Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop 5.5 - hur storleksanpassa massor av bilder i ett svep?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejs

Första gången tror jag jag skriver något på denna avdelning. Jag har fn praktik och sitter på ett företag och storleksanpassar bildmaterial för deras kommande e-butik. Bilderna hämtas från diverse leverantörer inom godis/mat/inredning etc-branschen. Vad jag undrar är om det finns något enkelt sätt att spara flera bilder på samma gång (15cm höga för stora storleken, 6cm höga för lilla) ?

För närvarande får jag öppna varje bild för sig, eventuellt ändra storleken först till 15cm hög-> spara för webb(Gif) och därefter ändra höjden till 6cm-> spara för webb.

Ibland stöter jag på problem med att bilderna verkar bli så små som jag vill ha dem men i själva verket händer inget med höjden. Antar att det har att göra med upplösningen. Det var ett tag sedan jag gjorde något i Photoshop.

Jag sitter förresten i win XP då jag gör detta.

Tänkte föreslå Graphic Converter men det kan du ju inte köra...

Skaffa en riktig dator

Du kan spela in manus i Photoshop. Det brukar gå att göra från en av paletterna. Den heter något i stil med händelser eller actions. Sedan applicerar du bara manuset på varje fil.

...eller på en hel mapp.

Som sagt, om du skaffar en riktig dator så har du tex stöd för Applescript och då finns det massor med program och lösningar du kan använda dig av, tex detta som jag skrivit.

http://www.99.se/grafisk-produktion/247686-applescript-f-r-att-processa-bilder-till-best-mda-bredder-f-r-tex-bloggar-tryck-mm.html

I denna tråd finns ett gäng tips också:
http://www.99.se/grafisk-produktion/249225-simpel-l-sning-f-r-att-ndra-bildstorlek.html

Lustigt nog så läste jag om detta tips i förra månadens "Kamera & Bild" men visste inte att detta gick i PS 5.5...

Nog med kommentarer om riktig dator. Jag ÄR Macanvändare sedan säkert 20 år tillbaka och har Riktig dator hemma men på min praktikplats kan jag knappast kräva att företagaren ska köpa hem en Mac bara för att jag ska kunna fullfölja mina uppgifter. Kollar Taz' länkar...

...som inte var särskilt användbara i detta fallet. Kollar upp Marcus K's tips imorgon istället.

Du frågar om Windows i ett Mac-forum och säger inte att du vanligen kör Mac. Du får räkna med lite mobbing då.

Varför inte helt enkelt konsultera denna webbsite, sök på resize efter att du klickat på Windows-fliken.

Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker

I denna tråd nämner jag i inlägg 8 batchkonvertering med hjälp av Gimp (kallas för gratis Photoshop, men det är förstås avsevärda skillnader på produkterna), finns för Mac och PC:

http://www.99.se/vrig-programvara/254589-program-f-r-ndring-bildstorlek.html

Jag minns när jag flyttade hem till Sverige och började på ett företag där de satte mej framför en Dell Pentium 3 med Windows 98. Jag fick ångest när jag kom till jobbet, ALLVARLIGT !!! Det var seriös ångest. Ingen visste något om Mac och skulle jag driva genom att köpa en Mac så var jag helt själv utan support.

Jag snackade med Woz, vi e-mailade och han övertygade mej om att ta mitt eget beslut. Han sa att det är lite som en religion, ska man följa sin tro så får man ibland göra vissa kompromisser, och de kompromisserna har det varit värt!!!

Jag stod på mej, följde min tro (sedan 1993) och kompromisserna blev färre och färre. Jag köpte en splitter ny PowerBook G4 Titanium 550MHz och alla på kontoiret dregglade

Hail the great WOZ !!!

Håller med Taz, fråga om Win HÄR så får man ta lite skit!

