Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook g4 vill inte starta.

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-11-21 16:21

Igår morse stängde jag av min dator efter att ha ändrat språkinställningarna (valde engelska som förstaspråk istället för svenska). Jag hade kört en programuppdatering också, men inte uppdaterat något som kräver omstart av datorn.

När jag sedan skulle starta datorn igår eftermiddag så ville den inte vara med. Skärmen är ljusgrå, med äpplet i mörkare grått, och den lilla cirkeln med små pinnar som snurrar. Sedan händer inget. Jag lät den stå på, och inget hände (förrutom att pinn-cirkeln snurrade) i över 12 timmar utan att något mer hände innan jag stängde av datorn. Nu har jag försökt starta igen, och den står med ljusgrå skärm med äpple, och dendär cirkeln med pinnarna.

Har någon varit med om något liknande? Vad är det som hänt, och vad kan jag göra?

vänliga hälsningar
maria

Jag hade samma problem med min MacBook. Jag provade allt som stod i manualen, men det var bara att lämna in den till slut.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-11-22 12:40
Ursprungligen av velvetfox:

Jag hade samma problem med min MacBook. Jag provade allt som stod i manualen, men det var bara att lämna in den till slut.

Lämna in den? Surt att jag bor i Östersund då, jag har ingen aning om var jag kan lämna in den. Någon som har tips på det?

Jo - skivan med Mac OS X. Leta rätt på den, sätt i den, håll ned [ C ] och starta. Vänta till Du ser "radarn" och släpp sedan [ C ]. När Då får upp panelen "Välja installationspråk", välj engelska, gå vidare till nästa panel.

Gå upp i menyn Verktyg - välj Skivverktyg. Avvakta till det läst in skivinformationen, markera Din hårddisk, starta Reparera skivbehörigheter, och starta sedan Reparera skivan.

Starta om datorn med [ alt ] medtryckt - Du skall få upp två symboler, det ena är Din hårddisk och det andra Mac OS X-skivan, båda innehåller giltiga system. Välj med piltangenterna Din hårddisk och tryck på retur. Förhoppningsvis startar nu datorn utan problem.

detta kan låta som lite hokus-pokus men när den står i det läget...prova att trycka med handflatan till vänster om tryckplattan, ganska hårt men inte våldsamt. Om det gör skillnad så kan det tyda på att grafikkortat håller på att ge upp. Har haft en bekant som fick just det problemet. Tipset i så fall är att starta upp maskinen i T-mode och kopiera över allt till en annan maskin så fort som möjligt.
Det kan ju iofs vara bra att göra ändå.

Lyckat till!

Går den att starta från installationsskivan?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-11-22 12:39
Ursprungligen av leonardo:

Går den att starta från installationsskivan?

Jag har inte provat, jag vet inte var jag har installationsskivan. Är det förresten skivan med mac os x... vilket nummer det nu var som gällde då när jag skaffade datorn... ?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-11-22 12:35
Ursprungligen av Treasuremine:

detta kan låta som lite hokus-pokus men när den står i det läget...prova att trycka med handflatan till vänster om tryckplattan, ganska hårt men inte våldsamt. Om det gör skillnad så kan det tyda på att grafikkortat håller på att ge upp. Har haft en bekant som fick just det problemet. Tipset i så fall är att starta upp maskinen i T-mode och kopiera över allt till en annan maskin så fort som möjligt.
Det kan ju iofs vara bra att göra ändå.

Lyckat till!

T-mode? Jag tror jag behöver en enklare förklaring. :">

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-11-22 14:09

Okej. Tack så mycket leonardo. Jag får leta reda på skivan och testa det där.
Påverkar det sånt jag har sparat på hårddisken och sådär?
(Det är de senaste dagarna jag verkligen börjat ångra att jag inte gjort backup på de filmer jag gjort och mina foton och allt sånt.)

Med [C] menar du helt enkelt tangenten c på tangentbordet?

Det ska inte påverka filerna innehåll - bara deras metadata.

