Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MMS till iPhone (utan jailbreak)

Tråden skapades och har fått 89 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Administratör
  • Lund
  • 2008-11-18 19:32

en sponsorfinansierad sida på internet vid namn macworld (idg) skriver om att telia inom två månader kommer lansera en funktion som gör att man kommer kunna ta emot och skicka MMS, något som fattats iPhonen för tillfället

MacWorld - Allt om Mac, iPod och iPhone - forum, guider, tips och tricks, dagliga nyheter, köp och sälj

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

Yep läste det precis

Trevligt det...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-18 19:52

Borde det inte vara Apple som meckar till det i mjukvaran?

Yes!!

Har verkligen Telia yxat ihop en egen iPhone-app? En som uppenbarligen är mycket komplicerad att yxa ihop...Detta är sensationellt och tyder på att Telia satsar oproportioneligt mycket på iPhone - som ändå är en droppe i havet. Jag tror att nyckelpersoner inom TeliaSonera har iPhone och diggar den skarpt.
Nå - detta är goda nyheter. WiFiInLoggApp'en är också guld om den kommer.

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-11-18 20:28

Vad är en MMS funktionalitet för iPhonen? är det en vanlig app? varför skriver man då sen att det kommer komma ett program som underlättar inloggningen, för då är det ju tal om en app.

"Enligt Bengt Olsson, informationschef för TeliaSoneras innehållstjänster, kommer man tillhandahålla MMS-funktionalitet för iPhone inom två månader. Dessutom kommer man lansera ett program som underlättar inloggningen på det trådlösa nätverket (WLAN)."

Så här tolkar jag texten.
1. Vi kommer att släppa en MMS-app (vad skulle det annars vara? att dom trixar med Apple's iPhone-OS?)
2. Jo - förresten - vi ska också släppa en inloggningsapp för våra wifi-zoner.

Ursprungligen av thor:

Vad är en MMS funktionalitet för iPhonen? är det en vanlig app? varför skriver man då sen att det kommer komma ett program som underlättar inloggningen, för då är det ju tal om en app.

"Enligt Bengt Olsson, informationschef för TeliaSoneras innehållstjänster, kommer man tillhandahålla MMS-funktionalitet för iPhone inom två månader. Dessutom kommer man lansera ett program som underlättar inloggningen på det trådlösa nätverket (WLAN)."

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-11-18 21:02

Inom två månader? Hmm... PUSH-notification någon?

Jag misstänker att ett program med MMS-funktionalitet skulle bryta mot apples riktlinjer om att program ej får vara igång i bakgrunden. Därför måste det vara Apple själva som utvecklar det. Undantaget skulle väl vara om programmet byggdes kring "push notifications" på något sätt.

Ursprungligen av Mats Björnström:

Jag misstänker att ett program med MMS-funktionalitet skulle bryta mot apples riktlinjer om att program ej får vara igång i bakgrunden. Därför måste det vara Apple själva som utvecklar det. Undantaget skulle väl vara om programmet byggdes kring "push notifications" på något sätt.

Ja, de borde ju då använda "push notifications" så att man får meddelande om att det finns mms från person x på servern eller så, sen kanske det laddas hem när man öppnar programmet eller något?
Hoppas de löser det smidigt i vilket fall som helst, vore fint!

Ursprungligen av Andreas Th:

Ja, de borde ju då använda "push notifications" så att man får meddelande om att det finns mms från person x på servern eller så, sen kanske det laddas hem när man öppnar programmet eller något?
Hoppas de löser det smidigt i vilket fall som helst, vore fint!

Låter ganska vettigt. Låter egentligen inte komplicerat heller: Att man får en push-notis varje gång någon laddat upp något på ens serverandel.

Bryr mig inte så mycket om MMS,
men äntligen slipper man höra allt gnäll om det saknas:)
Saknas bara copy-paste å sms-vidarebifodran....

Ursprungligen av jackcoke:

Bryr mig inte så mycket om MMS,
men äntligen slipper man höra allt gnäll om det saknas:)
Saknas bara copy-paste å sms-vidarebifodran....

och sen är det verkligen världens bästa telefon. Fint.

Ursprungligen av jackcoke:

Bryr mig inte så mycket om MMS,
men äntligen slipper man höra allt gnäll om det saknas:)
Saknas bara copy-paste å sms-vidarebifodran....

Jag använde det nästan aldrig jag heller, men ibland känner jag att jag skulle vilja skicka en bild på någon situation till folk som inte har mail.
Sen är det ju skönt att slippa det där "men din telefon suger eftersom den inte har mms" också, för jag är trött på att försöka argumentera för varför jag inte saknar tjänsten
(bryr mig iofs inte särskilt mycket eftersom jag själv är hur nöjd som helst med luren).

