Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Comhem och AFP - lathund önskas...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som kan yxa ihop en saklig beskrivning - en lathund - som förtäljer hur man kör AFP mot annan Mac på Comhem's nät?
Tårta för besväret

(nej, googling gav ingenting)

Ingen? Det är ju inte olagligt liksom....inte oetiskt heller...och att sprida kunskapen gör inte att Comhem stänger ner porten igen.

För att ansluta till någon annans dator via afp väljer du anslut till server ute i finder och skriver afp://ip-nummer till datorn du vill ansluta till.

Självklart måste datorn du ansluter till ha fildelning på och eventuellt även att du har användaruppgifter om inte gästinloggning är aktiverad. Finns det brandväggar måste du självklart se till att porten är öppen.

Aha...är det så enkelt...men vems brandvägg snackar vi om? Min eller den andra som jag vill ta mig till?

Tack

Ursprungligen av Mikael E:

För att ansluta till någon annans dator via afp väljer du anslut till server ute i finder och skriver afp://ip-nummer till datorn du vill ansluta till.

Självklart måste datorn du ansluter till ha fildelning på och eventuellt även att du har användaruppgifter om inte gästinloggning är aktiverad. Finns det brandväggar måste du självklart se till att porten är öppen.

Datorn du ansluter till.

Ursprungligen av Zimmerman:

Aha...är det så enkelt...men vems brandvägg snackar vi om? Min eller den andra som jag vill ta mig till?

Tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-19 19:36

Jaså, min beskrivning dög inte.

Ledsen att behöva säga det, men du stångar pannan blodig om du försöker ansluta över AFP i ComHems nät.

Se denna tråd:
http://www.99.se/n-tverk-s-kerhet/223191-namninsamling-tvinga-comhem-ppna-port-548-f-r-afp-2.html

AFP är ju en så enorm säkerhetsrisk, så det protokollet går minsann inte att tillåta hos ComHem, trots att så gott som ALLA andra ISP inte verkar tycka att det är något problem.

EDIT:
Och om jag hade läst tråden jag själv länkade till hade jag fått svar på att ComHem har öppnat den porten! Ha ha ha! Stor humor, men det bjuder jag på.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-19 20:20
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

EDIT:
Och om jag hade läst tråden jag själv länkade till hade jag fått svar på att ComHem har öppnat den porten! Ha ha ha! Stor humor, men det bjuder jag på.

Det verkar vara olika i olika orter om du läser lite närmare.

De har inte fått tummen ur och öppnat 548 i Sveriges andra stad - Göteborg.

Det står i mac.se's handbok hur man gör för att koppla upp sig mot sin idisk där.

Kringla-K, afp://disk.mac.se, ange namn och baslösenord. Inne.

1
Bevaka tråden