Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linux+Open Office eller XP+Word?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-19 14:32

Hej,
Vet inte riktigt var jag ska placera den här frågan men jag testar här:
Det viktigaste programmet i min PB är Word. För att underlätta mitt liv vill jag nu ha en netbook som jag alltid kan ha med mig.
Frågan, och den kanske är korkad:
Hur väl kompatibelt är Linux och Open office, kontra XP och Word, med min dator?
Främst vill jag kunna skriva en sida eller två och sedan maila det till min andra dator och klistra in det i ett redan existerande Worddokument - utan att det blir en massa konstiga tecken och att formateringarna försvinner.
Men det skulle också vara trevligt om jag bara kunde dra över originalworddokumentet, skriva i det och sedan ersätta den gamla filen på min PB.
Om Mac hade haft en netbook hade det varit enkelt men Mac har ingen netbook, bara folks egna PC-datorer som har klonats till OS X (vilket skrämmer mig).
Hjälp?
Tack.

Eftersom det handlar om Word-kompatibilitet, så flyttade jag tråden till "Mjukvara - Microsoft".

/Mod

För att kunna diskutera kompatibilitet, så underlättar det om du berättar vilken version av Word du kör.

Kan eventuellt också vara bra att veta vilken version av OSX du kör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-19 16:20

Kollat: Word 2004 och OS X 10.5.5.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

För att kunna diskutera kompatibilitet, så underlättar det om du berättar vilken version av Word du kör.

Kan eventuellt också vara bra att veta vilken version av OSX du kör.

Senast redigerat 2008-11-19 22:11
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-19 16:04

Jag skulle gå med linux och open office... Är själv gammal macräv sedan mitten på nittiotalet och har aldrig känt behovet av att köpa annat än Mac (jobbar med animation och grafisk form). Men nu har jag faktiskt gått och köpt mig en fin liten Asus Eee PC 901 och är extremt nöjd. Den kör Xandros Linux och kommer med alla program man behöver, Open Office är förinstallerat tex. Det är lite krångligare än både Mac och XP ibland, vissa program måste man installera på krångliga sätt, men via en systemuppdatering har det underlättats enormt. Jag använder min bara till mail, webb, chatt kolla på film och till dom grejerna är den helt suverän. En bärbar dator man orkar bära omkring på, väger bara 1 kg....

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-11-21 12:52

OpenOffice kompabilitet med MS Office är bra, speciellt Word. Det som brukar trassla är avancerade excelkalkyler som inte fungerar särdeles bra i OpenOffice.

MS Office 2008 är enligt min mening en smärre katastrof, dokument som fungerar bra i MS Office 2003/7 på Windows blir knäppa i 2008. Med den senaste uppdateringen så kan man dock åter spara i .doc format utan krasch, men inbäddade excelkalkyler trasslar, så till den milda grad att jag fick göra min nya fakturamall i NeoOffice......

Jag använder Open Office och kompabiliteten är mycket bra. Jag använder det iofs på Macen men det ska väl inte vara någon skillnad med kompabiliteten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-21 19:59

Tack! Ska försöka leta upp en dator med Open Office och testa. Eller har någon lust att skicka ett Open Office-dokument med ett par rader i olika storlekar och någon kursiv rad och någon fetad rad och kanske något mer till scottiesingleton@yahoo.se ?
Tack på förhand,

Hej Scott

Open Office finns för OS X varför inte installera det på din PB och testa själv?
sv: Ladda ner OpenOffice.org

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-24 02:54
Ursprungligen av mendezzz:

Hej Scott

Open Office finns för OS X varför inte installera det på din PB och testa själv?
sv: Ladda ner OpenOffice.org

Smart! Men jag tänker att det kanske är skillnad mellan Mac och PC?
Jag ska inte göra några korsreferenser, inte ens titta åt Excel - men däremot vill jag få med formateringar och storlekar i ett skrivdokument.
Ska testa hur det blir när man gör det själv. Cheers!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-21 20:25

Kan till viss del hålla med om att OpenOffice har god kompabilitet med Word, men använder man korsreferenser i sina dokument är det ingen höjdare.

En parallelfråga (då jag också funderar på att köpa en eeePC eller vad de heter, men begagnad).

Är Ubuntu det bästa alternativet ? Har aldrig hållit på med LINUX (än), jag la för mycket tid på BeOS och orkade sen inte börja om igen...

OpenOffice är bra på många sätt om man bortser från stavningskontrollen som särskriver. En av dess styrkor är att det har väldigt bra stöd för flera olika filformat. Konstiga teckenkodningsfel brukar sällan vara ett problem, men formateringen behöver inte alltid bli samma.

Ursprungligen av SkrotNisse:

En parallelfråga (då jag också funderar på att köpa en eeePC eller vad de heter, men begagnad).

Är Ubuntu det bästa alternativet ? Har aldrig hållit på med LINUX (än), jag la för mycket tid på BeOS och orkade sen inte börja om igen...

Det medföljande Xandros Linux-systemet är kvalificerat skräp (min åsikt). Det är förklätt till att likna Windows, men gör ett ännu sämre jobb är originalet. Ubuntu är ett av de bättre alternativen.

Ursprungligen av Marcus K:

Ubuntu är ett av de bättre alternativen.

Då ska jag prova Ubuntu. Jag har en Compaq laptop som jag hittade
på soptippen. Den är i klass med de första MacBooks men fjäderna
för skärmen har pajjat så den faller fram eller bak beroende på vinkel.
Det enda felet! Har aldrig hittat så nya Macar...

