Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webbdesignsida

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag vill ha konstruktiv feedback på min webbdesignsida. WebDEZIGN
Jag är nybörjare och detta är min första hemsida

Kul och bra jobbat...

Jag tycker att det vore trevligare med en lite smalare meny kanske (men det är är ju subjektivt ut i fingerspetsarna). Men den snor mycket utrymme, iaf för folk med små skärmar. Likaså på headern (loggan).
Länkarna vore skönt att ha i en lite mer kontrast på (vitt som efter klickning lyfte det massvis, kanske någon nyans mörkare än #FFFFFF.

Och att förstasidan är nyhets-sidan vore också bra, då får man nyheterna direkt och kan läsa där innan man tar sig vidare till forumet.

I övrigt hade jag nog valt att bygga upp sidan med divar istället för iFrame/Frames.

Men bra jobbat. tusen gånger bättre än min första sida på ljuva 90talet (som som tur är inte finns kvar)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-18 22:51

webdezign

Tjusigt !

Några saker som kan förbättras:

- Framen som innehåller forumdelen bör vara minst lika stor som själva forumsidan så att den inte skrollar inne i sidan.

- Lite högre kontrast på 'loggan', den svarta pluppen till höger om webdezign-loggan så att det syns att den finns där.

- Ta hellre bort en länk än länka till en tom sida (kontakt-sidan till exempel), det är bättre att den dyker upp som en nyhet när den finns.

- Bryt upp texterna med radbrytningar och läs igenom/korrigera så att det blir lite mer lättläst, exempel:
---
Välkommen till Webdezign. Sidan är under arbete och ska vara ett projekt till skolan och även som en personlig hobby. Så sidan kommer att uppdateras en hel del på vägen. Allt nytt jag/vi lär oss på kursen webbdesign kommer att synas som ett resultat här på sidan.
---

Tycker jag ser bättre ut så här:

---
Välkommen till Webdezign.

Sidan är under arbete och ska vara ett projekt till skolan och även som en personlig hobby, sidan kommer att uppdateras en hel del på vägen.

Allt nytt jag/vi lär oss på kursen webbdesign kommer att synas som resultat här på sidan.
---

Håller med RockyMontana om att det vore bättre om nyheterna var förstasidan.

Måste även säga att den ser riktigt bra ut, spöar lätt skiten ur mina första alster

Keep up the good work!

Välkomna hit muckbuck och macmic ! Ser att ni har blivit medlemmar nyligen men redan är på gång med frågor och svar. Hoppas ni ska trivas här. Om ni vill kan ni presentera er i denna tråden: Personliga presentationer - 99.se.

Jag har själv gjort två websidor men där är det mycket "fusk" eftersom jag köpt grafiken med mallar att lägga in texten, så jag kan inte ge några proffskommentarer.
Jag kan tänka mig att kolla runt på sidan och den var lätt att överblicka. Reagerar dock på färgerna och tycker dom inte riktigt matchar varandra. Den blågröna högst upp är för otydlig för mig och ger ett lite grumligt intryck. Mina ögon skulle vilja ha något ljusare där.

Har skrivit på din andra tråd med samma fråga (där du glömt länken). Det är nog bättre om du raderar den. Det gör du under Redigerar vid frågan. Om det är medvetet gjort så har jag för mig att det inte är tillåtet att skriva flera trådar med samma fråga.

Ursprungligen av KaRo:

Välkomna hit muckbuck och macmic ! Ser att ni har blivit medlemmar nyligen men redan är på gång med frågor och svar. Hoppas ni ska trivas här. Om ni vill kan ni presentera er i denna tråden: Personliga presentationer - 99.se.

Jag har själv gjort två websidor men där är det mycket "fusk" eftersom jag köpt grafiken med mallar att lägga in texten, så jag kan inte ge några proffskommentarer.
Jag kan tänka mig att kolla runt på sidan och den var lätt att överblicka. Reagerar dock på färgerna och tycker dom inte riktigt matchar varandra. Den blågröna högst upp är för otydlig för mig och ger ett lite grumligt intryck. Mina ögon skulle vilja ha något ljusare där.

Har skrivit på din andra tråd med samma fråga (där du glömt länken). Det är nog bättre om du raderar den. Det gör du under Redigerar vid frågan. Om det är medvetet gjort så har jag för mig att det inte är tillåtet att skriva flera trådar med samma fråga.

