Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tar jag bort låtar från hårddisken med iTunes?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-11-21 17:36

Denna frågan har kommit upp tidigare, men jag får inte ut något vettigt av svaren.

Kort och gott:
Jag vill trycka på en knappkombination som inte bara tar bort låtar från biblioteket, utan också tar bort låtarna från hårddisken. Jag provade alt-backsteg, ctrl-backsteg och cmd-backsteg, men det hjälpte inte.

Står du i en spellista trycker du Option(Alt)+Kommando+Backspace för att ta bort en låt i biblioteket.

Tömmer du papperskorgen försvinner ju filerna sedermera från hårddisken, men det är alltså "mellanlagringen" i papperskorgen du vill slippa? Har jag förstått saken rätt? Då vet jag inte hur man ska göra.. :S

  • Medlem
  • 2008-11-21 18:29

Jag tar bort en låt i biblioteket ja, men den försvinner ju inte från min musikmapp! Det spelar ingen roll om den hamnar i papperskorgen eller inte, bara den försvinner från musikmappen! Hur kommer det sig att alla möjliga tangentbordskombinationer för att ta bort bara tar bort från biblioteket? Räcker det inte med en?

OK, det låter som om du valt att hantera musikbiblioteket manuellt - istället för att låta iTunes göra det. Vad händer om du väljer: iTunes -> Inställningar -> Avancerat -> "Ordna mappen iTunes music" och sedan provar tangentkombinationen jag tidigare skrev?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-11-21 18:54

Vet inte hur du bär dig åt men jag testade att markera en låt i iTunes. Ctrl+klick/Show in finder, för att se rätt låt raderas sedan tillbaka i iTunes Musik. Knacka på backspace iTunes frågar om jag vill flytta filen till papperskorgen. Klicka flytta till pappaerskorgen, tada klart.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-11-21 19:00

Nej, iTunes hanterar allt per automatik för mig.

Nej, jag skrev till Jac.

  • Medlem
  • 2008-11-21 19:03

onnyt: Nej? Det händer samma sak som tidigare.

Snabeldrake: Men kopierar inte iTunes över låtarna till mappen iTunes music då? Jag har ju redan en musikmapp fixad på det sättet jag vill ha det.

Om det är inställt på manuell hantering så funkar nog inga snabbkommandon för "snabbradering" är jag rädd. Du kringgår ju iTunes styrfunktion med att själv hantera mapparna där musiken ligger (det behöver ju inte vara en nackdel förstås). Men man vet aldrig, det kanske finns något "skript" därute som tillåter direktradering?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-21 19:21
Ursprungligen av jac:

onnyt: Nej? Det händer samma sak som tidigare.

Snabeldrake: Men kopierar inte iTunes över låtarna till mappen iTunes music då? Jag har ju redan en musikmapp fixad på det sättet jag vill ha det.

Om du ordnar musiken som du vill ha det så får du lov att ta bort musiken manuellt. iTunes spelar endast upp musiken då men håller inte ordning på din musik mapp. Du kan inte ha både och. Manuell musik ordning eller iTunes som håller reda på musiken åt dig.

//Rob

Ursprungligen av jac:

Men kopierar inte iTunes över låtarna till mappen iTunes music då? Jag har ju redan en musikmapp fixad på det sättet jag vill ha det.

Tjena....

Nu kan det ju vara att du valt en helt egen struktur, men om du köper iTunes sätt att ordna saker och ting i mappar efter artist och album, så kan du ju alltid välja att peka ut en valfri mapp som iTunes-mapp (inställningar--->avancerat--->placering av mappen iTunes music). Den behöver självklart inte heta något med iTunes music eller så....

Så har jag det nu. Hela biblioteket ligger på en extern HD så jag kan ta med den på resor och så, men iTunes ordnar allt automatiskt, vilket jag tycker är rätt skönt.

Du skulle kunna peka ut din befintliga mapp, men om du har en egen struktur och du väljer "ordna automatiskt" så stökar/ordnar ju iTunes allt på nytt efter bästa förmåga.

  • Medlem
  • 2008-11-21 21:37

Jag säger då det... iTunes är verkligen värdelöst, hur svårt kan det vara att fixa den funktionen ändå?

Vad har iTunes för struktur då? Jag flyttar ju filer mellan mobilen eller en mp3spelare och det är skönt att veta hur det är. Jag har nu Artist/årtal - album/spårnummer - namn.mp3.

Värdelöst? Nja, alltså.. Jag respekterar din åsikt men har du verkligen gett iTunes en ärlig chans? Tänk databas, grabben. Databas! Du håller reda på ID-taggarna. iTunes sköter mappstrukturen åt dig.

Kan förstå att det kanske kan upplevas lite virrigt i början, det tyckte jag också - men nu vill jag inte ha något annat. iPhoto och Aperture fungerar på samma sätt.

  • Medlem
  • 2008-11-21 22:05

Så mycket problem jag haft med iTunes och så sjukt omständigt det är, så tycker jag faktiskt, jämfört med valfritt PC-alternativ (jag fick min mac för två veckor sen), så är det värdelöst. Jag har fullt med albumomslag i mina musikmappar (varför? Jo, så har jag exvis omslag i min telefon, eller någon annanstans), men eftersom iTunes ine klarar av det, så måste jag gå igenom VARJE låt för att lägga till omslag på just den låten som sparas antingen i låten eller i ett märkligt system med numrerade mappar. Som tur är har jag widgets som kan lägga till omslag på ett helt album, men då måste jag spela det albumet, så det kommer ta tid.

Ja, jag försöker ge det en ärlig chans, men ska man behöva bli frustrerad varje gång man använder det bara för att man migrerar från pc-världen?

Mac är trevligt, jag gillar det verkligen. Men iTunes drar ner hela upplevelsen tillräckligt mycket för att jag nästan ångrar att jag inte köpte en HP för 6000:-...

Jag kan nog förstå dig lite.... tror jag kände så tidigare också.

ITunes struktur är en mapp per artist och sen undermappar för alla respektive album som du har med den artisten.

Du kan med två knapptryckningar (högerklick och sen "hämta bildmaterial") hämta alla bilder till alla dina album. Sen blir det alltid några album över som man får fixa manuellt, men det går rätt smidigt ändå. Och du får bra bildkvalitet. Och alla artisters namn stavas rätt och alla låtar döps om till rätt titlar och annat nice.

Lite osäker på vad du nämnde om telefonen. Kräver den en viss storlek på bilderna? Kan den inte konvertera vid kopieringen? Om telefonen inte tar iTunes vanliga bilder, vet jag inte om det finns nån bra automatisk lösning. Men målet är väl ändå att bara ha en bild per album??

Sen kör jag ju iPhone och då har jag en helt annan upplevelse med prenumerationer på podcasts, filmer, musik och program. Rätt oslagbart tycker jag, men jag inser att det inte är för alla.

1
Bevaka tråden