Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snow Leopard 10.6 redan första kvartalet 2009?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Enligt Jordan Hubbard (Apple's Director of Engineering of Unix Technologies) kommer Snow Leopard 10.6 att släppas redan under första kvartalet 2009.

Mac OS X Snow Leopard (10.6) Due in 1st Quarter of 2009? - Mac Rumors

Trevlig nyhet! Inte för att Leopard på något sätt känns gammal eller tråkig, men alltid kul med något nytt

Ursprungligen av Marcus_R:

Trevlig nyhet!

Vi ska nog inte se det som en nyhet (ännu). Det är bara ett rykte än så länge.

Om man läser inläggen på MacRumors forum så är det många som är tveksamma till den här uppgiften.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-11-19 11:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vi ska nog inte se det som en nyhet (ännu). Det är bara ett rykte än så länge.

Om man läser inläggen på MacRumors forum så är det många som är tveksamma till den här uppgiften.

Hur fan orkar man?

Ursprungligen av mizi83:

Hur fan orkar man?

Orkar vadå?

Det finns några riktiga godsaker i 10.6 som jag verkligen vill åt så det får gärna komma Q1.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-19 10:22

Bring it on säger jag. Finns som sagt massor med godis däri som man vill åt.
Stora frågan är väl priset. Jag vet folk som skulle kunna betala fullpris bara för Exchange-funktionerna men frågan är om alla andra vill det.
129 dollar för den här uppdateringen känns för mycket för den breda massan.

Gratis kanske?

Ursprungligen av Chaosstar:

Gratis kanske?

I wish xD

Det kommer väl Q1 osså är det lika trasigt som alla andra 10.X releaser brukar va vid första släppet Sen dröjjer det 10 månader innan det kommit uppdateringar så det är någorlunda användbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-19 12:34
Ursprungligen av Johan S:

Det kommer väl Q1 osså är det lika trasigt som alla andra 10.X releaser brukar va vid första släppet Sen dröjjer det 10 månader innan det kommit uppdateringar så det är någorlunda användbart.

och då är det dags att uppgradera till Mac OS X 10.7...
Nä men vi får väl hoppas att så inte är fallet med nu i och med att Mac OS X 10.6 nu ska vara en finputsning istället för en massa nya funktioner. Vet att jag önskade och vi diskuterade just detta här på 99 innan Mac OS X 10.6 ens var en glimt i Steve Jobs öga.

Jag tycker Mac OS X 10.5 duger bra för alla mina behov. Jag är mer spänd på Mac OS X 10.6 Server. Man hoppas ju verkligen att Apple sett över alla funktioner, gjort iCal Server 2.0 användbar och att Address Book Server inte är på samma nivå som iCal Server 1.0...

Ursprungligen av Johan S:

Det kommer väl Q1 osså är det lika trasigt som alla andra 10.X releaser brukar va vid första släppet Sen dröjjer det 10 månader innan det kommit uppdateringar så det är någorlunda användbart.

Du blandar inte ihop saker och ting med, ursäkta svordomen, microsoft?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-20 08:41
Ursprungligen av Johan S:

Det kommer väl Q1 osså är det lika trasigt som alla andra 10.X releaser brukar va vid första släppet Sen dröjjer det 10 månader innan det kommit uppdateringar så det är någorlunda användbart.

surpuppa, men du är ju mest orolig över servervarianten

10.5 är helt klart det bästa OS X som släppts i mina ögon och om de håller vad de lovar med 10.6 kan det bara bli bra. Så naiv är jag.

Exchange stödet längtar jag hårt efter så jag slipper Entourage.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-19 13:42
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Exchange stödet längtar jag hårt efter så jag slipper Entourage.

Ja herregud ja. Entourage, ett klumpigt missfoster till program. Ända fördelen hittills är att stödet för Exchange varit bättre, inte bra, bättre. Med ens försvann den fördelen.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-19 16:05

Jag tycker inte de skall ha bråttom...

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-11-19 20:25

jag minns när 10.4 kom och vilket lyft det var mot 10.3. 10.5 känns lite mer pustat 10.6 är väl ännu mer pustat enligt rykten och kanske också piggare. Jag tror att 10.7 kommer att dröja ett längre tag och kanske blir en större uppdatering, kanske touch funktion jag är tveksam till om 10.6 kommer att erbjuda det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-19 21:23

Skulle absolut inte kunna tänka mig att gå tillbaka till Tiger, men jag kan sakna den robusta känslan Tiger hade. Det var på den tiden it just worked!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-11-19 22:15

Jag tror vi får se rätt mycket 10.6 i Januari men jag tror först på shiping några månader senare. Men hoppas ju att jag har fel. Sen tycker jag det är synd att många mac användare som kan inte uppdaterar sina system när nya kommer. Jag känner många som dröjer att uppdatera. Jag har sällan varit med om några större svårigheter med att uppdatera istället lär man in sig de nya funktionerna snabbare.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-11-20 07:31

Vad är det igentligen för nya funktioner man kan förvänta sig tror ni? Kommer det bli stor skillnad visuellt?

