Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ni skriver: "....jag har kalibrerat skärmen med en Huey" och ".....det första jag gjorde med min MBA var att ge den en rejäl dos Spyder Express som kalibrerade den till D65."

Jag är nybörjare så jag visst inte att man kan kalibrera dataskärmen. Jag har MBP 17 och MBA. Vad rekommenderar ni för program som inte kräver mycket förkunskaper (och helst inte kostar mycket) ?

Ursprungligen av KaRo:

Vad rekommenderar ni för program som inte kräver mycket förkunskaper (och helst inte kostar mycket) ?

Hej KaRo.

Till att börja med vill jag säga ATT jag rekommenderar nån typ av kalibrering. Jag har kalibrerat alla mina skärmar med ljusmätare sedan 3-4 år tillbaka eller nåt, innan dess var det lite mer på chans med mjukvarutricks.

Sen kom Spyder Express för ca 800 kr och då slog jag till. Här är länken till produkten:
Datacolor - Global Leader in Color Management Solutions

Det är en ljusmätare som du hänger på skärmen. Sen visar mjukvaran ett antal nyanser av rött, grönt, blått samt gråskalor. Mätaren läser då av vilka värden som din skärm presterar i varje nyans och skapar till slut en icc-profil som kompenserar skillnaderna mellan hur det skulle vara och hur det i själva verket var.

Sen tar grafikkortet hand om resten via profilen.

Spydern är MYCKET lätt att använda. Installera programmet. Koppla in mätaren via USB. Starta programmet och följ anvisningarna. När mätningen är klart tilldelas skärmen automatiskt profilen och är aktiv tills vidare. Du kan välja om programmet skall varna med jämna mellanrum för nykalibrering om du är kräsen.

Mitt förslag är att du snackar med alla dina datorkompisar som är hyfsat seriösa och som bor i närheten. Sen köper ni en tillsammans och lånar ut den tillvarandra.

Sen har ni alla hårdvarukalibrerade skärmar! Detta skall dock inte förväxlas med "färgäkta" skärmar som klarar av att visa alla nyanser inom en viss färgrymd korrekt.

Vad du får med Spydern (i mitt fall) är färger utan färgstick av andra nyanser som inte hör hemma där. Du kanske vill ha "#FFF0F5, LavenderBlush" och så får du "#FFE4E1, MistyRose" på skärmen...

...man börjar ju slita sitt hår för mindre saker....

  • Medlem
  • 2008-11-19 15:34

Andree: Nej, kalibrerar du en bärbar skärm (eller en av apples skärmar), så mjukvarukalibrerar du skärmar. För att hårdvarukalibrera, så måste du kunna ställa färgerna i skärmen. När du kalibrerar en bärbar skärm, så säger du till genom icc-profilen att grafikkortet ska göra om signalerna.

Och allvarligt talat behöver man inte kalibrera skärmar om man inte jobbar mer seriöst med foton (eller grafik), eller tycker att skärmen visar färger lite konstigt, eller är för mörk. Håller man bara på med foton på lite "familjenivå", så håller man inte på så mycket med färgkorrigering (på sin höjd ställa in vitbalans kanske, men så noga brukar man inte vara).

Ursprungligen av jac:

Andree: Nej, kalibrerar du en bärbar skärm (eller en av apples skärmar), så mjukvarukalibrerar du skärmar. För att hårdvarukalibrera, så måste du kunna ställa färgerna i skärmen. När du kalibrerar en bärbar skärm, så säger du till genom icc-profilen att grafikkortet ska göra om signalerna.

Och allvarligt talat behöver man inte kalibrera skärmar om man inte jobbar mer seriöst med foton (eller grafik), eller tycker att skärmen visar färger lite konstigt, eller är för mörk. Håller man bara på med foton på lite "familjenivå", så håller man inte på så mycket med färgkorrigering (på sin höjd ställa in vitbalans kanske, men så noga brukar man inte vara).

Håller inte med.

Det är ingen som helst skillnad om man ändrar färginställningar på skärmen i sig, eller om man går in i grafikkortet och ändrar kurvorna för rött, grönt och blått. Båda alternativen är liksom interna länkar i en kedja som resulterar i det som skärmen "strålar ut", eller det dina ögon ser.

