Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från intern HD till Firewire

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej,

ny på forumet - det verkar hittils bra!

ska byta dator från Pismo till PBG4 och försöker nu kopiera filerna till min Firewdisc som mellanstation.

Nyligen så gjorde jag en partion på den i formatet FAT32 då jag var tvungen att kopiera filer från en PC till den. Dessa filer har jag jag ingen plats för någon annan stans. Min fråga är således: Beror problemen med kopieringen på denna discformatering, eller är det nånting annat?

(felkod: -50)

Skulle gärna undvika att formatera discen igen..

Vad ska jag göra??

mvh, CALLE

  • Medlem
  • 2003-03-25 00:38

Koppla ihop de båda datorerna med en firewire-kabel, och starta en dator du vill kopiera saker ifrån med T nedtryckt. Då dyker den upp som en hårddisk.

Felmeddelandet kan mycket väl bero på FAT32 formateringen, tyvärr...

toppen, tack - det ska jag prova!

vad initierar "T" när man botar upp?

mvh,
CALLE

Citat:

Skrevs ursprungligen av CALLEB
toppen, tack - det ska jag prova!

vad initierar "T" när man botar upp?

mvh,
CALLE

"Target Mode" tror jag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av CALLEB
hej,

ny på forumet - det verkar hittils bra!

ska byta dator från Pismo till PBG4 och försöker nu kopiera filerna till min Firewdisc som mellanstation.

Nyligen så gjorde jag en partion på den i formatet FAT32 då jag var tvungen att kopiera filer från en PC till den. Dessa filer har jag jag ingen plats för någon annan stans. Min fråga är således: Beror problemen med kopieringen på denna discformatering, eller är det nånting annat?

(felkod: -50)

Skulle gärna undvika att formatera discen igen..

Vad ska jag göra??

mvh, CALLE

För att få med allt måste du använda ett program som slaskar över de osynliga filerna också. Carbon Copy Cloner funkar perfekt, du får en exakt kopia av din disk flyttad till den nya datorn.
Kolla på VT så hittar du den, den är gratis också, tror jag. Billig i alla fall.

hej igen,

när jag ska köra CCC från nya datorn så hittar programmet inte "Target Disc".

nån som har några idéer om vad jag gör för fel?!

mvh,

CALLE

  • Medlem
  • 2003-03-26 15:53

Nej, jag vet inte, men du har kopplat din G4 som en Firewiredisk med "t"-uppstarten? Du ska kunna ställa in Source och Target, där Target är G4:an och Source är G3:an (som du har CCC på). Jag minns inte exakt hur man gjorde, eftersom jag tyckte det var logiskt.

Du ska ju bara använda CCC ifall du vill ha en exakt avbild av ditt nuvarande system på den nya datorn. Om du inte har skött systemet pedantiskt, kanske det är en bättre idé att börja om från början och bara kopiera de filer som du vill ha? Allt på G4:an försvinner med CCC (man kan kopiera endast vissa mappar iofs, om man vill).

1
Bevaka tråden