Jag frågar inte om windows, jag frågar Photoshop. Enda skälet till att jag nämnde att jag satt i windows då jag gjorde detta är att jag inte var säker på om den versionen av photoshop fanns till Mac och vill man, oftast, ha bra svar på det här forumet så gäller det ju att ge så mycket bakgrundsinfo som möjligt.

Vad gäller mobbingen så tycker jag ändå att den var väldans missriktad. Nog borde väl någon kunnat se att jag hade 1600+ inlägg här och därmed förstått att mitt arbete i windoze snarare är tvunget än valt. Jag tror ändock jag går vidare med Marcus K's idé för det känns bättre att hitta en dold funktion i programmet än att behöva ladda ner någon instabil windoze share/freeware och lägga på arbetsgivarens dator.

Skälet till att jag valde att fråga här och inte på något okänt win-forum var också att man BRUKAR få bra och sakliga svar här men jag antar att det finns undantag.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Skälet till att jag valde att fråga här och inte på något okänt win-forum var också att man BRUKAR få bra och sakliga svar här men jag antar att det finns undantag.

Du fick sakliga svar, med lite humor på köpet. Ta det inte så hårt för annars är det bara du som förlorar på't...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-20 20:49

Handlar det om många bilder? För det går rätt snabbt att ändra storlek och sedan spara för webb, även om man gör det bild för bild.

Jag anpassar många foton för hemsidor och då gör jag så att jag använder snabbkommandon (tangentkombination) för "Image Size" och "Save for web...". Och när jag fyller i storleken med siffror så kopierar jag siffrorna och gör "Paste" i samma ruta för varje bild i detta momentet. Går i rasande fart att förändra storlek på många foton som ska ha samma åtgärd. Första gången så skrev jag upp snabbkommandona på en lapp, men efter ett tag så kan du dem utantill. Öppna alla foton som ska ha en viss storlek och sen är det bara att tuta och köra. Och stänga ner efter hand som de är fixade.

Jag känner inte till någon lösning som löser din fråga specifikt, men jag bidrar med något ändå. Kan ju vara en nödlösning.

Ursprungligen av Reisan:

Handlar det om många bilder? För det går rätt snabbt att ändra storlek och sedan spara för webb, även om man gör det bild för bild.

Jag anpassar många foton för hemsidor och då gör jag så att jag använder snabbkommandon (tangentkombination) för "Image Size" och "Save for web...". Och när jag fyller i storleken med siffror så kopierar jag siffrorna och gör "Paste" i samma ruta för varje bild i detta momentet. Går i rasande fart att förändra storlek på många foton som ska ha samma åtgärd. Första gången så skrev jag upp snabbkommandona på en lapp, men efter ett tag så kan du dem utantill. Öppna alla foton som ska ha en viss storlek och sen är det bara att tuta och köra. Och stänga ner efter hand som de är fixade.

Jag känner inte till någon lösning som löser din fråga specifikt, men jag bidrar med något ändå. Kan ju vara en nödlösning.

Jo det är ganska många bilder och ursprungsstorlek och filtyp varierar. Vad jag kunnat se av den varianten av Photoshop jag sitter i så finns det inget snabbkommando för "Image size", hade det gjort det hade jag inte haft något större problem att fortsätta som förr. Men jag ska väl tacka för något tips och det tips jag sett att jag kanske kan ha användning för är Marcus K's så det tackar jag för på förhand. Kom också på igår kväll att jag har en Photoshop-bok jag köpte för massor av år sedan, har aldrig öppnat den ops, och kanske det finns vad jag söker i den eller åtminstone instruktioner till hur jag skapar de manus som Marcus K pratar om.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-21 12:48
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jo det är ganska många bilder och ursprungsstorlek och filtyp varierar. Vad jag kunnat se av den varianten av Photoshop jag sitter i så finns det inget snabbkommando för "Image size", hade det gjort det hade jag inte haft något större problem att fortsätta som förr. Men jag ska väl tacka för något tips och det tips jag sett att jag kanske kan ha användning för är Marcus K's så det tackar jag för på förhand. Kom också på igår kväll att jag har en Photoshop-bok jag köpte för massor av år sedan, har aldrig öppnat den ops, och kanske det finns vad jag söker i den eller åtminstone instruktioner till hur jag skapar de manus som Marcus K pratar om.

