Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnesproblem i PM G5 1,6?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-11-18 09:21

Hej

Har en gammal PowerMac G5 1,6 som jag egentligen borde ha bytt då den känns seg att jobba med bilder med. Som vanligt är det ekonomin som säger stopp. Men något tänkte jag att jag skulle ta och göra trots allt.

Jag köpte mer RAM-minne, PC2700 2x2Gigabyte för de ska ju sitta i par. Innan uppgraderingen hade jag enligt systeminformationen 1,5GB, 2x256MB + 2x512MB. I och med att det bara är 4 minnesplatser i datorn så tänkte jag mig byta ut 256MB's minnena. Sagt och gjort öppnar jag burken och letar efter minnena, men döm om min förvåning när det sitter 2st 512MB och 2 st 1GB's minnen där redan. Jag plockade ut alla minnen och stod där som ett fån en minut eller 2. Sedan stoppade jag tillbaka de gamla 1Gigabytarna plus de två nya. Väntade tills allt startat upp igen, vilket kändes som en evighet. Nu har jag 3GB minne totalt. Men varför?

Frågan är alltså varför räknas de gamla 1Gigabytesminnena som 512MB medan de nya som 1GB. Hade jag fått 2GB hade det varit konsekvent och jag hade accepterat detta rakt av. Men nu...

/Per

  • Oregistrerad
  • 2008-11-18 22:42

Du borde nog läsa nån manual om hur minnen ska stoppas i och i vilka konfigurationer. Det är inte "bara" o stoppa i

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-11-19 10:42

Det har jag kollat och dubbelkollat. Minnena ska sättas in i par och motsatta platser i bägge bankerna. Det fungerar ändå inte som förväntat. Ska man behöva nollställa någon inställning någonstans?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-11-19 11:55

Du får nog räkna antalet kretsar på varje minneskort. Det ska nog vara 8 eller 16 st för att Macen ska utnyttja hela minnet. Jag vet inte så noga, men det kan vara något sånt.
Jämför dina gamla minnen med de nya.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-11-20 23:56

Tack Macus, du fick mig att tänka efter en vända till och därmed läsa på minnena en vända till. De minnena som satt i från början var köpta som kit varför det stod KTA-G5333/512 men under det stod det vilket jag inte läste KIT OF 2. Nu får jag stå med dumstruten en stund. Tack för att ni tog er tid och funderade kring mitt bryderi.

1
Bevaka tråden