Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför kommer det upp vita hårddiskar när jag kör olika program jag laddat ner?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-11 05:39

Har testat sökfunktionen, men hittade inget så jag frågar
Varje gång jag kör t.ex firefox så kommer det en vit hårddisk med en firefox logga på skrivbordet.
Varför och går det att välja bort det ?

därför att du kör firefox från en diskimage.

Ladda ner
Montera disk image, dubbelklicka på den.
Dra Firefox-filen från diskimage-fönster till Programmappen.
Släng den monterade disk-image i Papperskorgen (montera bort)
Släng den nedladdade diskimagen.
Öppna ett fönster med Program i, dra Firefox till Dock, släpp.

Programmet är nu installerat och ligger med en genväg i docken.

En diskimage är en virtuell Cd/diskett. Sök lite på forumet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-11 06:01

ok tack så mycket ^^
Ska testa när jag kommer hem från jobbet..

  • Medlem
  • 2008-11-11 07:40

Eller på ren svenska:
Du glömde kopiera programfilen till din hårddisk efter nedladdning och startar fortfarande programmet från "mellanlagringen" i mappen "Hämtade filer".

Lösning: dubbelklicka på skivavbildningen med programmet i och dra sedan till din programmapp. Klart!

Vill du dessutom ha kvar programsymbolen i dockan kan du när programmet är igång högerklicka (eller [alt]-klicka) och välja "behåll i dock".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-13 19:31

Detta är överlägset den mest ställda frågan och största "problemet" jag stöter på hos kollegor. Är inte helt enkelt eller logiskt detta.
Apple borde till och börja med ta bort möjligheten att köra program från diskimages och fråga användaren om de vill kopiera programmet till programmappen. Så gör RealPlayer och Delicious Library.

Tycker alla ska digga den här diskussionen så fler ser den.

Tillägg: Kom på att diggnings-funktionen inte funkar. Never mind.

  • Medlem
  • 2008-11-17 07:01
Ursprungligen av acke:

Detta är överlägset den mest ställda frågan och största "problemet" jag stöter på hos kollegor. Är inte helt enkelt eller logiskt detta.
Apple borde till och börja med ta bort möjligheten att köra program från diskimages och fråga användaren om de vill kopiera programmet till programmappen. Så gör RealPlayer och Delicious Library.

Tycker alla ska digga den här diskussionen så fler ser den.

Tillägg: Kom på att diggnings-funktionen inte funkar. Never mind.

Möjligen att man får fråga, men jag vill inte förbjudas göra det. Jag kör en del program bara från dmg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-18 20:51
Ursprungligen av Baron:

Jag kör en del program bara från dmg.

Varför kör du program från dmg filen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-13 22:22

Jag hoppas att fler utvecklare kommer att leverera sina program i zip filer och inte köra med dmg. Även om Apple säger att man skall använda dmg filer så har jag svårt att se vad fördelen med dmg skulle vara.

Bra fråga kardan. Jag däremot tycker på något sätt att det är skönt att saker levereras i DMG. Särskilt om det är stora saker så att man kan bränna ner det rakt på skiva... Som när man köper program direkt på nätet till exempel.

  • Medlem
  • 2008-11-18 20:54

Jag blandade ihop dmg med en usb-sticka jag kör en del grejer ifrån. Men jag testar faktiskt ofta småprogram direkt från dmg:n.

1
Bevaka tråden