Ok, så det handlar om en stor mängd bildfiler. Ja, det var ju omständigt. Men jag hoppas du hittar en smidig lösning med hjälp av de tips du fått här. I värsta fall, kanske din chef och du går med på att du kan fixa till fotona på din hemdator.

Du fick sakliga svar som jag också noterar att du inte tackade för.

Med 1600 inlägg borde du väl vid det här laget veta att som man frågar får man svar?

  • Medlem
  • 2008-11-20 22:26

Hmm, för att både kapa tråden och återgå till photoshopfrågan, har jag ett liknande problem just nu. Och nu postar jag i stället för att söka, men det får gå som det vill.

Jag lyckas inte spela in fungerande "manus" och jag begriper inte hur man ska göra. Jag börjar (efter att ha startat "inspelningen") med att öppna en bild, ändra på den (till exempel konvertera färgprofil) och spara under nytt namn. Och stoppar sedan inspelningen.

Problemet är att denna inspelade Action bara gäller den bildfilen, men meningen med Actions är ju att kunna göra det på en hel bunt. Jag har gjort det förut i Graphic Converter och det gick bra. Men det här lilla missförhållandet i Photoshop förfärar mig, och vet någon vad som står på, vore jag hemskt glad att bli upplyst!

Edit: Taz, ditt script verkar fantastiskt men inte så användbart om man 1. inte vill göra exakt vad det scriptet gör, och 2. inte kan Applescript utan och innan. Någon gång ska jag lära mig det också.

Senast redigerat 2008-11-20 22:38
Ursprungligen av lufra:

Edit: Taz, ditt script verkar fantastiskt men inte så användbart om man 1. inte vill göra exakt vad det scriptet gör, och 2. inte kan Applescript utan och innan. Någon gång ska jag lära mig det också.

Tja, skriv i den andra tråden vad du vill att scriptet skall göra annorlunda, så kan jag titta på det.

Användargränssnittet för spela in-funktionen och få det att fungera på en mapp istället för på en fil är helt horribelt dåligt. Så det blir till att slå i manualen. RTFM du vet. Jag har ingen så gammal PS installerad för att kunna guida dig.

  • Medlem
  • 2008-11-20 22:50

Ja, det kan du faktiskt ha rätt i...

  • Medlem
  • 2008-11-21 00:09

Okej! (går till andra tråden)

Varsågod, det var så lite så!

Reisan: du slog huvudet på spiken för det är precis vad jag nu börjat funder på att fråga henne om. Har nu suttit med några tif'ar och jag blir helt enkelt inte klok på hur programmet funkar. För andra bilder (jpeg, png) har jag kunnat sätta storleken på bilden i "Bild->storlek på bild: o sedan satt höjden på bilden men då jag försöker göra samma sak med dessa tif'ar så går jag bet. Programmet verkar ignorera mina inställningar och bilderna behåller sin ursprungsstorlek eller blir i vilket fall som helst mycket större än de ska vara. *sliter mitt hår*

Det var ok. Tar hem en bunt bilder och testar i något av de program jag har hemma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-21 18:32

Photoshop 5.5, är inte det en över 10 år gammal version? Och Photoshop Actions (Makro) fanns väl inte i den?

Ta hem skiten och kör på din MAc istället!