Jag hoppas verkligen Telia kan fixa ihop något bra.

Ursprungligen av Andreas Th:

Jag använde det nästan aldrig jag heller, men ibland känner jag att jag skulle vilja skicka en bild på någon situation till folk som inte har mail.
Sen är det ju skönt att slippa det där "men din telefon suger eftersom den inte har mms" också, för jag är trött på att försöka argumentera för varför jag inte saknar tjänsten
(bryr mig iofs inte särskilt mycket eftersom jag själv är hur nöjd som helst med luren).

Jag hoppas verkligen Telia kan fixa ihop något bra.

Instämmer. Det händer att jag skulle vilja använda det, även om det är sällan och aldrig är akut.
Men just tjatet och anti-iphone-folks motbjudande grin när de säger "men kan du skicka mms?" och jag tvingas säga "nej, men jag kan maila, kan du?" och de svarar "nej men jag vill inte maila" och jag svarar "och jag vill inte skicka mms" och de svarar "Jo, det vill du" och jag blir sur och går.

Vore skönt att slippa.

Ursprungligen av henkebarn:

Instämmer. Det händer att jag skulle vilja använda det, även om det är sällan och aldrig är akut.
Men just tjatet och anti-iphone-folks motbjudande grin när de säger "men kan du skicka mms?" och jag tvingas säga "nej, men jag kan maila, kan du?" och de svarar "nej men jag vill inte maila" och jag svarar "och jag vill inte skicka mms" och de svarar "Jo, det vill du" och jag blir sur och går.

Vore skönt att slippa.

haha, indeed.
undrar när push-tjänsten kan komma btw.

Hoppas inte det är en mail-tjänst, det vore lite lamt. Jag låter mig faktiskt hoppas på en dedikerad applikation.

Varför skulle det vara så konstigt om Telia tog fram MMS tillsammans med Apple - eftersom det är önskvärt i vissa länder i Europa . Precis som man tagit bort vissa funktioner som GPS i Egypten och Wifi i Kina. Där tror jag Apple varit lyhörda för bla Telias önskemål.

Ursprungligen av adress@mac:

Varför skulle det vara så konstigt om Telia tog fram MMS tillsammans med Apple - eftersom det är önskvärt i vissa länder i Europa . Precis som man tagit bort vissa funktioner som GPS i Egypten och Wifi i Kina. Där tror jag Apple varit lyhörda för bla Telias önskemål.

Tagit bort GPS och WiFi? Vilken kund kan bli gladare av det?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-19 00:43
Ursprungligen av henkebarn:

Tagit bort GPS och WiFi? Vilken kund kan bli gladare av det?!

Ett slutet land. Som ex Kina

Ursprungligen av henkebarn:

Tagit bort GPS ochWiFi? Vilken kund kan bli gladare av det?!

Det där var ett skämt va?

Ursprungligen av theplague:

Det där var ett skämt va?

Från min sida? Nej, varför skulle det vara det?

Ursprungligen av henkebarn:

Från min sida? Nej, varför skulle det vara det?

Du frågade varför man skulle tagit bort Wifi i Kina.
Du kanske inte vet vad Kina är för slags land?
Ok, OT som fan nu, men jag trodde det var ett skämt.

Ursprungligen av theplague:

Du frågade varför man skulle tagit bort Wifi i Kina.
Du kanske inte vet vad Kina är för slags land?
Ok, OT som fan nu, men jag trodde det var ett skämt.

I Kina äter de GPS:er.

Ursprungligen av theplague:

Du frågade varför man skulle tagit bort Wifi i Kina.
Du kanske inte vet vad Kina är för slags land?
Ok, OT som fan nu, men jag trodde det var ett skämt.

Men det var det inte.

Som nämns är Wifi tillåtet i datorer, så varför inte i en mobil? Men men, end of discussion. Punkt.

Ursprungligen av adress@mac:

Varför skulle det vara så konstigt om Telia tog fram MMS tillsammans med Apple - eftersom det är önskvärt i vissa länder i Europa . Precis som man tagit bort vissa funktioner som GPS i Egypten och Wifi i Kina. Där tror jag Apple varit lyhörda för bla Telias önskemål.

Det stämmer inte att några funktioner tagits bort för Kina, eftersom den inte ens säljs där. Undantaget är Hong Kong, där den säljs, i fullutrustad version, olåst samt via 3 (märkligt nog). China Mobile sägs ju däremot ha försökt få både WiFi och 3G borttaget, vilket av allt att döma inte är en gångbar strategi om man vill göra affärer med Apple.

