Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MS Word 2008 ändrar teckensnitt...

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-21 11:15

Hej.
När jag skriver i Word och väljer en Tjeckisk eller Polsk tangentbordslayout då ändrar programmet mitt valda teckensnitt till Times New Roman utan hänsyn till vad som valdes i formatmallen.

Hur gör jag för att behålla den valda formatmallen?
Har någon något tips?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-21 12:44

Det ursprungliga typsnittet kanske inte hade tillräckligt stöd. I de gamla formaten, t.ex. postscript-fonter, räcker inte teckenuppsättningen till för att ge både t.ex. svenska och tjeckiska tecken. Man var tvungen att ha två uppsättningar fonter en centraleuropeisk och en västeuropeisk.

Kolla vilket format det typsnitt du vill ha (det som är definierat i formatmallen) har. Markera typsnittet i typsnittsboken och välj information. Vad står det där?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-21 15:59

Jag brukar välja Verdana när jag skriver för den ser bra ut på skärmen innan den slutliga formateringen och det är ju OTF teckensnitt som innehåller alla tecken som behövs.

Det verkar som att Microsoft har bestämt sig för Times New Roman som default för de Östeuropeiska tangentbordslayouter och ingen kan ändra på det.
Så jag vet ingen bra lösning på problemet.
Eller har jag fel?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-21 17:42

Jag provade med den grekiska tangentbordslayouten och den slog inte om till TMN eller annan font när jag skrev grekiska tecken. När jag däremot skrev ett grekiskt tecken som Verdana inte hade stöd för bytte den till en font som hade detta stöd. Helt logiskt.

Däremot är det inte logiskt så som Word uppträder för dig. Vad händer när du markerar texten som slagit över till TMN och väljer Verdana - då får du väl rätt tecken?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-22 00:19

Efter att Word har klantat till så kan jag formatera om dokumentet som jag vill och det blir orörd.

Så fort jag ställer insättningspunkten någonstans i texten och vill fortsätta skriva då ändrar Word till TNR igen och det nya man skriver blir i TNR.
Man blir galen helt enkelt.

1
Bevaka tråden