Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför du inte ska uppgradera hårddisken i din flickväns dator

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det var dags för "vårstädning" på våra datorer (jo - det är vår här där jag bor) och då kom jag på den briljanta idén att uppgradera min flickväns dator.

Hon har en 2.0GHz vit MacBook med 2GB RAM och 80GB standardhårddisk. Disken var i princip helt full och minnet slukades ofta av hennes 43 Firefox fönster (alla med Aftonbladet-liknande sidor fulla av Flash). Datorn var inte helt pigg!

Jag beställde en 2GB SO-DIMM från Crucial och köpte en 250GB 7200rpm Seagate Momentus 7200.3 som ska vara snabbaste disken på marknaden, typ.

Allt kom fram som det skulle och jag genomförde uppgraderingen utan större problem (jo - jag fick åka 3km för att köpa en Torx 7 mejsel) och kloningen av diskinnehållet gick utan problem.

Datorn blev betydligt snabbare. Uppstart smäller bara till så är datorn igång. Men historien slutar inte här!

"Det är något fel på datorn - den surrar hela tiden" fick jag höra och trodde att fläktarna snurrade. Men det var disken! 7200rpm diskar brummar lite mer än en 5400rpm disk och det är faktiskt så att hela datorn vibrerar lite, lite. Håller man örat mot datorn så hör man disken snurra.

Hon tyckte inte heller datorn var så mycket snabbare och det stämmer faktiskt på ett sätt. När alla förhållanden är optimala så är datorn lika snabb som tidigare - skillnaden är att datorn pallar betydligt mer öppna program och Firefox flikar innan minnet tar slut. Och en i stort sett tom disk gör ju det lättare för Mac OS X att hitta platser att spara ner virtuellt minne och annat.

Slutsatsen: Datorn blev snabbare - men främst i formen av att den inte segar ihop - inte i "peak performance" så att säga. Men den började också brumma lite och hennes kära MacBook blev mer av en maskin snarare än "hennes dator".

Förstår ni?

Ja, det är väl baksidan med 7200 rpm-diskarna. Nu har jag inte hört Seagates, men jag har WD:s 320 GB 7200 rpm-disk i min MBP och den hörs på ett annat sätt än den gamla disken. Men inte värre än att jag tycker det är ok ändå.

Men du hade ju kunnat komma undan med att uppgradera till ny 5400 rpm-disk, vilket antagligen hade varit snabbare än den gamla disken ändå.

Skillnaden mellan 5400 och 7200 är ju verkligen marginell om man inte sitter och kopierar, jobbar med photoshop och sådär....

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-11-21 08:37

Satte också i en Seagate Momentus 7200 rpm. Den fick sitta i en vecka innan jag tröttnade på vibrationer och brum. Jag tycker inte att den kändes snabbare, till en början kanske, men det var nog placeboeffekt.

1
Bevaka tråden