Jag ser det ungefär som en växellåda med en axel in och en axel ut. Du har många kugghjul i växellådan och målet är att in- och utaxeln skall snurra synkroniserat. Det skulle kunna finnas många sätt att arrangera kugghjulen på insidan för att få samma resultat.

Huvudsaken är att man i det här fallet har en sensor, som till skillnad från våra ögon, vet exakt hur rött skall se ut. Sensorn ersätter även våra ögon på rätt plats i kedjan- externt, "tittande" på skärmen.

Jag anser också att alla skall kalibrera sina skärmar. Inser att många inte bryr sig och att vissa inte ens kan se skillnad.

Det är upp till var och en att avgöra om det är nödvändigt. Jag ger gärna tips och råd, men försöker då se till att de leder till en bättre upplevelse. Skulle inte vilja råda någon att nöja sig med det jag själv inte anser är bra nog. Sen måste man ju vara rak med kostnader och så. Det var därför jag föreslog att man skall gå ihop några stycken och köpa en sensor tillsammans. Två hundra spänn tycker jag att de borde vara värt för alla, det är ju inget som blir gammalt.

Men för det måste man hitta tre likasinnade.

  • Medlem
  • 2008-11-19 22:47

Du har fel, tyvärr. Det du pratar om är mjukvarukalibrering, att du alltså via en icc-profil säger åt grafikkortet att vrida om signalerna.
Hårdvarukalibrering är när du ställer om färgerna i skärmen med rgb-kontroller.

Källa (Där står lite om varför och om AdobeRGB).

Och varför jag inte ger rådet att kalibrera om man inte vill/behöver, är att jag tycker att det är en onödig utgift. En huey kommer du inte långt med. Arbetar man åtminstone halvseriöst, så tycker jag att man ska kalibrera, helt klart, men är det inte en dålig skärm eller färgfel och man bara fotar lite med sin kompaktkamera, så spelar det faktiskt ingen roll. Jag säger inte åt min kompisar att kalibrera, för jag vet att de inte behöver det.

Hej Jac,

Tittade på din länk och såg att det var Eizos hemsida och att de definierar hårdvarukalibrering på samma sätt som du.

Kikar du på Wikipedia, eller googlar på hårdvarukalibrering överhuvudtaget, så ser du att majoriteten definierar det som jag: nämligen att du mäter skärmen med fotometrisk utrustning (därav hårdvarukalibrering) vilket resulterar i en ICC-profil.

Hårdvarukalibreringsbegreppet i sig, är enligt min mening inte ett mått på precisionen i kalibreringen, utan bara metoden. Denna metod skall jämföras med olika mjukvarulösningar där du på skärmen får upp olika figurer där du själv, med dina ögon, skall matcha färgerna figurerna med varandra. Ett känt program i den här stilen är Adobe Gamma som följde med varje Windows XP installation (kanske Vista också?).

Däremot tyckte jag det var intressant att läsa om Eizos skärmar med speciell mjukvara som tillåter 10-bitars "look up table" via skärmkontrollerna. Här har du ju en ökad precision mot den 8-bitars kalibrering man får via min metod.

Men då är det frågan om vilken nivå vi befinner oss på?

Med min metod är 8-bitarskalibrering tillgängligt på alla skärmar för en rätt liten summa. Och de gånger jag gjort det har resultatet talat för sig själv.

Jag låter alltså min rekommendation stå kvar!

Tack för råden !
Avvaktar nog ett programköp tills jag blir mer bekant med mina Mac:ar.

Kan herrarna som är proffs på det här komma fram till något som faktiskt hjälper en annan få bättre motsvarighet på skärmen med verkligheten.

Jag vill inte lämna iväg en bunte bilder till kopiering på papper och få dem tillbaka rödflammiga eller för mörka.

Vad kan man göra för att få bilden bra? Utan att ta till med bytta lysrör i taket eller måla väggarna i grått. Det räcker med bättre än vad det är idag.

Om nån vecka eller två har jag en 24" Apple skärm och om ngn har några tips så kör.

  • Medlem
  • 2008-11-23 11:45

Köp en kalibrator. Simple as that.

Bröt ut ovanstående 9 inlägg från en annan tråd.

Den tråden låg i iBook/MacBook-forumet, och handlade om skillnaden på panelerna mellan MacBook och MacBook Pro.

Sen drog det iväg i ett sidospår, som nu alltså fick bli en egen tråd.

/Mod

1
Bevaka tråden