Ursprungligen av PatrikT:

Vad är det igentligen för nya funktioner man kan förvänta sig tror ni? Kommer det bli stor skillnad visuellt?

Apple - Mac OS X Leopard - Snow Leopard

Visuellt kan man nog inte göra något revolutionerande. Visuellt är OSX redan idag sience-fiction - det ser ut som datorerna i sf-rullar som kom i början av 2000.
Nej, det är under ytan som grejerna händer.

Ursprungligen av PatrikT:

Vad är det igentligen för nya funktioner man kan förvänta sig tror ni? Kommer det bli stor skillnad visuellt?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-11-20 08:13

10.6 skiljer sig väldigt lite på ytan från 10.5, mycket svårt att se skillnaden. Det som däremot märks är skillnaden under skalet; snabbheten och stabiliteten.

Ursprungligen av bollman:

10.6 skiljer sig väldigt lite på ytan från 10.5, mycket svårt att se skillnaden. Det som däremot märks är skillnaden under skalet; snabbheten och stabiliteten.

Jag har uppfattat att den stora nyheten är att Snow Leopard blir Apples första, x86-64, äkta 64-bit OS.

I tidigare versioner av OS X 86 har ju kärnan varit 32-bitars.

Det innebär att det måste komma en massa helt nya 64-bit drivare oxå.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-21 18:33
Citat:

Det innebär att det måste komma en massa helt nya 64-bit drivare oxå.

Då får man förbereda sig på en massa strul med kringutrustning då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-21 20:20
Ursprungligen av planB:

Då får man förbereda sig på en massa strul med kringutrustning då.

Har förstått att systemet hanterar 32-bitarskod utan problem. Vilket betyder att de gamla 32-bitarsdrivisarna fungerar utmärkt. Dessutom finns det en massa tillfällen då det enda 64-bitar tillför är större minnesåtgång (ett heltal blir dubbelt så stort i minnet etc.)

Den stora skillnaden blir för program som hanterar stora minnesmängder och/eller stora tal, men hur många av oss som skriver här behöver väsentligen mer än 4 GB RAM?

Vänligen, Ylanß

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-11-22 11:06
Ursprungligen av Ylan:

Har förstått att systemet hanterar 32-bitarskod utan problem. Vilket betyder att de gamla 32-bitarsdrivisarna fungerar utmärkt. Dessutom finns det en massa tillfällen då det enda 64-bitar tillför är större minnesåtgång (ett heltal blir dubbelt så stort i minnet etc.)

Den stora skillnaden blir för program som hanterar stora minnesmängder och/eller stora tal, men hur många av oss som skriver här behöver väsentligen mer än 4 GB RAM?

Vänligen, Ylanß

Man kan inte kombinera 32 och 64bitars drivrutiner dock. Däremot applikationer kommer gå bra. Men Snow Leopard kommer inte tvinga dig in i 64bitars drivrutiner. Utan har du hårdvara som bara stöder 32bitars kan du fortsätta köra på det och 64bitars applikationer kommer fortfarande fungera. Nackdelen där är att systemet i sig inte är 64bitars vilket kan skapa problem om du behöver få ut den sista lilla prestandan.

X86-plattformen får nämligen prestandaboost av 64bitar då du kan nå fler register, för ppc spelar det ingen som helst roll då den redan har fler register från början.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-22 11:43
Ursprungligen av Sidde:

Man kan inte kombinera 32 och 64bitars drivrutiner dock. Däremot applikationer kommer gå bra. Men Snow Leopard kommer inte tvinga dig in i 64bitars drivrutiner. Utan har du hårdvara som bara stöder 32bitars kan du fortsätta köra på det och 64bitars applikationer kommer fortfarande fungera. Nackdelen där är att systemet i sig inte är 64bitars vilket kan skapa problem om du behöver få ut den sista lilla prestandan.

X86-plattformen får nämligen prestandaboost av 64bitar då du kan nå fler register, för ppc spelar det ingen som helst roll då den redan har fler register från början.

Visste inte att de inte gick att kombinera.

Kommer den nya kompilatorn då samtidigt, eller fixar GCC instruktioner för de register som tillkommer?

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Sidde:

" X86-plattformen får nämligen prestandaboost av 64bitar då du kan nå fler register".

Du menar väl 64-X86 (AMD64-X86) ?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-11-23 14:26
Ursprungligen av Macce65:

Du menar väl 64-X86 (AMD64-X86) ?

x86-64 får en prestandaboost av 64bitar ja. En 32bitars processor kan ju inte köras i 64bitars läge det så det var väl självklart eller?

Bevaka tråden