Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man backup på TimeMachine-backupen?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-17 17:42

Jag har inte varit i kontakt med Leopard så mycket tidigare, men nu ska det bli ändring på det. I den här versionen av OSX följer ju Time Machine med som en feature. Jag har samlat ihop några frågor om den här backupprogramvaran som jag hoppas att någon här kan svara på...

Så där ja! Det var nog allt som jag kan komma på så här långt... O:-)

4. Nej jag tror man behöver spara allt. Du kommer att missa filer "i mitten" annars.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-17 23:01
  • Om man tittar i varje enskild backup, så verkar alla filerna finnas med, även de som är oförändrade. Om man kopierar en backupmapp får man nog med sig alla filer som de var på hårddisken vid det tillfället. Med andra ord, bör det räcka att kopiera över den backupmappen för den tidpunkten man vill arkivera. Jag vet inte vad som händer om man försöker kopiera rubbet: blir det samma utrymmeskrav som på Time Machine-enheten eller om det blir det mångdubbla (?). (Varje backup verkar vara lika stor som filerna på hårddisken enligt "visa info" även i Finder, men det totala utrymmet som används är i praktiken bara en bråkdel av summan av alla backupper, då oförändrade filer lagras endast en gång).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-18 10:13

Tack för era bidrag! Dock återstår det en del frågetecken så jag är tacksam för mera input...

Time MAchine är "Njema Problema Backup"

Man trycker på en knapp och pekar på en disk, klart.
Den tar backup på allt utom det du undantagit.
Varje timme...

Har räddat röven på mig ett antal gånger.

Apple har valt att göra det så enkelt det bara går för att skydda dina data.
Att pilla på det har för mig enbart lett till problem och att jag fått börja om från ruta ett.

Mitt råd är. Skaffa en BRA fet disk. Gör dina undantag. kör igång. Glöm av.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-20 15:33

Hur är det med säkerheten i Time Machine förresten? Låt säga att en USB-disk där all backup sparas blir stulen... Är det då fritt fram för "den nya ägaren" att återställa hela systemet alt. utvalda delar utan att behöva ange ett enda lösenord?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-21 15:26
Ursprungligen av lensv:

Hur är det med säkerheten i Time Machine förresten? Låt säga att en USB-disk där all backup sparas blir stulen... Är det då fritt fram för "den nya ägaren" att återställa hela systemet alt. utvalda delar utan att behöva ange ett enda lösenord?

Svar: Ja

Det som ligger på en hårddisk är alltid läsbart av vem som helst. Man måste ju inte använda TM för att läsa filerna. Lösenords-skydd på filer är bara blaj eftersom man kan använda egna program som struntar i lösenord för att se filerna.

Det enda skyddet är kryptering, samt att man har en nyckel som är hemlig (inte lagras på disken). Detta görs enklast i OS X genom att skapa en krypterad skivavbild (sök på forumet eller i Hjälp-menyn på din Mac för mer info). Jag har inte provat att ha en krypterad skivavbild som målenhet för TM, men det kanske borde gå. Den intressanta frågan är om återställningsprogrammet på återställnings-DVDn klarar detta. Annars är ju övningen lönlös.

Annars får du helt enkelt låsa in backup-disken

  • Medlem
  • 2008-11-20 17:36

Posta inte flera frågor i samma tråd. För att tråden ska bli värdefull senare, när andra letar efter just denna information är det viktigt att tråden har en rubrik som beskriver frågan, och att varje tråd behandlar ett tydligt ämne, med eventuella följdfrågor.

Jag har delat upp tråden i de fyra frågor ursprungsinlägget innehöll. Länkar till frågorna finns i första inlägget.

Flyttar tråden från Mac OS X och döper om den från "Frågor om Time Machine".

Admin

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-21 10:27

OK, ber om ursäkt för att jag var lite bekväm här och samlade flera frågor i en gemensam tråd (som dock handlade om ett och samma ämne/produkt). Måste säga att det är beundransvärt av dig Baron om du har ambitionen att göra alla trådar på detta forum konsekventa i form av rubrik kontra innehåll

Frågan om säkerheten i TM fick ju vara kvar i denna tråd, så om någon har ett svar får han/hon gärna posta det här...

