Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopieringsskydd inbyggt i Macar med DisplayPort

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

tydligen så kan man inte spela upp itunes köpta filmer från nya macbooken på en analog enhet exempelvis en icke digital projektor...

AppleInsider | Apple's new MacBooks have built-in copy protection measures

Man kan inte spela upp sina itunes köpta filmer var man vill om man körd det från en ny macbook. förvånande och aningen mer än vad jag klarar av att acceptera.

Att jag, köparen, kommer hem och ser att den fina men analoga utrustning (projektor) inte får spela upp det redan en gång inköpta innehåll på sin nya macbook/macbook pro.. beyond stupid... återlämnar maskinen och går vidare bort från apple. jag är helt enkelt inte längre en av de kunder som apple vill ha. inte hipp nog, har inte tillräckligt modern utrustning och sågas längs hälarna för att jag inte tänker slänga min utrustning och skaffa nytt för att deras nya kopierings skydd inte skall skriva mig på näsan.:cool:

Vad i hela helvete sysslar Apple med?
Det här var nog det dummaste jag sett i en apple-produkt hittils!
Undra om (och isåfall när) det kommer en work-around för det här....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-19 06:57

Uselt, varför strula till de för de som ärligt betalar för sina filmer?

Upphovsrättsindustrin vill ha maximal kontroll.
Ingenting får slinka förbi utan deras koll, inte ens media man betalat för.

Än en gång straffas man om man ÄR laglydig.
Om man fultankar ner skiten så funkar det kanonbra.

När skall de lära sig att folk gärna betalar om upplevelsen totalt är bättre,smidigare, enklare etc.

Jag betalar, och blir smiskad!? No way.

Ursprungligen av Goflorp:

Än en gång straffas man om man ÄR laglydig.
Om man fultankar ner skiten så funkar det kanonbra.

När skall de lära sig att folk gärna betalar om upplevelsen totalt är bättre,smidigare, enklare etc.

Jag betalar, och blir smiskad!? No way.

Det är ju ungefär lika smart som DVD-filmerna man köper och hyr som alla börjar med den obligatoriska "you wouldn't steal a handbag" och andra hotelser. Man känner sig uppskattad.

Ursprungligen av Marcus K:

Det är ju ungefär lika smart som DVD-filmerna man köper och hyr som alla börjar med den obligatoriska "you wouldn't steal a handbag" och andra hotelser. Man känner sig uppskattad.

Om man kunde få se

"Tack för att du gått i ösregnet till din lokale plastbitskrängare och hyrt denna sopefilm. Tack! Tack för att du är en hederlig människa."

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-11-28 20:53
Ursprungligen av Goflorp:

Om man kunde få se

"Tack för att du gått i ösregnet till din lokale plastbitskrängare och hyrt denna sopefilm. Tack! Tack för att du är en hederlig människa."

Haha, ja för tusan då skulle man känna sig mer lockad att köpa filmer.
Höll på att lämna tillbaka The Corpse Bride när jag köpte den och började kolla på den och fick "Dumma piratfan"-filmen i ansiktet. Hade jag köpt en begagnad hyrfilm hade det varit ok, men inte när man faktiskt betalat. Som tidigare nämndes så skall det vara en uppmuntran till att köpa sakerna, inte ett hån.

Jag förstår inte: varför ska man inte få se sin film på en analog prpjektor? Vari ligger skillnaden gentemot en digital?

Ursprungligen av ztaafen:

Jag förstår inte: varför ska man inte få se sin film på en analog prpjektor? Vari ligger skillnaden gentemot en digital?

Skillnaden ligger i att analogt system kan man inte kontrollera med denna drm teknologin och resonemanget bakom är då helt enkelt att när det inte digitalt så stoppa signalen ut från displayporten.