[ C ] är tangenten som det står ett c på - ja.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-11-22 17:03

Vad man kan göra är att hålla nere cmd (äpple) och S när datorn säger "boing". Du kommer då in i datorn i "single user mode" och kan köra fsck_hfs -f för att kolla om något blivit vajsing på disken.
Ibland hjälper det att bara starta i single user mode och sen starta om (med kommandot reboot).

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-11-22 17:03

Alltså, du håller nere cmd-S tills du ser text börjar rulla ska jag kanske tillägga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-22 21:39

verbose

Alternativ till bulle+s är bulle+v - v står för verbose, då ser man lite mer vad som händer under boot processen och detta brukar avslöja vad som strular - posta sista raderna som du ser så kanske det finns en fix, dock så luktar det hårdvarufel..

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-11-22 22:15

Nja, hårdvarufel är väl att ta i. Jag skulle mer tro att det är rättighetsproblem eller lite diskfel, mjukvarianten.
Att det står och spinner _kan_ vara hårdvarufel, men det kan också vara så att det är någon vital del av systemet som den inte hittar/har rättigheter till. Sånt kan mycket väl kajka precis efter man gjort någon form av uppdatering. Frukten icke

Håller med - låter som B-tree eller nå't annat automagiskt som inte vill. Starta från ett annat system och reparera vad som repareras kan, brukar hjälpa. Ibland räcker det med att bara starta från annat system för att det ska ordna sig.

Ett annat alternativ är att återskapa skrivbordsfilen mhja DiskWarrior, men jag har en känsla av den skivan heller inte är "hemma".

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-11-24 12:29

Jag hittade startskivan och gjorde som du sa leonardo. När datorn jobbat ett tag så poppade det upp en ruta där det stod följande:

Citat:

First Aid failed
Disc Utility stopped repairing "iBook" because the following error was encountered:
The underlying task reported failure on exit.
OK

Bakom den rutan det står följande:

Citat:

Verify and repair disc "iBook"
Checking HFS Plus volume.
Checking Extents Overflow file.
Checking Catalog file.
Invalid sibling link
Volume check failed.

Error: The underlying task reported failure on exit.

1 HFS volume checked
1 volume could not be repaired because of an error

Det som är understruket är rödmarkerat i meddelandet på skärmen.

Vad innebär det, och vad gör jag?

Senast redigerat 2008-11-24 13:48

Gratulerar - Du är nästan hemma - ju. Att Du ens kan köra testen är ett kvitto på att hårdvaran är intakt. Två förslag;

1 Starta om datorn med [ alt ] medtryckt - Du skall få upp två symboler, det ena är Din hårddisk och det andra Mac OS X-skivan, båda innehåller giltiga system. Välj med piltangenterna Din hårddisk och tryck på retur. Förhoppningsvis startar nu datorn utan problem.

2 Starta om datorn med [ alt ] medtryckt - Du skall få upp två symboler, det ena är Din hårddisk och det andra Mac OS X-skivan, båda innehåller giltiga system. Välj med piltangenterna Din OS X skiva och tryck på retur. Välj sedan Arkivera och installera, för att installera om systemet. Du kommer att tvingas återgå till den systemversion som datorn levererades med, men det går alltid att uppdatera.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-11-24 15:05

Köra testen? Jag förstod det som att det var något som hittades som inte gick att reparera.

Jag testade ditt första förslag. Jag kom till den grå skärmen med äpplet och pinn-cirkeln. Cirkeln snurrade på och sådär, och efter knappt tio minuter stängde datorn av sig.
Jag har precis börjat med ditt andra förslag nu, och nu dyker inte hårddisken ens upp som destination att installera på. Det känns mer och mer som att det är helt kört.

Tolkning; hårddiskens logiska struktur är skadad, vilket testen också rapporterade. Hur stor skadan är, är omöjligt att avgöra.

