Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spyware och Virus

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Hoppas någon kanske kan hjälpa en stackars neurotiker som undrar lite.
Efter vad jag har förstått så behöver jag som mac-användare inte bekymra mig om virusinfektioner på burken. Därför har jag inget virusskydd.

Men det här handlar mer om spyware. efter att ha klickat på en länk idag så kom jag till en sida som marknadsförde antivirusprogramvara och i samband med det kom ett litet fönster upp och inledde en fejkad virussökning. När jag skulle klicka bort fönstret så laddades en fil ner på macen. Filen kallas A9installer_77029203.exe. Troligtvis var det där fönstret en länkad animerad gif vars enda syfte var att inleda den här nedladdningen. Jag lade genast filen i papperskorgen och tömde papperskorgen. Men jag gjorde INTE en säker tömning. Kan jag känna mig trygg?

Nu undrar jag om den här filen är farlig för min mac och om den överhuvudtaget funkar på macen eftersom den har efternamnet .exe. Inga exe-filer funkar väl på mac såvida man inte själv gjort macen öppen för windows så att säga? På nätet beskrivs filen som något negativt och inte bra att ha men jag undrar om den bara är farlig/jobbig för PC-användare.

Finns det någon billig, helst gratis programvara, som är enkel och säker att använda med Leopard beträffande virusskydd, spy- och malwareskydd?

Hoppas på ett svar.

Mvh
/andreas

Du kan känna dig helt säker. Den där filen hade inte kunnat göra någon skada ens om du hade haft kvar den. Det spelar ingen roll om du använde vanlig eller säker tömning, du behöver inte oroa dig för den.

Om du absolut vill använda antivurus, kör ClamXav som är gratis. Det är dock i mitt tyckte totalt onödigt att använda det.

Tack Marcus!

Jo, jag misstänkte att det inte var någon fara men jag är ganska duktig på paranoia. Jag borde fan satsa på att bli riskanalytiker.
Skönt att snabbt få bekräftat att det är lugnt.
Tack ska du ha.

mvh
/andreas

Du kan känna dig helt säker. Även jag rekommenderar ClamXav, men tog bort det efter ett kort tag då jag aldrig använde det.

Min fråga är dock, vilken webbläsare var detta? Detta är ju då ett rätt allvarligt problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-22 19:13
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Du kan känna dig helt säker. Även jag rekommenderar ClamXav, men tog bort det efter ett kort tag då jag aldrig använde det.

Min fråga är dock, vilken webbläsare var detta? Detta är ju då ett rätt allvarligt problem.

McAfee har en Add-onn till Firefox som heter SiteAdvisor den i sig löser inga problem men gör en uppmärksam på tvivelaktiga siter och sedan får man skylla sig själv. Riktigt trevlig faktiskt.

/C

Ursprungligen av bcp:

McAfee har en Add-onn till Firefox som heter SiteAdvisor den i sig löser inga problem men gör en uppmärksam på tvivelaktiga siter och sedan får man skylla sig själv. Riktigt trevlig faktiskt.

/C

Jo, OM man har firefox

1
Bevaka tråden