Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automator: hitta filer och vissa mail

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-11-19 22:52

Jag har skapat en regel i Mail som flyttar alla mail vars avsändare finns i Adressbok till en brevlåda som heter "Att göra" samt rödmarkerar dem. I min hemmapp har jag markerat alla filer som behöver åtgärdas på något sätt med röd märkning.

Jag skulle vilja ha en metod för att snabbt hitta alla rödmarkerade filer i min hemkatalog och ovan nämnda mail samt visa resultatet i ett Finder-fönster. Tanken är att visa de rödmarkerade filerna och mailen som en slags "att göra-lista".

Kan man göra detta i Automator? Jag lyckas bara med att få Spotlight att hitta "label:6", dvs röd markering, men kan inte få Automator att visa objekten i ett enda fönster. Dessutom lyckas jag inte få Automator att hitta mailen jag skrev om ovan.

  • Medlem
  • 2008-11-19 23:21

Om inte annat så går det nog att googla fram ett applescript som gör ungefär det du vill.

Entourages projekthantering har en del sådana saker, kalender, filer, mail, alla hamnar i ett projektfönster mm. Byta program kan vara lättare?

Läs mera här:

Manage a Project by using the Project Center

Här finns en lista på alla kurser för Officepaketet
Courses for Microsoft for Mac Office Products | Mactopia

Sedan är jag ganska säker på att vad du vill göra inte går att göra med Automator, det är en för tillfället ganska begränsad teknik. Många program har inte stöd för Automator, har de stöd så har de även stöd för Applescript och stödet för det senare är långt större. Man kan alltså göra det du vill med Applescript, men inte med Workflow.

Det finns massor med trådar här om lära sig Applescript och förstås på internet också. Tex min egen site: Applescript-tips från Intelligent Mammals AB - Home

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-11-21 15:27

Tack för tips och synpunkter!

Min utgångspunkt är att jag behöver hålla reda på en massa information p.g.a. studier, godman-uppdrag, träning av knattelag, familj, studiecirklar etc. Hittills har det flutit på bra men det börjar bli väl rörigt i dator och pappershögar för att inte tala om mitt huvud. Stress med andra ord.

Jag använder olika program för informationshantering; iCal, Adressbok, Mail, DevonThink Pro och OmniFocus. Däremot visste jag inte hur jag skulle sortera filer på datorn. DevonThink kan t.ex. inte hantera wordfiler.

Jag har nu frångått en mer teknisk lösning till förmån för en enkel och intuitiv lösning. Jag har fyra mappar på datorn som jag använder för alla filer; inbox, utbox, pågående och arkiveras. (Jag har samma boxar i Mail.) Arkivet består av sitx-filer efter tema.

Systemet behöver troligtvis förfinas efterhand men jag är ändå nöjd med ordningen.

Ok, i så fall kan jag varmt rekommendera en läsning av någon av dessa två böcker (om du mot förmodan inte redan läst dem), som i princip säger samma sak, bara att den med grodan i titeln är betydligt kortare.

Svälj den fulaste grodan först : 21 sätt att - Bokus bokhandel
Få det gjort! : svart bälte i vardagseffektiv - Bokus bokhandel

De två böckerna (det finns säkerligen flera som säger samma sak), handlar om en metod som heter GTD (Getting Things done) och det finns även en kategori av programvaror som är till just för det, dvs GTD. Sådana program handlar om att hjälpa till med din planering, påminnelser och hålla reda på olika arbetsuppgifter och bunta ihop sådana arbetsuppgifter som har med varandra att göra (tex samtal man skall ringa i en hög, ärenden man skall springa i en annan hög, rapporter man skall skriva i en hög, saker man skall diskutera med en viss person i en hög osv). Dessa program sitter även ihop (mer eller mindre) med tex iCal, Mail mm. Jag är inte säker med förmodligen är de program du nämner exempel på GTD-program, i så fall berättar jag förmodligen saker du redan vet.

Om inte så hittar du i dessa trådar massa rekommendationer gällande olika GTD-program:
http://www.99.se/vrig-programvara/233262-gtd-program-f-r-getting-things-done.html

http://www.99.se/vrig-programvara/239207-s-ker-att-g-ra-program.html

(Sök på GTD för att hitta många flera trådar som nämner GTD här på 99.se eller på webben).

I denna tråd (inlägg 17) finns tex massor med länkar gällande GTD.
http://www.99.se/f-retagande/93126-l-nkar-om-projektledning-tack.html

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-11-22 00:03

Jag har köpt Allen's bok men jag har.. hrm.. inte läst den än. Omnifocus är ju ett GTD-program men jag känner mig inte riktigt bekväm med det. Ska ge det ytterligare lite tid. Jag tror att ett av problemen är att jag sprider ut informationen lite för mycket istället för att samla allt i t.ex. Omnifocus. Tack för länktipsen förresten.

1
Bevaka tråden