Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ni skriver: "....jag har kalibrerat skärmen med en Huey" och ".....det första jag gjorde med min MBA var att ge den en rejäl dos Spyder Express som kalibrerade den till D65."

Jag är nybörjare så jag visst inte att man kan kalibrera dataskärmen. Jag har MBP 17 och MBA. Vad rekommenderar ni för program som inte kräver mycket förkunskaper (och helst inte kostar mycket) ?

Ursprungligen av KaRo:

Vad rekommenderar ni för program som inte kräver mycket förkunskaper (och helst inte kostar mycket) ?

Hej KaRo.

Till att börja med vill jag säga ATT jag rekommenderar nån typ av kalibrering. Jag har kalibrerat alla mina skärmar med ljusmätare sedan 3-4 år tillbaka eller nåt, innan dess var det lite mer på chans med mjukvarutricks.

Sen kom Spyder Express för ca 800 kr och då slog jag till. Här är länken till produkten:
Datacolor - Global Leader in Color Management Solutions

Det är en ljusmätare som du hänger på skärmen. Sen visar mjukvaran ett antal nyanser av rött, grönt, blått samt gråskalor. Mätaren läser då av vilka värden som din skärm presterar i varje nyans och skapar till slut en icc-profil som kompenserar skillnaderna mellan hur det skulle vara och hur det i själva verket var.

Sen tar grafikkortet hand om resten via profilen.

Spydern är MYCKET lätt att använda. Installera programmet. Koppla in mätaren via USB. Starta programmet och följ anvisningarna. När mätningen är klart tilldelas skärmen automatiskt profilen och är aktiv tills vidare. Du kan välja om programmet skall varna med jämna mellanrum för nykalibrering om du är kräsen.

Mitt förslag är att du snackar med alla dina datorkompisar som är hyfsat seriösa och som bor i närheten. Sen köper ni en tillsammans och lånar ut den tillvarandra.