Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är mitt logikkort dött igen?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, alla. Är helt förtvivlad. Tidigare idag så kunde jag inte få igång min Macbook ur vila. Trodde då att det berodde på att batteriet var slut, eftersom jag hade kört den utan strömsladd, så jag fällde ihop den.

Väl hemma så pluggade jag i laddaren, men den ville fortfarande inte vakna. Tvångsavslutade den, men ingenting hände. Testade igen, och nu så hörde jag iallafall startljudet, och äpplet kom fram. Men längre kom jag inte. Efter ett litet tag så blev skärmen helt svart, och datorn stängdes ner igen.

Datorn är en 2,0GHz C2D Macbook, inhandlad i slutet av november 2006 (snart exakt två år sedan), och har tidigare varit inlämnad på grund av dött logikkort. Även förra gången så hade garantitiden gått ut, men jag fick det ändå fixat gratis. Är det dött igen?

Det är så otroligt lägligt att detta händer just precis nu innan jul, när jag behöver den som mest.

Okej, en liten uppdatering: Apple Hardware Test ger (efter ett flertal tester) ingenting, och jag har lyckats utesluta fel på RAM. Jag antar att jag är rätt så körd, va?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-16 16:05
Ursprungligen av ztaafen:

Okej, en liten uppdatering: Apple Hardware Test ger (efter ett flertal tester) ingenting, och jag har lyckats utesluta fel på RAM. Jag antar att jag är rätt så körd, va?

Jag förstår inte vad du menar, om hårdvarutestet inte ger några fel är det ju mer sannolikt att datorn är "hel". Testat att återställa SMC? Ominstallation?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-11-16 14:23

Fungerande det att göra Apple Hardware test förra gången logikkortet gick sönder?
Låter ju lite konstigt att datorn startar öht som det går sönder nämligen. Men det kanske är något speciellt fel som inte orsakar total död?

Kan det inte bara vara hårddisken som knasar?

Ursprungligen av Sidde:

Fungerande det att göra Apple Hardware test förra gången logikkortet gick sönder?
Låter ju lite konstigt att datorn startar öht som det går sönder nämligen. Men det kanske är något speciellt fel som inte orsakar total död?

Kan det inte bara vara hårddisken som knasar?

Jag tror inte det. Den var nog bara helt svart.

Iallafall. Jag har nu testat hårddisken i en kompis MacBook, samt hans hårddisk i min, och kan konstatera att det inte är logikkortet utan hårddisken som har pajat. På sätt och vis skönt då den är billigare att ersätta, men samtidigt tråkigt då jag saknar backup, men jag ska nog lyckas återställa.

Ursprungligen av bolle:

Jag förstår inte vad du menar, om hårdvarutestet inte ger några fel är det ju mer sannolikt att datorn är "hel".

Jag vet tyvärr inte hur jag tänkte när jag skrev detta...

1
Bevaka tråden