Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine opålitligt

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, hoppas någon här kan hjälpa mig:
Jag har ständiga problem med Time Machine, det verkar struligt och opålitligt.

1. Jag tänkte vara ordentlig och satte upp en Time Capsule för Time Machine. Gjorde den initiala säkerhetskopieringen via Ethernet och sedan de timliga via Airport. Fungerade bra ett par dagar, sedan började Time Machine bete sig underligt:
A) kopieringen kom inte igång utan det stod "förbereder" i all evighet.
B) Ibland kom den igång men när den hade kopierat allt den angav skulle kopieras (t ex 100 MB) fortsatte det bara med fler och fler MB, dvs målet ändrades hela tiden, tog aldrig slut. Var tvungen avbryta till slut

2. OK, tänkte jag. Airport är kanske struligt. jag sätter upp en extern hårddisk via Firewire.
Fungerade jättebra ett par dagar, sedan samma sak:
"Förbereder" i all evighet, tuggar och tuggar på detta men inget händer i timmavis. Någon gång kommer den så långt att den går vidare till "Säkerhetskopierar" men visar ingen progress alls.

Jag är så urless på detta strul. Jag trodde som gammal Apple-aficionado att det här skulle vara "set and forget" men det känns ju precis tvärtom! Vågar man lita på någonting med Time Machine?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-20 12:08

Mac OS X 10.5: Time Machine may display "Preparing" for a longer time
Mac OS X 10.5: Time Machine stops backing up to external disk

Om man avbryter en backup så kommer den garanterat att behöva inventera din hårddisk nästa gång du gör backupen enligt beskrivningen i första artikeln ovan.

Ursprungligen av pesc:

Mac OS X 10.5: Time Machine may display "Preparing" for a longer time
Mac OS X 10.5: Time Machine stops backing up to external disk

Om man avbryter en backup så kommer den garanterat att behöva inventera din hårddisk nästa gång du gör backupen enligt beskrivningen i första artikeln ovan.

Hej, tack för snabbt svar! Jag har kollat på dessa artiklar och det kanske är en del av förklaringen, men att den tuggar i timme efter timme...? Time Machine blir ju i praktiken oanvändbart om det ska var så här. Man kan alltså inte sätta datorn i vila eller vara borta från backupen (på annan ort) en längre tid? Hm...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-20 13:24

Den behöver tugga i några timmar då den inventerar din hårddisk. Detta sker typiskt vid första backupen.

Därefter tas automatisk backup varje timme. Dessa backuper brukar ta någon minut hos mig.

Det går bra att arbeta som vanligt samtidigt som backuper tas. Och samtidigt som den gör en inventering (om den nu skulle behöva det). Det bästa är om man låter TM vara ifred och "glömmer bort" den.

Det går utmärkt att sätta datorn i vila eller vara borta från backupen. Det gör jag varje dag. Jag har min TM-enhet på jobbet och helgerna blir backupfria för mig. Inga problem.

Däremot måste man ju alltid mata ut anslutna enheter innan man tar ut dem. Det går bra att göra det om en backup är igång; då avslutas den snyggt. Utmatningen tar något längre tid bara. Fast skulle det hända så brukar jag vänta 30 sekunder så backupen blir klar först...

Jag använder TM och tycker det fungerar jättebra!

Ursprungligen av pesc:

Den behöver tugga i några timmar då den inventerar din hårddisk. Detta sker typiskt vid första backupen.

Därefter tas automatisk backup varje timme. Dessa backuper brukar ta någon minut hos mig.

Det går bra att arbeta som vanligt samtidigt som backuper tas. Och samtidigt som den gör en inventering (om den nu skulle behöva det). Det bästa är om man låter TM vara ifred och "glömmer bort" den.

Det går utmärkt att sätta datorn i vila eller vara borta från backupen. Det gör jag varje dag. Jag har min TM-enhet på jobbet och helgerna blir backupfria för mig. Inga problem.