Intel teknologin som används kallas HDPC står fritt översatt på svenska för hög bandbredds digitalt innehålls skydd och syftet är med detta att hindra kopiering allt eftersom det innehållet kan komma att spelas upp flera olika typer av kontakter (analog digital varianter)

Den här displayporten har apple nu öppet sagt att de skall ha i alla sina maskiner framöver, man hänvisar till att storleken är praktisk och att den klarar mer än de stora "klumpiga gamla". De har givetvis rätt i att så är fallet. Men denna gången använde man den till att medvetet försämra/förstöra användar upplevelsen. Jag kallar det inte utveckling utan snarare nerveckling och första steget mot ett sämre apple har visat sina avsikter för mig som kund. Mitt förtroende för apple som kund orienterat företag är i botten. Klumpigt.. och OM man nu har den här typen av skydd då borde man väl för F-n vara öppen med det så man inte köper deras macbook om man har analog utrustning. Varför mörka att det finns detta skyddet i maskinen?

Jag känner att en stämmning är på väg från många platser...

Digga det här inlägget..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-19 16:27

Detta har väl mer med displayport att göra än Apple, samma sak med HDMI. Och om ett par år lär ju all dator utrustning ha displayport.

Ursprungligen av Fred!:

Detta har väl mer med displayport att göra än Apple, samma sak med HDMI. Och om ett par år lär ju all dator utrustning ha displayport.

DRM-skyddet i filmerna från iTunes är ju absolut Apples fel. Om detta DRM inte haft stöd för HDCP så hade inte problemet uppstått.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-19 18:09
Ursprungligen av hansfilipelo:

DRM-skyddet i filmerna från iTunes är ju absolut Apples fel. Om detta DRM inte haft stöd för HDCP så hade inte problemet uppstått.

Förmodligen är väl skyddet ett krav för att iTunes skall få tillgång till filmer.
Precis så är det ju med musiken i itunes store. Detta känns ju some ett övergångs problem. Konvertering från Displayport till HDMI lär ju fungera, och dessutom är ju artikeln i länken baserat på ett exempel i ett tidigt skede. En Displayport till VGA konvertering borde ju fungera om bara konvertern är HDCP auktoriserad.

Senast redigerat 2008-11-19 18:53
Ursprungligen av Fred!:

Förmodligen är väl skyddet ett krav för att iTunes skall få tillgång till filmer.
Precis så är det ju med musiken i itunes store. Detta känns ju some ett övergångs problem. Konvertering från Displayport till HDMI lär ju fungera, och dessutom är ju artikeln i länken baserat på ett exempel i ett tidigt skede. En Displayport till VGA konvertering borde ju fungera om bara konvertern är HDCP auktoriserad.

VGA stöder inte HDCP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-19 20:19
Ursprungligen av hansfilipelo:

VGA stöder inte HDCP.

Nej just det. Men en konverter som översätter en displayport signal till VGA skulle ju mycket väl kunna göra det.

Ursprungligen av hansfilipelo:

DRM-skyddet i filmerna från iTunes är ju absolut Apples fel. Om detta DRM inte haft stöd för HDCP så hade inte problemet uppstått.

Sure, men utan DRM - ingen filmer.

Apple har i och för sig inte tagit avstånd från DRM på filmer på samma sätt som när det gäller musik, men det råder ingen tvekan om att filmbolagen vill att Apple använder DRM och det är ytterst troligt att det varit ett stenhårt krav för att överhuvudtaget få sälja filmer, och antagligen lika stenhårt krav på att HDCP ingår i det paketet.

Problemet är egentligen inte Apple i det här fallet, utan filmbranschen som gräver sin grav allt djupare (hur mycket ska de straffa de duktiga innan folk ger upp?).

Läs till exempel den här artikeln om AACS innan ni önskar att Apple stödjer Blu-ray i Mac OS X.

Ursprungligen av Adrian B:

Sure, men utan DRM - ingen filmer.

Apple har i och för sig inte tagit avstånd från DRM på filmer på samma sätt som när det gäller musik, men det råder ingen tvekan om att filmbolagen vill att Apple använder DRM och det är ytterst troligt att det varit ett stenhårt krav för att överhuvudtaget få sälja filmer, och antagligen lika stenhårt krav på att HDCP ingår i det paketet.

