Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför finns det inte några effektiva codecs till Mac OS X?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag testade att spela upp 1080p .mkv-filer på min MBP Core duo idag, i Windows med K-lite codec pack. Det flöt på hur bra som helst.

Samma 1080p-fil går absolut inte att spela upp laggfritt i OS X. Inte heller går det laggfritt på min G5 Quad.

Varför har vi inga effektiva codecs till Mac OS X? Sådana som klarar av att spela upp 1080p utan att man behöver ha 2 stycken 4-kärniga Xeon. Det finns ju bra codecs till både Linux och Windows, återigen, varför inte till OS X?

Det är nog det enda jag saknar i OS X måste jag säga.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-03 22:48

Har du testat plex? För mig flyter det bra mycket bättre i plex än med quicktime, vlc eller mplayer.

Ursprungligen av bolle:

Har du testat plex? För mig flyter det bra mycket bättre i plex än med quicktime, vlc eller mplayer.

Jo Plex ska ju lira bra då det byggs då det byggs på XBOX media center. Synd (för mig) att det inte stöder PPC-macar bara...

Vet inte om det hjälper för mkv-filer, men Perian har nyss uppdaterats: Perian - The swiss-army knife of QuickTime® components,

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-04 16:08

Kunde kanske vara värt att kasta ett getöga på Mplayer också? De har en hel hög codecs som man kan installera: MPlayer - The Movie Player.

Scrolla neråt lite på sidan så hittar du paketen med codecs.

mvh
genell

Ursprungligen av genell:

Kunde kanske vara värt att kasta ett getöga på Mplayer också? De har en hel hög codecs som man kan installera: MPlayer - The Movie Player.

Scrolla neråt lite på sidan så hittar du paketen med codecs.

mvh
genell

Nope. Sämre än både VLC och QuickTime med Perian.

VLC har uppdaterats och nu fixar bägge mina datorer 1080p i det!

Det här har jag väntat på länge, länge.

Här är ett typexempel på missförstånd. Det handlar rätt sällan om att själva codecen "klarar att spela i 1080P". 1080P är ju bara upplösning. Det som det handlar om är ju själva bitraten. Ju större fil, desto mer datorkraft. Det som gör at Plex och XBMC (och VLC tydligen) klarar det här bättre är framför allt att de jobbar på ett annat sätt med processor och grafik-kort, inte alls så mycket med olika codecs som man kan tro.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-21 03:20

Funkar då alldeles lysande för mig och en 2.4 GHz Core 2 Duo.

720p och 1080p både H.264 och VC-1 med upp till 35Mbit(Bluray) bitrate...

Så jo det fungerar...

Perian fungerar perfekt med mkv. VC-1 kör jag med mplayer...

Ursprungligen av Csoft:

Funkar då alldeles lysande för mig och en 2.4 GHz Core 2 Duo.

720p och 1080p både H.264 och VC-1 med upp till 35Mbit(Bluray) bitrate...

Så jo det fungerar...

Perian fungerar perfekt med mkv. VC-1 kör jag med mplayer...

öhhhh..... Vad menar du med "upp till"
Det är där din processor knäcker sig?
Bluray kan ju gå en bra bit över 35Mbit! 62 eller vad de e!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-23 01:05
Ursprungligen av PeeMaN:

öhhhh..... Vad menar du med "upp till"
Det är där din processor knäcker sig?
Bluray kan ju gå en bra bit över 35Mbit! 62 eller vad de e!

Det är så långt jag testat. Var kanske lite otydlig

1
Bevaka tråden