Däremot måste man ju alltid mata ut anslutna enheter innan man tar ut dem. Det går bra att göra det om en backup är igång; då avslutas den snyggt. Utmatningen tar något längre tid bara. Fast skulle det hända så brukar jag vänta 30 sekunder så backupen blir klar först...

Jag använder TM och tycker det fungerar jättebra!

OK, kul att du tycker det fungerar bra. Tyvärr är ju inte min erfarenhet densamma. Självklart vet jag att man ska mata ut enheter etc.

EDIT: Jag vet att det tar några timmar för första backupen. men då visar den ju fakiskt progress "Säkerhetskopierar"; den tuggar inte bara och "Förbereder".

Jag undrar om det faktum att jag nästan aldrig stänger av datorn utan bara sätter den i vila och transporterar den mellan jobbet och hemmet spelar någon roll. Kanske kan det förvirra Time Machine, speciellt om jag sätter den i vila på jobbet och avbryter en backup och sedan väcker den hemma? Jag kör VMWare Fusion också, kanske ett problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-20 18:30
Ursprungligen av Zooigor:

EDIT: Jag vet att det tar några timmar för första backupen. men då visar den ju fakiskt progress "Säkerhetskopierar"; den tuggar inte bara och "Förbereder".

Det kan vara bra att veta att TM inte bara kopierar filer. Den bygger även ett spotlight-index över alla filer i backupen så att man ska kunna hitta de filer man vill återställa.

Detta kan göra att då TM "Säkerhetskopierar" så samlar den i samtidigt metadata till Spotlight. Om man kör Aktivitetskontroll så ser man det genom att "mds" jobbar. För vissa typer av filer kan detta ta lång tid, speciellt om utvecklaren till filens applikation har gjort en dålig Spotlight-plugin.

Ursprungligen av Zooigor:

Jag undrar om det faktum att jag nästan aldrig stänger av datorn utan bara sätter den i vila och transporterar den mellan jobbet och hemmet spelar någon roll. Kanske kan det förvirra Time Machine, speciellt om jag sätter den i vila på jobbet och avbryter en backup och sedan väcker den hemma?

Precis så gör jag varje dag utan problem. Min TM blir inte förvirrad. Detta borde du förvänta dig att det ska fungera utan problem.

Ursprungligen av Zooigor:

Jag kör VMWare Fusion också, kanske ett problem?

Ja, den har ju en jätte-stor fil som representerar en hel disk i en PC. Denna fil uppdateras ju hela tiden då du kör, och du vill därför inte ha nya backup-kopior av denna varje timme. Standardlösningen är att exkludera virtuella diskar från TM-backupen och sköta PC-backupen på PC-vis.

Ursprungligen av pesc:

Ja, den har ju en jätte-stor fil som representerar en hel disk i en PC. Denna fil uppdateras ju hela tiden då du kör, och du vill därför inte ha nya backup-kopior av denna varje timme. Standardlösningen är att exkludera virtuella diskar från TM-backupen och sköta PC-backupen på PC-vis.

Time Machine gör undantag (by default?, minns inte att jag ställt in det) för min Windowsfil på ca 8GB. Jag antar att det är den du menar.

Jag har nu formaterat om min externa hårddisk och använt GUID partitionstabell i stället för Apple partitionskarta som den tidigare var inställd på. Detta är tydligen rekommenderat när man kör Time Machine från en Intel-mac. Se länken nedan som jag fick tips om av pesc.

Mac OS X 10.5: Time Machine stops backing up to external disk

Har funkat hittills... Men det gjorde den ju i den tidigare inställningen också i några dagar. Vi får se...
Om detta är lösningen förklarar det dock inte varför min Time Capsule hemma började bete sig. Den bör ju rimligen ha haft rätt partitionskarta från början...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-21 15:06
Ursprungligen av Zooigor:

Time Machine gör undantag (by default?, minns inte att jag ställt in det) för min Windowsfil på ca 8GB. Jag antar att det är den du menar.