Tack! jag vet om det där med logotypen det är bara en "demo". Jag vet att jag la upp en först det vart lite fel. Sorry!

Underbar feedback Är jätte glad för alla era kommenterar och hoppas på fler Jag ska försöka åtgärda detta medan jag håller på med en kompis hemsida Btw, har ni tipps för att få fler besökare(medlemmar) på sidan? Jag som nybörjare vet ju inte riktigt hur jag ska göra ^^

Ursprungligen av RockyMontana:

Kul och bra jobbat...

Jag tycker att det vore trevligare med en lite smalare meny kanske (men det är är ju subjektivt ut i fingerspetsarna). Men den snor mycket utrymme, iaf för folk med små skärmar. Likaså på headern (loggan).
Länkarna vore skönt att ha i en lite mer kontrast på (vitt som efter klickning lyfte det massvis, kanske någon nyans mörkare än #FFFFFF.

Och att förstasidan är nyhets-sidan vore också bra, då får man nyheterna direkt och kan läsa där innan man tar sig vidare till forumet.

I övrigt hade jag nog valt att bygga upp sidan med divar istället för iFrame/Frames.

Men bra jobbat. tusen gånger bättre än min första sida på ljuva 90talet (som som tur är inte finns kvar)

Det jobbiga angående färgen på texten i menyn är satt som vit. Jag vet faktiskt inte om jag gjort något fel men jag skrev det här i min stilmall. #menycontainer a:link{color: #ffffff;}
Det vart rätt efter att man har klickat som sagt var men inte innan. Som nybörjare finner jag det lite mysko men är säkert en självklarhet för er andra ^^

.menu a:link{color: #fff; text-decoration: none;}

Sådär har jag gjort i min CSS iaf.
Ser ju rätt ut, vet inte huruvida det kan ha med # kontra . att göra, men det verkar konstigt.

Ursprungligen av RockyMontana:

.menu a:link{color: #fff; text-decoration: none;}

Sådär har jag gjort i min CSS iaf.
Ser ju rätt ut, vet inte huruvida det kan ha med # kontra . att göra, men det verkar konstigt.

Det fixade sig. Skrev a {color: #ffffff;} då all text ska bli just vit.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-19 15:41

Två frågor:
1. Är det den här "webbtekniken" som ni lär er i gymnasiet?
2. Varför uppfinna hjulet en gång till?

Ursprungligen av lither:

Två frågor:
1. Är det den här "webbtekniken" som ni lär er i gymnasiet?
2. Varför uppfinna hjulet en gång till?

1. Ja det är det vi lär oss. Vi fick först lära oss html sedan css och nu håller vi på med xhtml strict.

2. Vad menar du med "uppfinna hjulet en gång till?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-19 19:00

Okej, jag ska försöka formulera mig skonsamt. Det finns ingen som helst anledning att skapa en till sida som fyller exakt samma syfte som miljoner andra. Det finns guider för dummies, tyskar, designnördar, tekniker och säkert för Johan Glans om man letar. Faktum är att de två punkterna ovanför på sätt och vis hänger ihop. Varför skapa en guide om en teknik som ytterst få i dagsläget förespråkar? Om er lärare säger att det är <FONT COLOR="RED"> som gäller, så kan jag hänvisa till flera artiklar som borde sätta henom på plats. Jag ser det som ytterst beklagligt hur många webblärare det finns i dagsläget som behandlar ett så modernt ämne, men undervisar med tekniker från tidigt 90-tal.
Summa kardemumma: jag finner det helt ointressant med en sån här sida, särskilt en som lär ut föråldrad webbteknik. Gör en sida om kubanska cigarrer eller syrianska fotbollsspelare genom åren i stället –.jag tror ärligt talat att läraren inte egentligen bryr sig, det är nog snarare koden som ska betygsättas.

Svar till lither:

Okej. Jo jag förstår men guiderna är bara en grej jag testade. Förmodligen onödiga. Men om du läser, "om oss" så finner du att sidan inte är till för att lära ut och innehålla guider heller. Sidan är bara ett litet projekt. Och jag skrev även att vi först fick lära oss html och ska lära oss xhtml som inte innehåller någon font eller färg utan dess utseende beror helt på stilmallar. Jag hoppas du förstår mitt syfte. Är guiderna förvirrande så kan jag såklart ta bort dem då jag bara gjorde dem som en test.

1
Bevaka tråden