Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rätt tid att köpa minsta macbook nu?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En äldre person tänkte köpa minsta macbook, dvs en macbook för ca 10K. Om man tittar på MacBook - Apple Store (Sverige) har den minsta DDR2 Minne medan dem andra två har DDR3, dessutom har den minsta annat grafikkort jämfört med dem andra två. Så trots att prisskillnaden mellan dem tre varianterna har ungefär lika stort prisintervall har mellanvarianten och den största snabbare minne samt bättre grafikkort. Kommer den minsta att få det inom snar framtid? Är det rätt att köpa den minsta nu? Den minsta tillhör den äldre modellen vilket känns lite dumt men 2500 kr är ändå en del pengar. För ett år sedan när bara den "den gamla modellen" fanns köpte jag min macbook för under 10K. Så kommer någon av den nyare modellen hamna i samma prisklass? Datorn kommer inte användas till några avancerade saker men som sagt vill man inte köpa något som (snart) är ute ur marknaden.

Tyvärr ställer du frågor som inte går att besvara, bara spekulera i.

  • Medlem
  • 2008-11-19 00:24

Om du inte vill köpa något som snart är ute ur marknaden skall du inte köpa den modellen.

Om du inte kommer att använda datorn till några avancerade saker kan du köpa den och vara mycket nöjd några år framåt.

Så tror ni att den nyare modellen kommer sänkas något inom snar framtid eller kommer en billigare dator av den nyare modellen ersätta den gamla modellen? Eller planerar dom bara ha två varianter när den gamla försvinner (har haft 3 innan när dom bara hade gamla modeller)? Förstår att ni bara kan spekulera men ni kanske vet hur trenderna brukar vara hos apple

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-11-19 02:55
Ursprungligen av xtreme79:

Så tror ni att den nyare modellen kommer sänkas något inom snar framtid eller kommer en billigare dator av den nyare modellen ersätta den gamla modellen? Eller planerar dom bara ha två varianter när den gamla försvinner (har haft 3 innan när dom bara hade gamla modeller)? Förstår att ni bara kan spekulera men ni kanske vet hur trenderna brukar vara hos apple

Med Apple vet man aldrig. Men det ska nog mycket till för att den nyare modellen ska få ett lägre pris "inom snar framtid". Den vita varianten hänger nog bara kvar till nästa speedbump (om något halvår sådär).Kanske försvinner den redan efter nyår. Troligtvis blir det då bara två modeller när den vita utgår. En helt ny design lär vi inte få se på åtminstone två år, och då kanske dagens modell går att få till ett lägre pris, men det är inte säkert. (Det är nog inte ens troligt om nu inte Apple får för sig att stympa nästa generation Mac Book ytterligare.)

Det som är viktigt är vad datorn ska användas till. Är det bara enklare arbete så duger den gamla mer än väl. Det är ingen dålig dator. Det är en beprövad modell och du slipper barnsjukdomarna som de nya har. Sånt kan också vara värt lite. Och nu är ju t om den modellen billigare. (Priset du får betala är att det är en äldre modell som kan kännas mindre attraktiv.) Dessutom har den Firewire (om nu det är viktigt).
Den nya är dock bättre och kommer att kännas fräschare betydligt längre. Fast är det bara enklare arbete som ska göras så är det inte säkert att det spelar någon större roll.

Jag skulle bli väldigt förvånad om de förnyar den vita med bättre grafikkort etc.

Den "gamla" kommer säkert att inom kort utgå ur sortimentet. Om andrahandsvärdet är viktigt ska du inte ha den "gamla" (plast). Annars så är det ju inte en sämre dator nu än vad den var för någon månad sen... Dessutom har den ju firewire om nu "den äldre" (vad nu detta har med saken att göra) har videokamera och kan tänka sig vilja redigera lite.

Begagnad? Dör mindre peng kan man ju man ju få en motsvarande modell i bra skick, exvis http://www.99.se/mac-s-ljes/254300-vit-macbook-13-svensk-tangentlayout.html.

iMac? Man behöver inte vara gammal för att tycka små skärmar är för små vid surfning och ordbehandling. Dessutom piskar den ju macbooken vad gäller prestanda.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-11-19 11:27

Jag har uppdaterat från den gamla macbooken till den nya. Eftersom att du säger att datorn inte kommer att användas till något avancerat så spelar grafikkort och minne mindre roll. Men om man har pengarna så rekommenderar jag ändå aluminium-macbooken. Byggkvalitén och skärmen tycker jag utan vidare är värt pengarna.

1
Bevaka tråden