Det logiska beslutet är att installera om systemet. Har Du data på hårddisken som är viktigt, och hårddisken inte vill visa sig på skrivbordet när du startar från OS X-skivan, finns det två vägar att gå;

• via skivverktyg, montera disken på skrivbordet och därefter Arkivera/Installera
• kopiera över data till annan volym, antingen genom start från extern disk, eller ta ut disken.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-11-25 09:14

Leonardo, säger saker som om det vore hur lätt som helst, och samtidigt låter det som rena grekiskan i mina öron. Sånt som du kanske tycker är underförstått är mest troligt sådant som jag behöver få förklarat för mig är jag rädd.

Jag kan inte montera disken på skivbordet i skivverktyg, det dyker upp en ruta att nåt är fel och att jag ska använda first aid innan jag monterar. Men, first aid funkar inte, jag får bara det där felmeddelandet jag skrev i förrförra inlägget.

Hur gör man en start från extern disk? Vad behövs för det?

OK - OBS! Jag är inte sarkastisk nu - bara insiktsfull;

Du skall skaffa hjälp på närmare håll. Om Du inte känner Dig trygg i nomenklatur och åtgärder, SKALL du avstå från att pilla på egen hand.

Det här är välment även från mig.
Du kan lära dig hemskt mycket AV någon. Har du någon polare som kan Mac som du kan bjussa på Pizza ?

Sitt med och be honom/henne förklara/resonera.

Kunskaperna kommer - du är inte dum i pallet. Men första gången man gräver i sånt här ÄR det jobbigt.

Har du otroligt viktiga saker på disken i datorn? Eller är det skit samma?

om skit samma så kan du ju starta upp datorn med OSX-skivan i den och välja att radera (formattera) hela hårddisken och lägga in allt på nytt.

EN bra grej är att du får ett fräscht system utan en massa gammalt mög...

Om du har dödsviktiga saker på datorn kan du skaffa en Firewirekabel. Sätta den i den bärbara och i en kompis mac. Starta sedan din bärbara med tangenten "T" intryckt. Den dyker då upp som om den vore en extern hårddisk på din kompis maskin. Dra över viktiga data till hans hårddisk. kanke vidare till en extern som du har.

Efter detta kan du installera om systemet från en OSX-skiva igen.

När du kommit igenom det här "skitet" skall vi prata Backuplösning för dig. Med rätt backup behöver du inte vara panikrädd för att förlora data när det skiter sig.... mer om det sen.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-11-26 20:02
Ursprungligen av Goflorp:

Det här är välment även från mig.
Du kan lära dig hemskt mycket AV någon. Har du någon polare som kan Mac som du kan bjussa på Pizza ?

Sitt med och be honom/henne förklara/resonera.

Kunskaperna kommer - du är inte dum i pallet. Men första gången man gräver i sånt här ÄR det jobbigt.

Har du otroligt viktiga saker på disken i datorn? Eller är det skit samma?

om skit samma så kan du ju starta upp datorn med OSX-skivan i den och välja att radera (formattera) hela hårddisken och lägga in allt på nytt.

EN bra grej är att du får ett fräscht system utan en massa gammalt mög...

Om du har dödsviktiga saker på datorn kan du skaffa en Firewirekabel. Sätta den i den bärbara och i en kompis mac. Starta sedan din bärbara med tangenten "T" intryckt. Den dyker då upp som om den vore en extern hårddisk på din kompis maskin. Dra över viktiga data till hans hårddisk. kanke vidare till en extern som du har.

Efter detta kan du installera om systemet från en OSX-skiva igen.

När du kommit igenom det här "skitet" skall vi prata Backuplösning för dig. Med rätt backup behöver du inte vara panikrädd för att förlora data när det skiter sig.... mer om det sen.

Jag förstår att du skriver som du gör i all välmening. Tack.
Jag har dock ingen vän som kan mac, inte någon här i närheten iallafall. Annars hade det varit varit min första utväg när det sket sig.
Jag har testat att koppla ihop min med föräldrarnas mac med firewire (med en vän som förklarade steg för steg för mig via adium), och då dyker inte min iBook upp på hårddisken. Däremot dyker startskivan (som sitter i iBooken) upp på skrivbordet i föräldrarnas dator. (Jag testade det där med startskivan förut, men det funkade inte.)