Ja, det är nog den jag menar. Jag trodde inte att TM per default gör några undantag här. Jag tycker du ska gå in i inställningarna och se till att filen finns med bland det som inte ska kopieras.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-01-18 12:36

Har samma problem. Köpt en TC förra veckan och gjorde först back upen via ethernet. Ngn dag senare så fastnade den i "förberedar"-läget så jag stängde av och formaterade om TCn. Ny back up via ethernet igår och sedan i morse så står deni "förbereda"-läget igen och så har den nu varit i 13 timmar. Har läst ett antal trådar i ämnet på nätet och jag verkar minst sagt inte vara ensam om detta.

Skall jag bara låta TCn vara? Eller är det ngt fel?

//Håkan

Ursprungligen av Aldrin:

Har samma problem. Köpt en TC förra veckan och gjorde först back upen via ethernet. Ngn dag senare så fastnade den i "förberedar"-läget så jag stängde av och formaterade om TCn. Ny back up via ethernet igår och sedan i morse så står deni "förbereda"-läget igen och så har den nu varit i 13 timmar. Har läst ett antal trådar i ämnet på nätet och jag verkar minst sagt inte vara ensam om detta.

Skall jag bara låta TCn vara? Eller är det ngt fel?

//Håkan

Nu är klockan strax 22.. ett antal timmar till. Står den och tuggar ännu?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-01-19 00:08

Det har nu gått 24 timmar och TCn håller frotfarande på att förbereda sig......

Ursprungligen av Aldrin:

Det har nu gått 24 timmar och TCn håller frotfarande på att förbereda sig......

Jag har också råkat ut för detta. Det handlar alltså inte om att Time Machine förbereder sig extra länge (som t.ex. denna supportartikel nämner), utan det handlar om att Time Machine hänger sig. Det märks extra tydligt om man försöker stoppa säkerhetskopieringen, antingen via menyn eller i inställningspanelen, för inte heller det fungerar utan bara tuggar och tuggar.

Jag hittade ett tips på Mac OS X Hints som såg åt såhär:

In my experience I've found that when time machine gets stuck backing up restarting the metadata indexing service will cause time machine to gracefully stop the backup.

to restart the service run the following 2 commands from terminal:

sudo service com.apple.metadata.mds stop
sudo service com.apple.metadata.mds start

Jag testade precis detta och det fungerade utmärkt. Efter det andra kommandot slutade TM att försöka stoppa säkerhetskopieringen.

kör du TM på båda platserna kan det ju innebära förvirring för datorn...

Ursprungligen av Goflorp:

kör du TM på båda platserna kan det ju innebära förvirring för datorn...

Jo, jag förstår det, även om det vore bra om man kunde. Extra säkerhet vid inbrott el liknande om man kunde ha hyfsat aktuella backuper via Time Machine på två ställen. hoppas det går att lösa i framtiden, men just nu vill jag bara ha stabilitet.

Min förra Time Machine-backup körde jag hemma på en Time Capsule. nu har jag bytt till en Firewiredisk på jobbet. men jag växlar inte mellan dem även om det som sagt hade varit bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-20 18:34
Ursprungligen av Goflorp:

kör du TM på båda platserna kan det ju innebära förvirring för datorn...

Det går faktiskt.

Det kan hända att datorn blir förvirrad om volymerna heter samma sak (vet ej). Men om de heter olika saker så funkar det. Problemet är att man manuellt måste ange den nya volymen då man byter; det finns ingen automatik. Detta är den främsta anledningen till att jag inte kör så. Poängen med TM är man får sina backuper utan manuella handgrepp.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-08-31 09:30

Min TM strular också. Formatering!?

Hej,

Vet inte om detta är rätt forum att ta upp frågan, men min Time Machine strular och jag vet inte vad jag ska göra..