Problemet är egentligen inte Apple i det här fallet, utan filmbranschen som gräver sin grav allt djupare (hur mycket ska de straffa de duktiga innan folk ger upp?).

Men det är forfarande Apple som säljer produkten till dig och mig.

Ursprungligen av mendezzz:

Men det är forfarande Apple som säljer produkten till dig och mig.

Visst, men om alternativet varit att inte erbjuda tjänsten alls så vet jag inte om det vore bättre för kunderna. DRM är "smärta i arlset", ingen tvekan om det, men det är inte lika stort problem, praktiskt och ideologiskt, för alla personer. Apple har trots att sålt miljarder och åter miljarder låtar på iTunes Store och man får väl hoppas att det innebär en del nöjda kunder.

Genom att gå med på DRM - för att överhuvudtaget kunna få sälja musik digitalt - så kan Apple sedan ha en bättre position att arbeta för DRM-fri musik än om de bara kommit och krävt det utan att någonsin visa på att folk vill betala för sig.

Och utan Apples exempellösa framgång med iTunes Store kanske inte vi hade haft DRM-fritt på Amazon idag (bara en spekulation, men inte helt orimligt).

Men - och det är en viktig skillnad - detta gäller musik. Det finns inget i Apple agerande hittills som säger att de ogillar DRM i video eller jobbar för att få bort det.

Ursprungligen av mendezzz:

Det kan ju vara så att Apple får större vinst från skivbolagen om de säljer DRM-skyddat och tycker att vinsten från DRM-fria låtar är för liten?
Här spekulerar jag bara!

Ingen aning, men jag har inte för mig att jag läst något sådant hittills. Jag tror inte det är skälet, men jag har ingen källa just nu att hänvisa till.

Men aj aj, nu är jag OT igen och snart får jag Jesper på mig, så bäst att lägga av i tid

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Intel teknologin som används kallas HDPC

Inte lätt med alla bokstavskombinationer...

HDCP heter det (High-bandwidth Digital Content Protection)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Inte lätt med alla bokstavskombinationer...

HDCP heter det (High-bandwidth Digital Content Protection)

hehe så sant -

Det verkar som missnöjet har tagit fart på diverse siter nu.. jag tycker bara att om skyddet finns, varför inte informera om det så jag vet INNAN jag har köpt min dator? Allt annat har jag inget att säga om. DRM är som tidigare belysts här sannolikt ett affärs villkor för att apple skall få distributions rättighet på filmer. jag tycker inte det är fel, det är snarare hur apple väljer att hantera det faktum att man givetvis visste att dessa filmer i kombination med deras nya displayport inte skulle fungera med en analog projektor. Man valde att inte informera om detta. Det valet har apple gjort och nu får man stå där med följden av detta val. Vad dessa följder blir återstår att se. Konstigare än så är det ju inte.

Vad innebär det för folk som skulle sno en handväska, eller göra alla de andra sakerna ?!

Får mej att tänka på det kristna talesättet behandla andra som du vill behandlad själv (kvoterar inte då jag inte vet de exakta orden), men det låter ju bra. Snacka om att det ger frihet till folk som gillar S&M, inte bryr sej hur folk behandlar dem. Men jag har noll tilltro till religion, Buddismen passar mej bättre.

Förresten, om jag snor en handväska från en gammal tant eller rippar en DVD jag lånat av farsan, har det verkligen samma effekt ?!?

Ursprungligen av SkrotNisse:

Vad innebär det för folk som skulle sno en handväska, eller göra alla de andra sakerna ?!

Får mej att tänka på det kristna talesättet behandla andra som du vill behandlad själv (kvoterar inte då jag inte vet de exakta orden), men det låter ju bra. Snacka om att det ger frihet till folk som gillar S&M, inte bryr sej hur folk behandlar dem. Men jag har noll tilltro till religion, Buddismen passar mej bättre.