Jag ska prova på den. Tänker ha den i verkstan och ha alla bil program
och manualer på den då en del mjukvara kräver PC.

Enkla dokument brukar funka utan problem. Det är när man gör lite mer exotiska saker som flytten mellan program kan bitas.

Linux har den tydliga fördelen med högre säkerhet och (inte minst på grund av säkerheten) bättre prestanda. En eee med Ubuntu borde vara rätt trevligt (bortsett från den ynkliga skärmen och tangentbord lagom för en fyraårings händer).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-24 17:54

Ärligt talat är det inte särskilt exotiska saker man behöver göra för att OpenOffice ska massakrera formatmallarna. Det räcker med att använda formatmallar. För egen del brukar jag använda Google Docs för mina formmässigt enklare dokument och det är både korsplattform och decentraliserat, dvs. utmärkt för Netbooks.

Jag uppfattar det som att OpenOffice är helt okej på att läsa MS Office-filer. OpenOffice är däremot inte alls särskilt duktigt på att spara dem utan att sabba något om man gör något mer än det absolut enklaste.

Mellan Mac och PC har jag sällan haft några större problem så länge man använder MS Office. En windows-emulator och en Office-licens skulle kunna vara en lite dyrare men bättre utväg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-03 19:57
Ursprungligen av jahve:

Jag uppfattar det som att OpenOffice är helt okej på att läsa MS Office-filer. OpenOffice är däremot inte alls särskilt duktigt på att spara dem utan att sabba något om man gör något mer än det absolut enklaste.

Testade både att:
1. Öppna ett av mina Worddokument i OpenOffice och skriva i det, göra ett par formateringar och spara om, innan jag tog upp det i Word. Gick bra.
2. Öppna ett nytt dokument i OpenOffice och skriva i det, göra ett par formateringar och spara, innan jag tog upp det i Word. Gick bra.
Ändå är jag inte helt säker på att jag vågar lita på att det kommer att fungera oproblematiskt. Bör jag lita på att det fungerar? För? Emot?
Tänker bland annat på att jag gjorde allt detta på samma dator, min Mac, inte från PC till Mac eller tvärtom.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-03 20:39
Ursprungligen av scott:

Testade både att:
1. Öppna ett av mina Worddokument i OpenOffice och skriva i det, göra ett par formateringar och spara om, innan jag tog upp det i Word. Gick bra.
2. Öppna ett nytt dokument i OpenOffice och skriva i det, göra ett par formateringar och spara, innan jag tog upp det i Word. Gick bra.
Ändå är jag inte helt säker på att jag vågar lita på att det kommer att fungera oproblematiskt. Bör jag lita på att det fungerar? För? Emot?
Tänker bland annat på att jag gjorde allt detta på samma dator, min Mac, inte från PC till Mac eller tvärtom.

Du kan göra ett test för undersöka bristerna i hur OpenOffice hanterar exempelvis Word-filer. Ibland kan nämligen vissa inställningar ändras utan att du direkt ser det.

Använd funktionen (i Word) Verktyg > Spåra ändringar > Jämför dokument.

Ta ett dokument som innehåller mer än bara ren text. Det räcker med någon rubrik, tabell, fotnot eller så. Öppna det i OpenOffice och spara det med ett annat filnamn. Gå nu tillbaka till Word och jämför ditt ursprungliga dokument med det som OpenOffice har sparat. Är några ändringar registrerade (trots att du inte gjorde något annat än att spara om dem) är dokumentet ändrat utan att du har bett om det.

Många kommer naturligtvis inte att ta någon skada och än mindre märka av dessa ändringar. Men jag jobbar mycket med formatmallar och vill ha koll på dessa. Att de ser likadana ut för alla är ju själva poängen med mallarna. Eftersom OpenOffice styr om dem är inte det programmet ett alternativ för mig. Ägde jag en netbook skulle jag aldrig acceptera att filformatet ändrades, nog så litet, bara för att jag lägger in en bisats i ett dokument jag arbetar med.

Problemet kanske mest består i att jag använder mig av ett av Microsofts filformat. Då ska man också veta att det inte var förrän i den senaste versionen som OpenOffice fick en svensk synonymordlista - vilket är det minsta kravet jag ställer på min ordbehandlare. Nu skulle det säkert kunna vara möjligt att arbeta med OpenOffice på netbooken (med Linux eller Windows) och OpenOffice eller NeoOffice på min Mac utan att detta problem uppstår.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-11 13:30

Google docs eller Open Office i båda?

• Google docs låter intressant. Men kan man ladda ned det till både Mac och PC? Eller måste man ha internetuppkoppling för att skriva?
• Och lösningen är kanske att köra Open Office både på Mac och PC - vad tror ni om det?
Men hur är kompabiliteten för andra? Om jag mejlar ett dokument till någon som kör Word... Då uppstår eventuellt mitt grundproblem.

Tyvärr uppfattar jag Open Office som väldigt segt i framför allt uppstart, bland annat det ger mig osköna vibbar. Läskigt sånt här.

Netbook inhandlad, en Packard Bell för 2 500, från Netonnet. Den kör XP Home. Har ej bestämt mig för att behålla den ännu.

(Nästa delikata problem: Min Mac pajade häromnatten, säkert som en följd av att jag för tre månader sedan lyckades fumla den ur sängen och ned i golvet. Datorn var öppen och hårddisken igång. Så jag kommer behöva köpa även en ny Mac, och då är det en nyare variant av Word och kompabilitetsfrågorna fortsätter...)

1
Bevaka tråden