Försökt formatera om den genom att skriva över med nollor, men inte heller det går.. Är det någon som känner igen dessa felmeddelanden och vet hur jag ska gå till väga?

TACK!
J

Ursprungligen av juliai:

Hej,

Vet inte om detta är rätt forum att ta upp frågan, men min Time Machine strular och jag vet inte vad jag ska göra..

Försökt formatera om den genom att skriva över med nollor, men inte heller det går.. Är det någon som känner igen dessa felmeddelanden och vet hur jag ska gå till väga?

TACK!
J

Kan det röra sig om rättigheterna på disken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-31 11:31

Har man en intel-Mac MÅSTE hårddisken vara formaterad med GUID partitionstabell. Annars blir det knas efter ett tag. Det finns en Apple support-artikel om detta som jag inte orkar leta reda på.

Hur man formaterar hårddisken med GUID har jag beskrivit i någon annan tråd.

Ursprungligen av pesc:

Har man en intel-Mac MÅSTE hårddisken vara formaterad med GUID partitionstabell. Annars blir det knas efter ett tag. Det finns en Apple support-artikel om detta som jag inte orkar leta reda på.

Hur man formaterar hårddisken med GUID har jag beskrivit i någon annan tråd.

Ah, bra att veta. Får ta och söka på forumet om GUID.

Måste kolla om jag har gjort det på en disk som jag har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-01 00:17

För att förtydliga: För externa hårddiska som används som målenhet för Time Machine måste vara partitionerade med GUID partitionskarta om du har en intel Mac.

Om du använder disken till något annat än TM kan den vara formaterad på andra sätt.

Det som är flängt här är att i princip ingen extern hårddisk man köper av någon annan än Apple har GUID-partitionering.

Här är support-artikeln jag talade om:
Mac OS X 10.5: Time Machine stops backing up to external disk

För andra problem se denna artikel:
Time Machine: Troubleshooting backup issues

Pesc, det ruggiga är väl att det går bra starta och att felen kommer efter ett tag om man inte har GUID-varianten på formattering....

Lite lömskt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-01 11:23
Ursprungligen av Goflorp:

Pesc, det ruggiga är väl att det går bra starta och att felen kommer efter ett tag om man inte har GUID-varianten på formattering....

Lite lömskt...

Precis. Det här känns inte Appligt! Och speciellt inte för Time Machine.

Ursprungligen av Zooigor:

B) Ibland kom den igång men när den hade kopierat allt den angav skulle kopieras (t ex 100 MB) fortsatte det bara med fler och fler MB, dvs målet ändrades hela tiden, tog aldrig slut. Var tvungen avbryta till slut

Jag köpte två Time Capsule, en till mig och min nya dator, en till min syster som får min gamla dator (Mac Book med Intel och 10.6 väldans uppdaterad).

Jag har på den ena Time Capsulen (den som syster skall ha) inte ännu göra den fulla första backupen, jag har samma problem som anges här ovan.

Den verkar vara klar, ca 106 Mb i mitt fall varje gång, men när den är klar med det, så fortsätter räknarna att räkna upp, det står 107 Mb av 107 Mb klart, 108, 109 och vid runt 998 Mb på båda räknarna brukar jag avbryta den. Jag har startat om allting, inklusive Time Capsule och provat igen några gånger. Det är 106 Mb som skall backas, den gör det och räknar vidare tills jag avbryter.

Jag har läst hela denna tråd och de länkar som pekar till supportartiklar hos Apple, men ser inte en specifik lösning på detta. Någon som vet?

OK, ursäkta en alfabet som en kollega bevingat sade - men bara för att vara säker här nu på vad ni säger: om jag inte går in och väljer antal partitioner alls på min externa HD (inte Time Capsule) utan bara kör en "Mac OS Extended (journalförd)" så dansar jag med döden alltså?

1
Bevaka tråden