  • Medlem
  • 2008-11-21 19:23
Ursprungligen av lensv:

OK, ber om ursäkt för att jag var lite bekväm här och samlade flera frågor i en gemensam tråd (som dock handlade om ett och samma ämne/produkt). Måste säga att det är beundransvärt av dig Baron om du har ambitionen att göra alla trådar på detta forum konsekventa i form av rubrik kontra innehåll

Frågan om säkerheten i TM fick ju vara kvar i denna tråd, så om någon har ett svar får han/hon gärna posta det här...

Det är inte bara min ambition, utan en del av forumreglerna om jag inte missminner mig. Vi är fler som dagligen ändrar en massa rubriker så att de stämmer överens med innehållet, även om de flesta snabbt lär sig att vara tydliga. Nog om detta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-21 12:39

Jag tänkte först på FileVault, men den kanske endast kan skydda systemhårddisken? Nästa tanke var Skivverktyget. Kanske kan man sätta något lösenord på hårddisken? Ja, jag bara gissar saker här...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-21 12:42

Jag förmodar att backupen på TM-backupen läggs på en annan hårddisk. Tänker du samla x-antal TM-backupmappar på en stor extern hårddisk? Eller en TM-backupmapp per extern hårddisk?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-21 15:20
Ursprungligen av lensv:

Om man vill göra en arkivering av sin backup, måste man då spara undan rubbet från den ordinarie backupdisken eller räcker det med den första och den sista "filen/mappen" (förutsatt att det bara är originalinstallationen och de senaste förändringarna som man vill spara)?

Det enda jag skulle våga göra på min TM-enhet är nog en disk-kloning; dvs man kopierar inte filerna på disken utan man klonar disken, sektor för sektor. T.ex. kommandot dd på kommandoraden, eller används SuperDuper eller Carbon Copy Cloner. Anledningen är att TM-strukturen på disk är lite speciell med många hårda länkar kors och tvärs. Dessutom har OS X och HFS en mängd halvobskyra attribut på filerna som lätt går förlorade om man kopierar filerna på fel sätt eller till ett filsystem som inte är HFS. Man kommer helt enkelt inte att få en kopia som man kan återställa sin dator med.

Mitt tips är att lämna TM i fred. Om man vill göra arkiv-kopior av sin hårddisk så använd SuperDuper eller Carbon Copy Cloner till det. (Gör alltså arkivkopian från din dator och inte från TM-disken.)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-21 16:48

Ja, det gamla hederliga kassaskåpet är nog tryggast trots allt... Lite jobbigt bara ifall man kör TM, som backar upp varje timme

Jag har en fråga som känns som en naturlig utveckling på det som diskuterats ovan. Jag har en 1tb usb-disk som jag tänker förvara mitt iTunes-bibliotek på (har en Air med liten hdd och ett FETT iTunes-bibliotek...). Kan jag ha den till det OCH köra Time Machine på samma disk, eller kräver TM en helt egen disk?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-27 12:17

Ja, Time Machine kan samexistera med andra filer och mappar på en gemensam disk.

Bra, då kan jag äntligen köra autobackup

Ursprungligen av n00bkillaz:

Bra, då kan jag äntligen köra autobackup

Fast om du har biblioteket och backupen på samma disk. Vad händer då den dag som tm-disken bestämmer sig för att ge upp?

Genererella tipset är att låt TM vara ifred. Använd inte disken till annat.
Häng på ytterligare en disk och ha iTunesbiblioteket där.

Tror jag kör på mottot "den dagen, den sorgen" där faktiskt. Har inte råd att köpa en till extern disk just nu. Mitt bibliotek är ganska statiskt så jag kanske kan bränna ut det på ett antal dvd:er som dubbel säkerhet.

Ursprungligen av n00bkillaz:

Tror jag kör på mottot "den dagen, den sorgen" där faktiskt. Har inte råd att köpa en till extern disk just nu. Mitt bibliotek är ganska statiskt så jag kanske kan bränna ut det på ett antal dvd:er som dubbel säkerhet.

Bra idé.

Annars kan du ju få tag på en extern disk för ett par hundralappar och det behöver du ju inte göra den här månan.
Köra ett tag på TM-disken är ju inget att bråka om.

1
Bevaka tråden