Fräscht system utan gammalt mög - det där möget är allt jag trodde mig ha (tills för några dagar sedan).
Jag har ftt tips om ett företag som säger sig kunna rädda hårddiskar, så det lutar åt en utflykt till Stockholm för min del den närmsta tiden. Rädda hårddisk. Data recovery. Hårddisk krasch. Dataräddning. Ahlberg data. Hårddiskkrasch, hårddisk reparation, raid server. - är det någon som har koll på dem? De verkar ju rätt lovande iallafall.

OK. Du skall få några allmänna tips för att lära sig själv.

1) Ha backup. Då kan du säga "jasså?" när en hårddisk ryker åt pipan.
"Mängden datavana står i rak proportion mot mängden förstörda data"
- så sa den man som var MIN mentor när jag var i tonåren.

2) Häng här mycket. Förstår du inte språket - säg ifrån. Många här GILLAR verkligen lära andra saker - utnyttja det.
Häng även på andra ställen. Wikipedia, MacosXhints etc. Skapa ditt eget kunskapsnätverk av bra källor.

3) Ställ gärna upp en tankekedja.. "hmm... borde det inte fungera som atte...". testa sedan denna kedja på forumet här. Det är mkt roligare och intressantare än att bara konstatera felet och be om hjälp. "Hornbachkänslan" - underskatta inte den ("Jag har gjort 'et SJÄLV!")

4) Var nyfiken, läs mycket. Du kommer bli en fena på engelska - om du inte redan är det.
I princip all litteratur av värde är på engelska. Resten är på Tyska...

5) Många kommer inte missa skriva dig skit på näsan "fan vad dum du är som har backup..." osv. Skit i dem. Oftast har de själva råkat ut för samma sak men vågar inget säga. Du har dessutom gjort en hel del erfarenheter på det här.

6) Hjälp andra när du själv kan - ofta lär man sig själv (man får också RUTIN/Vana) genom att lära andra.

7) Be nice. Men ta ingen skit.

Det finns feler än Ahlbergs som gör sånt här. Det finns ngn firma som alltid annonserar i MacWorld, en spalt... MacData?

Det kan vara bra göra upp om fast pris. T ex kör till max 2000:- eller lägg max 3 timmar etc. Sådana här saker kan skena iväg, har man då inte gjort upp i förväg om vad det skall få kosta kan det bli otrevligt.

Ett tips framöver sedan kan vara en TimeCapsule, funkar som Trådlös, trådlös backup och trådlöst till skrivare. Har en och fullkomligt älskar den. Tryck "på" och glöm sedan av den, men alla dina filer sparas. Värt varenda spänn.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-11-26 21:05
Ursprungligen av Goflorp:

Det finns feler än Ahlbergs som gör sånt här. Det finns ngn firma som alltid annonserar i MacWorld, en spalt... MacData?

Det kan vara bra göra upp om fast pris. T ex kör till max 2000:- eller lägg max 3 timmar etc. Sådana här saker kan skena iväg, har man då inte gjort upp i förväg om vad det skall få kosta kan det bli otrevligt.

Ett tips framöver sedan kan vara en TimeCapsule, funkar som Trådlös, trådlös backup och trådlöst till skrivare. Har en och fullkomligt älskar den. Tryck "på" och glöm sedan av den, men alla dina filer sparas. Värt varenda spänn.

Okej, ja, jag har inte koll på vilka företag som gör sånt som finns. Men, om nån har tips så är jag tacksam.
Mjo. På hemsidan för Ahlbergs hittade jag prisuppgift för privatperson.. För att fixa machårddiskar tar de 4000 till 9900 spänn, beroende på hur komplicerat det är. Om jag inte missförstått något så kostar det inget om de inte lyckas rädda hårddisken. Men jag kan ha missat nåt finstilt nånstans. Men ska jag vara ärlig så känns de summorna okej för att rädda min dator.

TimeCapsule.. Det ska undersökas. Tack för tipset!

1
Bevaka tråden