Förresten, om jag snor en handväska från en gammal tant eller rippar en DVD jag lånat av farsan, har det verkligen samma effekt ?!?

Den tanke de VILL skall uppstå är:

Du snor ju inte en handväska för det är kriminellt.
Du kopierar en film fastän det OCKSÅ är kriminellt.

Kopiera DVD-film -tanke-tanke- LIKA kriminellt som att sno tanters handväskor.

Logiken haltar, men det fungerar nog ändå. Få har haft logik på skolschemat om man säger så....

Ursprungligen av Goflorp:

Logiken haltar, men det fungerar nog ändå. Få har haft logik på skolschemat om man säger så....

Jag gillar att argumentera (eller hur Jesper...), klart jag fattar!

Det går inte att få in en naturlig känsla av att kopiering är fel OM man inte kallar det för stöld och utövarna för tjuvar. Vilket det inte är.
Intuitivt känns det liksom inte fel att kopiera nåt. Troligtvis inte heller för antipirater och det är därför det känns så otroligt viktigt för de att kalla det stöld. Man tror att man automatiskt får överhanden i diskussionen genom att kalla meningsmotståndare för tjuvar. Och det är typ allt man har…

Håll er till ämnet!

Det verkar sväva iväg till en mer allmän piratsnackstråd nu.

/Mod

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Håll er till ämnet!
Det verkar sväva iväg till en mer allmän piratsnackstråd nu.
/Mod

99-gänget fortsätter att vara rädda för att människor ska diskutera kring digital kopiering. Egentligen är det obegripligt eftersom det inte är ett brott i sig. Nåväl.

Apple har fått en rejäl framfart med deras tjänster iTunes, men tyvärr innebär detta också att man får möta en del av de krav som branschen ställer. Jag tror inte att Apple har fått möjligheten att välja om de vill jävlas med oss konsumenter eller inte. Valet har nog snarare stått mellan att "rätta sig i ledet" eller att bli av med sina tillstånd. Det senare vore, som vi alla vet, väldigt olyckligt.

Jag tror att vi kommer att få se mer av förhindrande digital teknik i framtiden. När politikerna börjar ge stöd för lagar som IPRED så kommer branschen att fortsätta med sin stagnerade idéutveckling. Detta istället för den självklara utvecklingen som borde vara innovation för konsumenter att ta del av materialet digitalt.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

99-gänget fortsätter att vara rädda för att människor ska diskutera kring digital kopiering. Egentligen är det obegripligt eftersom det inte är ett brott i sig. Nåväl.

Det handlar inte om att vara rädd för något. Det handlade om att tråden svävade iväg från det ursprungliga ämnet. Ni får gärna diskutera digital kopiering. Men när det börjar dra iväg mot en ren "piratkopiering är inte stöld"-diskussion så är det för långt från den här trådens ämne.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-11-19 23:19

Exakt samma sak finns i datorer med Vista och HDMI-ut. Skyddet ligger i själva chipsettet från Intel och inte direkt i Apples content. Alltså; oavsett vilken media; oavsett vilket operativ så kommer spärren om man försöker konvertera från digital->analog.
Man kan läsa lite här:
Trusted Computing FAQ TC / TCG / LaGrande / NGSCB / Longhorn / Palladium

Det lustiga är att när folk klagar på kopiering och är kritiska och sedan får frågan vad de tycker om jättarna som WB och Disney...

Nuf said!

Tycker gott att Apple kunde plocka fram lite principfasthet och gå emot idiotpåfund som hdcp och regionslås. Jag tror de är tillräckligt stora för att göra en skillnad och göra bra reklam för sig själva genom att gå ut med att deras produkter ska kunderna kunna använda helt och fullt utan hittepå-spärrar för att säkra döende marknader och ge total-kontroll åt en korrupt bransch.

(varför har ingen startat en iPred-tråd? Jag skulle gjort det själv, men jag får en känsla av att vissa på forumet skulle se det som en inbjudan till att leka cirkus)

Bevaka tråden