Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En BRA extern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det sådana?

Jag har iaf börjat misströsta... är redigt sur efter att min Maxtor Onetouch 4 på 500Gb sade tack för kaffet iförrgår. Den började knorra och hävda att mappar var tomma och fller var korrupta.

Tjenare.

Mitt digra ljudbibliotek med sköna samplingar, musikprojekt (bla mitt bidrag till remix-tävlingen), texter och familjebilder befinner sig nu i gränslandet mellan verklighet och fantasi...

Naturligtvis köpte jag skiten på Datorbutiken.com, och som de flesta av er vet så
kastade de in handduken i måndags så garantin kan jag se mig i röven efter.

Efterforskningar på nätet visar att just modellen jag köpte har den egenheten att den bara dör
samt att Maxtor/Seagates kundtjänst har en serviceanda liknande en död utters.

Bara att svälja förtreten alltså.

Någon av er pajsare som använder sig av externa hårddiskar som ni kan rekommendera?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-11-20 18:18

Segate/Maxtors returhantering fungerar mycket bra. Du anmäler apparaten på deras hemsida och skickar till en adress i stockholm sen har du en fungerande tillbaka efter ungefär en vecka.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-20 18:18

Finns säkert "måndagsexemplar" ifrån alla tillverkare. Dock har jag själv använt Western Digitals "MyBook"-serier, externa hårddiskar i varierande storlekar. Har inte haft några större problem med dessa. Dock rekommenderas backup av de filer som är svåra att återskapa. Finns olika typer och sorter av backuplösningar i form av externa hårddiskar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-21 20:33
Ursprungligen av Reisan:

Dock rekommenderas backup ...

Glöm inte att ingenting finns förrän det finns i två exemplar!

Ursprungligen av bengtb:

Glöm inte att ingenting finns förrän det finns i två exemplar!

Så jag existerar inte?

Ursprungligen av mendezzz:

Så jag existerar inte?

Nej, inte om du inte känner din tvilling i ett alternativt universum, men det gör väl alla nu för tiden

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-21 21:21
Ursprungligen av bengtb:

Glöm inte att ingenting finns förrän det finns i två exemplar!

Hehe, sant när det gäller viktig data.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-21 21:26

En av många backuplösningar som jag tycker verkar vettig är t ex en extern hårddisk med två hårddiskplatser i s k "hot-plug" slädar/vaggor:

Desktop DUO-R SATA II

Verkar väldigt smidigt och säker backuplösning. Antingen bytar man ut ena hårddisken pga att den håller på att gå sönder eller att man tar ut den och förvarar på annan plats som säkerhetskopia.

Det bästa är att köpa ett löst externt chassi och köpa diskarna på egen hand. Reisan är på rätt spår.

Desktop DUO-R Sata II verkar emellertid på utgående. Taiwanesiska MacPower säljer Hydra 800+ som verkar mycket lovande: Macpower - Home / Storage Solutions / Multi-Bay Hard Drive Enclosures / Hydra / Hydra 800+

Kolla MAG WebShop och Herzlich Willkommen bei LAUWE.DE Sven Kremsa & Christiane East GbR

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-11-22 00:41

Varför är det bättre att köpa chassi och diskarna själv?

Jo, eftersom man då själv kan välja vilken disk chassit ska ha. Valfrihet är väl bra? Vill du ha en billig disk, OK - köp det. Det fungerar, men själv väljer jag hellre Seagate ES-serie, Western Digital RE-serie eller Hitachi A7K1000-serien tillverkade för 24/7-drift.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-22 09:39

Ja, möjligheten att kunna välja hårddisktillverkare och kapacitet är väldigt bra. De HD-chassin med funktion för snabbyte av hårddiskar är också väldigt bra. Samt om chassit har en RAID-kontroller/funktion inbyggt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-23 18:02
Ursprungligen av Reisan:

Samt om chassit har en RAID-kontroller/funktion inbyggt.

RAID som sköts av hårdvaran är helt förkastligt! Vad gör du när chassit inte fungerar längre och modellen inte finns kvar? En enstaka RAID-disk kan man inte bara sätta in i ett vanligt chassi och montera. Av den anledningen är mjukvaru-raid att föredra. Chansen att du har kvar raid-mjukvaran på nån backup är ju rätt mycket troligare.

Har just haft erfarenhet av ett Iomega-chassi slutat fungera. Vad gör man då? Iomegas service är rena skiten!

Glöm inte att raid INTE är en ersättare för backup. Backup måste man ta ändå! Ingenting finns om det inte finns i två kopior. Minst. Anledningen till raid brukar ju vara att man är lite rädd om informationen på diskarna.

Lycka till

Jag har kört min Maxtor Onetouch länge nu, fungerar utmärkt, formaterade om min till HFS också. Tror det måste vara nåt fel på just din.

Drobo. Bättre än så blir det väl inte?

Köp chassiet, stoppa i vilka disk du vill.
Idiotsäkert. Pajjar en disk, so what... byt ut den då....

läs lite på Data Robotics, Inc. de säljs i Sverige också.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-12-01 23:59
Ursprungligen av Goflorp:

Drobo. Bättre än så blir det väl inte?

Köp chassiet, stoppa i vilka disk du vill.
Idiotsäkert. Pajjar en disk, so what... byt ut den då....

läs lite på Data Robotics, Inc. de säljs i Sverige också.

Åter igen är det precis som "bengtb" säger...om drobon i sig pajjar så behöver du just en drobo för att komma åt all din data igen. Plötsligt tycker jag inte att den känns så attraktiv längre när man tänker på just den "lilla" detaljen.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-23 19:03

... och kör inte FAT32 under några omständigheter.

Antingen NTFS och mjukvaran Paragon NTFS på Mac'en
eller
HFS+ och mjukvaran MacDrive på windows

såvida man inte lever i en ren Apple miljö och kan köra HFS+ och kan skippa ovanstående filsystemsprogram.

Jag tycker de inte finns någon extern disk som känns speciellt pålitlig. Själv har jag en Western MyBook Pro (tror jag den heter). Jag skulle helst köra diskar speglade om det är viktig data.

1
Bevaka tråden