Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte montera smi för Mac OS 7.5

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-11-19 00:42

Hejsan,

har tankat hem 19 filer med Mac OS 7.5 av typen .smi.bin och .part.bin. Problemet är när jag skall mounta smi filen på min MacBook Pro med Leopard. Mac OS X vägrar att mounta imagen så jag kan inte få ut några diskett images.

När jag väl lyckats få ut diskett avbilderna så tänkte jag skriva dem till disketter på min linux maskin m h a dd.

Hoppas någon gammal macräv kan hjälpa mig med detta!

Om jag inte minns fel så kan du bara göra detta från en Mac med Mac OS 9 eller tidigare.

Jag är 99.9% säker att detta inte går från varken OS X eller LINUX.

Ej heller att Classic i OS X fungerar...

Jag kan ha fel, men jag tvivlar på det.

Sorry

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-19 00:49

Du behöver en gammal version av Disc Copy för att det ska fungera.
Disk Copy 6.3.3 Document and Software

Ursprungligen av acke:

Du behöver en gammal version av Disc Copy för att det ska fungera.
Disk Copy 6.3.3 Document and Software

Men går det att köra & göra med Classic innifrån Mac OS X ?

Har för mej att det var vissa saker som inte riktigt fungerade
som de ska...

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-11-19 01:05

Kan jag packa upp diskett avbilderna innuti typ SheepShaver eller liknande?

Det är ingen som har några gamla 7.5 disketter man kan få låna och kopiera?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-19 09:34

Du kan ladda ner Mac os 7.5.5 gratis från apple. Fungerar inte på intel macar eller leopard. Du kan använda sheepshaver för att packa upp filerna.

//Rob

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-11-19 13:25

Har fixat sheepshaver och mac os 9 nu. Problemet är nu ändrat till hur jag installerar Stuffit Expander? Jag har tankat hem installationsfilen från versiontracker men den är ju också nerpackad till .hqx format. Om jag packar upp den i Leopard så tror Mac OS 9 att det är ett dokument och inte ett program, hur ska jag lösa detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-19 14:48
Ursprungligen av ahmedmo:

Har fixat sheepshaver och mac os 9 nu. Problemet är nu ändrat till hur jag installerar Stuffit Expander? Jag har tankat hem installationsfilen från versiontracker men den är ju också nerpackad till .hqx format. Om jag packar upp den i Leopard så tror Mac OS 9 att det är ett dokument och inte ett program, hur ska jag lösa detta?

Ladda ner Stuffit Expander för MacOS 9. Packa upp det och installera det på MacOS 9 partitionen.

//Rob

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-11-19 15:05

Okej, nu lyckades jag packa upp och montera avbilden men det är ju en cd avbild, har inte apple diskett avbilder tillgängliga eller hur ska man göra? Macen jag ska installera på är en gammal Performa 460 alltså inte en PPC mac och den har bara en diskett station.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-19 15:19
Ursprungligen av ahmedmo:

Okej, nu lyckades jag packa upp och montera avbilden men det är ju en cd avbild, har inte apple diskett avbilder tillgängliga eller hur ska man göra? Macen jag ska installera på är en gammal Performa 460 alltså inte en PPC mac och den har bara en diskett station.

Skriv alla img filer på floppy diskar och installera från floppy diskarna.

//Rob

Jag har en installations-img för Stuffit 4. Visst kan denna både köras på allt från Mac OS 7 och uppåt (t.o.m. 9) samt packa upp .hqx. Går lätt att mejla (1,4 MB).

Skicka PM

/Johan

Tillägg: Lite försent tydligen...

Har själv en Performa 460 (=LCIII+) som sedan ett antal år står på vinden hemma hos mor och far. Funkade som mejldator åt dom några år, men blev för knöligt när man ville kunna skicka och ta emot bilagor samt köra någon modernare webläsare än Netscape 2.0... Någon fartfantom är det ju inte, och hårddisken på 160 meg är ju inte direkt spatiös. Körde nog aldrig något modernare än 7.1 på den. Hur funkar 7.5.5?

Läs mer om 460-an här: Mac LC III+/Performa 460
Kolla in länkarna längst ner för mer tips.

Om du har en annan gammal mac med ethernet som "mellanstation" går det att först att koppla upp sig med ethernet från den moderna macen till den halvgamla, kopiera önskvärda filer, sätta på AppleTalk och dra lämpligt AppleTalk/LocalTalk-snöre till Performan,

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-11-19 17:30

Nej jag har bara den gamla datorn och inget som funkar som mellan station, jag har en bootbar floppy som jag skall boota från och sedan kopiera in alla 19 delarna till installations avbilden och sedan köra den. Problemet är att jag behöver göra HFS disketter från en windows eller linux dator att ha delarna till installationsavbilden på.

Tror att med MacDrive installerat på pc-n kan man formatera diskar i macformat. Om inte annat läser och skriver den på det formatet då disketterna ju först kan formateras i performan.

1
Bevaka tråden