Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Se bilden från macen på TV

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har en mac mini och en bra TV. Jag vill koppla den till TVn och kunna titta på bilder och sådant och även använda den som dvd. Jag har en en omkopplare som jag sätter i bildskärmsutgången så att jag kan sätta i en skartkabel så jag kan koppla den till TVn. När jag gör detta blir bilden urkass. Man kan knappt se vad det är som visas. Är det någon som vet vad det är för inställningar jag behöver göra för att få det att bli bra?

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-20 19:43

Vad har du för TV framförallt? Signalen via scart är skräp!

Bilden blir skitkass när du går till scart. Det blir ju inte ens 640x480 ....

S-video är ngt bättre.

HDMI/DVi är det bästa men kräver ju TV därefter.

Tack för dom snabba svaren. TVn har HDMI så jag får väl prova det.

Bilden ut ur Minin borde ju vara DVI oh den är digital, HDMI är en digital standard det med. det finns kablar här att köpa.

Snacka med en Applebutik - så får du rätt gunk.

Elgiganten så får du ngt som funkar på en ASUS eller så.....:-)

Ursprungligen av Goflorp:

Snacka med en Applebutik - så får du rätt gunk.

Elgiganten så får du ngt som funkar på en ASUS eller så.....:-)

Onödig kommentar, tycker jag.

En DVI-HDMI-kabel är ju inte något Apple-specifikt. Den kan lika gärna köpas på Elgiganten eller var som helst.

Jovisst, men vis av erfarrenheten så kan de mycket lite på golvet på samtliga "Varuhus" om Mac.

Vet man inte exakt vad man skall ha så blir det oftast fel. Ofta därför att om det finns en macspecifik lösning så får man PC-varianten av samma lösning.

Ursprungligen av Goflorp:

Jovisst, men vis av erfarrenheten så kan de mycket lite på golvet på samtliga "Varuhus" om Mac.

Vet man inte exakt vad man skall ha så blir det oftast fel. Ofta därför att om det finns en macspecifik lösning så får man PC-varianten av samma lösning.

Men i det här fallet är det ju ingen Mac-specifik lösning!

Om du går in på valfritt elektronikvaruhus och säger att du vill ha en DVI-HDMI-kabel, så har det absolut ingenting med Mac att göra, och de behöver inte kunna ett skvatt om Mac för att kunna sälja en sådan kabel till dig.

I många andra sammanhang hade jag hållit med dig - bättre att gå till en Applebutik. Men just i det här fallet är det nästan sämre. Utbudet av sådana kablar är förmodligen mångdubbelt större i valfritt elektronikvaruhus.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-20 21:24

Jag måste faktiskt hålla med Goflorp lite...

Vi har faktiskt ingen aning om vilken Mac Mini det gäller. Om han har en gammal G4 finns det ganska stor risk att det inte kommer fungera (pga dåvarande Minin's usla DVI stöd) och detta hade han säkert fått reda på av den kunniga personalen i en Applebutik.

Så även om det inte är en Mac specifik lösning kan det ändå vara lämpligt att vända sig till en Applebutik innan man blir gråhårig när det inte fungerar.

Tänkte bara käre Jesper att vad vet jag, Apple kanske satt på nån Mini-variant av kontakt, lite annorlunda pinlayout eller vad som helst.
Sånt vet de på ett macställe.

Men om det är som du säger kan man ju knata in och skaffa gunket man behöver på Lagans PC-Service eller SIBA. Spelar roll.

Det är välan inget fel heller i dessa dagar att stötta mac ÅF:ar.....

1
Bevaka tråden