Neeeeeeej!

Att slakta en 8080 för att humpa in ett Mac-moderkort vore helgerån!
Det är faktiskt värre än att ge sig på en gammal trä-radio!

1
Bevaka tråden