Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man fixa så att hårddisken funkar både på mac och pc?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis köppt min första mac(MacBook Pro)Jag valde att sätta i en större hårddisk varpå jag fick en över så att säga!dom satte den i ett snyggt skal med usb anslutning.När jag anslöt den till min mac så var jag tvungen att formatera den så nu funkar den kanon till macen men jag skulle vilja använda den till att flytta filer melan min gamla pc(xp)men när jag ansluter den till pc'n så hittar jag inte den,hur ska jag göra för att få den till att funka på båda??
Nicko

FAT32 (ISO9660) fungerar på båda, men det finns (kanske) vissa fördelar på PCn om du använder NTFS, men då behöver du programvara (komerciell) som gör att Macen kan se disken.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-21 00:47
Ursprungligen av SkrotNisse:

FAT32 (ISO9660) fungerar på båda, men det finns (kanske) vissa fördelar på PCn om du använder NTFS, men då behöver du programvara (komerciell) som gör att Macen kan se disken.

ISO9660 var inte det filsystem för CD skivor enbart?

Ursprungligen av Csoft:

ISO9660 var inte det filsystem för CD skivor enbart?

Eh, jo det kanske det är...

Jag väljer alltid det när jag bränner skivor till folk jag inte vet vilken dator de har, då får man inga "Jag kan inte läsa skivan..."

Men vad är ISO9660 ? FAT16, FAT32 ?

Det går väl att lägga in en 4GB+ fil på en DVD i ISO9660 ???

Det finns massor av trådar om detta...
Sök gärna lite innan ni startar nya trådar!
/Mod

Men här kommer ändå en liten sammanfattning:

- Formatera HFS+ (Det som Apple kallar "Mac OS Extended")
Fungerar i Mac. Fungerar även i PC om man har MacDrive eller liknande program installerat på PCn.

- Formatera FAT32 (gammalt PC-format. Apple kallar detta MS-DOS-format).
Fungerar i både Mac och PC, men är begränsat av att man inte kan ha filer som är större än 4 GB.

- Formatera NTFS (nyare PC-format).
Fungerar i PC. Macen kan bara läsa, inte skriva. Men med tilläggsprogram (t.ex MacFuse/NTFS-3G) i Macen så går det att både läsa och skriva.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

- Formatera HFS+ (Det som Apple kallar "Mac OS Extended")
Fungerar i Mac. Fungerar även i PC om man har MacDrive eller liknande program installerat på PCn.

- Formatera NTFS (nyare PC-format).
Fungerar i PC. Macen kan bara läsa, inte skriva. Men med tilläggsprogram (t.ex MacFuse/NTFS-3G) i Macen så går det att både läsa och skriva.

Har du, eller någon annan här, erfarenhet av vad som är bäst
av dessa två ? (FAT32 är inte en möjlighet för mina behov 4GB+)

Jag kommer att flytta en massa program, data m.m. från Mac som
ska arkiveras och sedan läsas/användas på PC, men det är inte en
engångsföreteelse utan diskarna kommer ständigt att fyllas på.

Logiken säger NTFS med MacFuse, men bättre att fråga innan.

Kidnappade tråden, men det är ju i högsta grad samma ämne

Hmm Fattade tyvär inte så mycket av det,men det ska tydligen gå om man formaterar om den i Pc'n??jag är helt grön på mac!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-11-20 23:16

Du kan formaterar den i FAT32 på Macen....

Det löste sig!instalerade MacDrive och det funkar klockrent!!!!!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-21 01:54

ISO 9660 var ett filsystem så att skivor skulle kunna läsas överallt både på Mac, PC, Unix. Och jag det går bra att bränna DVD också men UDF är vanligare.

Kommer ihåg man fick alltid specificera ISO9660 när man monterade skivor i linux förr i tiden

FAT16 är MSDOS filsystem med 16bitars addressering. FAT32 är 32 bitars addressering.

FAT är väldigt primitivt och lagrar inte information om ex ägar/grupp-rättigheter eller filsystemsflaggor som ex körbar fil.

Förutom "skrivskyddad" då

Vill man kunna läsa partionen i Windows och fortfarande ha ett "modernt" filsystem är NTFS bättre. Och komplettera med EX gratis NTFS-3G för Mac OS X.

Själv kör Mac OS Extended(HFS+) på min externa och MacDrive i Windows för att komma åt filerna.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-26 19:48

när jag laddade ner NTFS-3g så stod det att jag behöver macfuse. jag laddade ner macfuse och sedan NTFS, men jag hittar dom inte på datorn nu. vart lägger dom sig? kan dessa program vara skadliga för min dator på något sätt? och nu när jag installerat dom kan jag bara koppla in en hårddisk som är formaterad till pc och allt flytter på som jag vill eller måste man göra något mer??

Ursprungligen av ceda:

när jag laddade ner NTFS-3g så stod det att jag behöver macfuse. jag laddade ner macfuse och sedan NTFS, men jag hittar dom inte på datorn nu. vart lägger dom sig? kan dessa program vara skadliga för min dator på något sätt? och nu när jag installerat dom kan jag bara koppla in en hårddisk som är formaterad till pc och allt flytter på som jag vill eller måste man göra något mer??

Glöm NTFS-3G, jag hade massor med problem med NTFS-3G för några dagar sedan tills att jag gick över till Paragon NTFS!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-26 20:02

NTFS-3G fungerar alldeles utmärkt.

Se bara till att du installerar MacFuse och startar om INNAN du installerar Ntfs-3g

Ursprungligen av Csoft:

NTFS-3G fungerar alldeles utmärkt.

Se bara till att du installerar MacFuse och startar om INNAN du installerar Ntfs-3g

Minns inte exakt men jag är väldigt säker på att man måste starta om efter MacFUSE, eller åtminstone blir uppmanad att göra det (och då gör man det)...

NTFS-3G fungerade men inte helt och hållet, massor av problem med diskar som REDAN var formaterad i en PC, bl.a...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-26 20:21

Jag har kört det med Bootcamp partitionen både i Linux och OSX utan att märka några problem i ett år ungefär.

En gång slutade det fungera efter en OSX uppdatering men då installerade jag bara om med en senare version och det hoppade igång igen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-26 20:27

okej. men ligger Macfuse som ett program i program mappen eller vart hittar man det? det konstiga är att jag kopplade in en extern hårddisk som hade varit använd av en pc innan men jag såg ändå filerna på själva hårddisken. och filerna var 62gb. trodde inte detta skulle gå.. hur kommer detta sig?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-26 20:37

Nej MacFuse ligger inte i program mappen... har du kört installationen? Tror NTFS-3g klagar vid installationen om MacFuse inte är installerat.

OSX kan läsa NTFS... skall du få skrivrättigheter måste du lägga till ex NTFS-3g

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-27 02:56

okej. ja 3g klagade och ville att jag skulle installera macfuse först. och jag har nu installerat båda men vart lägger dom sig? och är det bara att koppla in de externa hårddiskarna som är formaterade på pc och så kommer jag kunna skriva och läsa dom??

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-27 03:05

Japp bara att koppla in

1
Bevaka tråden