Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iMac har börjat bli långsam.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ronneby
  • 2008-11-20 09:32

Hej,
Jag har en iMac som är 1år gammal, jag har satt i extra minne i den.
Den har fungerat utmärkt tills för ett tag sedan.

När jag startar upp den är det inga problem men det verkar som att det händer något när den har gått i viloläge/sleep första gången. Då blir allt segt i intervaller, musen fastnar på ett ställe sedan plötsligt har den flyttat sig dit man ville. Det är som att allt sker med en viss fördröjning.

Jag har inte gjort något speciellt med den på sistone, jag funderar på om det kan vara något fel med minnet.

Någon som har några bra tips? / Tack på förhand

1. Stoppa i systemskivan, start om och håll ner <C> tangenten, gå in i Skivverktyg och reparera rättigheter (eller vad det heter på svenska, jag kör engelska).

2. Prova att köra den med ett minne i taget, se om du kan härleda något till ett av minnena.

3. Om du aldrig installerat om operativsystemet men kört en massa olika program som stoppat en massa i systemet så tycker jag personligen att en ominstallation kan vara bra.

Allting uppdaterat ?

Började det efter en uppdatering ?

Usb-enheter som får för lite ström.
Externa hårddiskar, tangentbord, möss etc.
Det kan bli såpass mkt inkopplat att man ligger och drar ström på gränsen till vad usb-bussen tål.

Du kan också ha Aktivitetskontroll igång, kanske ser du ngt program eller process som slukar 100% CPU.

Hur ser det ut med hårddisken?
Hur mycket plats har du kvar?
Om du har en extern disk som du kan boota från kan du testa att köra över en spegling av din systemdisk. Boota med den externa disken och se om du har några problem?
Om problemet är borta är det någonting som är fel med systemdisken.

Alltid svårt när man inte vet hur mycket den som frågar kan...

  • Medlem
  • Ronneby
  • 2008-11-20 10:57

Jag hänger med på de flesta sakerna. Sitter på jobbet nu men ska felsöka lite när jag kommer hem. Vart hittar jag "Aktivitetskontroll"?

Om det skulle vara problem med usb hur fixar man det?

Återkom med följande:

- Hur mycket minne har du i datorn?

- Titta på aktivitetshanteraren under fliken "Systemminne". Titta om "Sidor ut" är 0 (bra) eller om det är massor där (dåligt).

- Hur stor hårddisk har du och börjar den bli full? Det ser du också i aktivitetshanteraren.

- Kör skivverktyget och kontrollera disken och reparera rättigheter.

- Kör du något program i bakgrunden som tar mycket kraft? Har hört att många har problem med Transmission/Vuze (torrent nedladdning) som drar enormt mycket kraft.

  • Medlem
  • Ronneby
  • 2008-11-20 11:14

Tack för alla svar, nu har jag lite mer kött på benen inför min felsökning. Transmission skulle det kunna vara, det har jag inte använt så flitigt tidigare, vad finns det för alternativ till detta?

Ursprungligen av haze5:

Tack för alla svar, nu har jag lite mer kött på benen inför min felsökning. Transmission skulle det kunna vara, det har jag inte använt så flitigt tidigare, vad finns det för alternativ till detta?

Sänka upp och ner hastigheterna!

Inte köra programmet...

Det är inget fel på Transmission (så länge du inte kör senaste 1.4 versionen), det är att din bandbredd slukas. Detta påverkar inte bara Internet utan även resten av datorn (vet inte varför, men så är det)

Ursprungligen av haze5:

Tack för alla svar, nu har jag lite mer kött på benen inför min felsökning. Transmission skulle det kunna vara, det har jag inte använt så flitigt tidigare, vad finns det för alternativ till detta?

Jag tror vi har hittat svaret. Starta om datorn och testa köra utan Transmission igång - uppstår problemet då?

Transmission äter upp i stort sett allt RAM du har tillgängligt på nolltid och skriver oavbrutet till hårddisken så alla andra processer får svårt att "få något gjort". Ju fler samtidiga downloads du har - desto värre blir det.

  • Medlem
  • Ronneby
  • 2008-11-20 15:12

Det låter som en rimlig förklaring.. Ska undersöka det ikväll som sagt. Finns det något alternativt torrent program som är bättre i avseendet att inte äta upp minne?

Det är inget fel på Transmission, det är VAD du gör, inte VILKET program.

Som föreslaget, sänk antalet torrenter, begränsa uplink/downlink bandbredden.

Detta har en direkt påverkan på hur Macen agerar.

Jag har oxå upplevt att min iMac G5 från 2008 börjat bli lite småseg, på samma sätt som beskrivits ovan. Jag kollade systemminnet o där står för tillfället "Sidor ut: 128,19 MB"
Är det dåligt? Vad kan jag göra åt det?
Jag har bara haft Mac i ett halvår o är supernöjd, men kan inte så mkt om datorer, det var ju därför jag ville ha en dator som är stabil o skön att använda.

Vänligen!
NN

1
Bevaka tråden