Janne

En liten fortsättning, jag hoppas någon kan hjälpa igen. Bilderna jag ska storleks ändra är i Tif-format, vet inte om det är därför jag har sådant helvete att få dem att bli så små jag vill ha dem. Jag har testat såväl Graphicconverter som Pixelmator. Jag sätter höjden på bilden i cm till 15 och sparar men ändå ser bilden ut att vara minst dubbel så stor. Vad 17 gör jag för fel? Börjar fundera på att ta skärmdumpar av bilderna bara för att få de storlekar jag vill ha (15cm hög på stor, 6cm hög på liten)

Har hittat en udda väg runt mitt problem. Sparar den stora bilden till 6cm höjd (istället för 15) och den lilla till 3cm (istället för 6). Bilderna ser nu ut som de ska, antar att skälet till att det blir som det blir har något med pixeltäthet att göra...något tekniskt är det iaf

Den mest basala frågan måste ju vara: har du fått grepp på sambandet mellan storlek i centimeter <-> upplösning (pixlar/cm eller tum) samt totala antalet pixlar i bredd och höjd. Om det är tiff, jpeg eller psd spelar ingen som helst roll...

Du bör inte heller hålla på med storlekar i cm om det är bilder för web som avses - bestäm dig för antalet pixlar

Kryssrutan "resample image" är nyckeln. Liksom att bildens upplösning bör vara 72 dpi för alla bilder som skall hamna på webben

Denna dialogruta kommer från PS CS2 men har mig veterligt sett likadan ut sen hedenhös.

Ursprungligen av johan_tanying:

Den mest basala frågan måste ju vara: har du fått grepp på sambandet mellan storlek i centimeter <-> upplösning (pixlar/cm eller tum) samt totala antalet pixlar i bredd och höjd. Om det är tiff, jpeg eller psd spelar ingen som helst roll...

Du bör inte heller hålla på med storlekar i cm om det är bilder för web som avses - bestäm dig för antalet pixlar

Kryssrutan "resample image" är nyckeln. Liksom att bildens upplösning bör vara 72 dpi för alla bilder som skall hamna på webben

Denna dialogruta kommer från PS CS2 men har mig veterligt sett likadan ut sen hedenhös.

Det är för webb. Tackar för tipset, kan nog säga att min koll på pixlar är lite dålig. Har fått riktlinjer av min chef, som kan mindre än mig, vad gäller maxmåtten på bilderna i cm. Det funkade bra tills jag stötte på dessa tiff. Hade det inte varit så "sent" igår så hade jag kanske kunnat luska ut ett bättre sätt än att stanna vid en bildstorlek som såg korrekt ut utan att egentligen vara det.

Bilderna jag fixade till igår har fortfarande en upplösning på 300ppi, precis som orginalet. De funkade dock att lägga in med sina förminskade mått så förhoppningsvis funkar det iaf tills jag möjligen ska byta ut dem. Lär stöta på mer bildmaterial med samma problem, ska se om jag kan implementera dina tips på dem istället.

  • Medlem
  • 2008-11-24 07:22

Är det fortfarande 72 ppi som gäller för webbilder? Är inte det lite märkligt?

Nja, de flesta skärmar har väl en bit högre upplösning än så numera Men något är ju bra att bestämma sig för i konsekvensens namn, och 72 dpi är ju ganska inkört, om man säger så...

Själv har jag exempelvis en Canon-kompakt som ställer in sina bilder på upplösningen 180 dpi, en Pentax-DSLR som levererar i 72 dpi och en diascanner som klämmer ur sig hela 5400 dpi. Att bara förstora upp dessa 24x36 mm till exvis 100x150mm utan att sänka upplösningen resulterar ju i en ganska biffig bildfil!

Det du kan göra är

1.Öppna bildstorleksdialogen (image size) enligt ovan.
2. Klicka först ur "resample image" så att storlek och bildupplösning länkas. Då kan du skriva in 72 dpi utan att bildens pixlar i sig förändras.
3. Stäng inte dialogrutan utan klicka nu _i_ "resample image" och fyll i lämpligt värde på bildstorleken. Kör med cm om du nu har vant dig vid det, men det bästa är nog att bestämma en fast bredd eller höjd i pixlar.
4. OK och spara (helst Spara för web för att bl.a. få ner filstorleken ordentligt)

1
Bevaka tråden