Däremot stämmer det att GPS inte finns i egyptiska iPhones, eftersom GPS helt enkelt är förbjudet där. Vete gudarna vad man trodde sig kunna uppnå med det, men det kanske gagnar regimen att folket irrar omkring planlöst?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-22 01:39
Ursprungligen av Samuel K:

Det stämmer inte att några funktioner tagits bort för Kina, eftersom den inte ens säljs där. Undantaget är Hong Kong, där den säljs, i fullutrustad version, olåst samt via 3 (märkligt nog). China Mobile sägs ju däremot ha försökt få både WiFi och 3G borttaget, vilket av allt att döma inte är en gångbar strategi om man vill göra affärer med Apple.

Däremot stämmer det att GPS inte finns i egyptiska iPhones, eftersom GPS helt enkelt är förbjudet där. Vete gudarna vad man trodde sig kunna uppnå med det, men det kanske gagnar regimen att folket irrar omkring planlöst?

Det är sjukt, varför förbjuder de gps?

Ursprungligen av henkebarn:

Instämmer. Det händer att jag skulle vilja använda det, även om det är sällan och aldrig är akut.
Men just tjatet och anti-iphone-folks motbjudande grin när de säger "men kan du skicka mms?" och jag tvingas säga "nej, men jag kan maila, kan du?" och de svarar "nej men jag vill inte maila" och jag svarar "och jag vill inte skicka mms" och de svarar "Jo, det vill du" och jag blir sur och går.

Vore skönt att slippa.

Vilka mobiler är det som man inte kan maila med idag?
Det är ju inte så att mail från mobil är något som endast iphone hanterar, de felsta mobiler har väl stöd för mail, eller?

Ursprungligen av henkebarn:

Instämmer. Det händer att jag skulle vilja använda det, även om det är sällan och aldrig är akut.
Men just tjatet och anti-iphone-folks motbjudande grin när de säger "men kan du skicka mms?" och jag tvingas säga "nej, men jag kan maila, kan du?" och de svarar "nej men jag vill inte maila" och jag svarar "och jag vill inte skicka mms" och de svarar "Jo, det vill du" och jag blir sur och går.

Vore skönt att slippa.

Fatta hur skönt det är att ha Swirly MMS och få de där anti-iphonarna att tappa hakan när man svarar ja på frågan

Att "... tillhandahålla MMS-funktionalitet..." låter för mig som att man kommer att använda Mail för att lösa detta. Inte en särskild app.

Ursprungligen av pressplayontape:

Att "... tillhandahålla MMS-funktionalitet..." låter för mig som att man kommer att använda Mail för att lösa detta. Inte en särskild app.

Jag lutar också åt att det blir någon annan typ av lösning, via mejl eller webb på något sätt. Eller ett program som ansluter sig till Telia och kollar efter MMS. Men inte MMS i den betydelsen att det ska fungera som SMS gör idag på iPhone (eller som MMS fungerar via SwirlyMMS). MacWorld är ju rätt sensationalistiska i sin rapportering, som vanligt, och får det att låta som om det skulle vara MMS på riktigt.

Det finns ju alltid möjligheten att Apple till slut utvecklat ett MMS-program, men det vore ju ytterst konstigt om Telia fick släppa den nyheten före Apple i så fall.

Jo, nu faller myntet ner för mig :-). Det är klart att Telia inte gett sig på en överkurs att sätta ihop ett "riktigt" MMS-program till iPhone - det var det jag blev så förvånad (skeptiskt) till att dom skulle ha gjort.
Det är nog bara en tjänst det handlar om. Jag tror att man får ett mail med mms-bilden. Vill man skicka ett mms så skickar man bilden som mail till en specifik Telia-robot som bakar om det till ett reguljärt mms som i sin tur skickas till mottagaren - vars nummer man skrivit in som Subjekt - eller längst upp/först i mailet.

Vi får se...

(Teori: Inledningsvis så måste man gå till ens "egna sidor" på Telia's sajt och fylla i bl.a. till vilken mailadress inkommande mms ska skickas)

Ursprungligen av Adrian B:

Jag lutar också åt att det blir någon annan typ av lösning, via mejl eller webb på något sätt. Eller ett program som ansluter sig till Telia och kollar efter MMS. Men inte MMS i den betydelsen att det ska fungera som SMS gör idag på iPhone (eller som MMS fungerar via SwirlyMMS). MacWorld är ju rätt sensationalistiska i sin rapportering, som vanligt, och får det att låta som om det skulle vara MMS på riktigt.

Det finns ju alltid möjligheten att Apple till slut utvecklat ett MMS-program, men det vore ju ytterst konstigt om Telia fick släppa den nyheten före Apple i så fall.

Bevaka tråden