Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prestandavinst vid mjukvaru RAID-0 på en hårdvaru RAID-5?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-18 14:48

Någon här som har koll på ifall man får ut någon reell prestandavinst genom att köra en mjukvaruraid 0 på en Mac Pro med hårdvaruraid 5 i botten?

Ursprungligen av lensv:

Någon här som har koll på ifall man får ut någon reell prestandavinst genom att köra en mjukvaruraid 0 på en Mac Pro med hårdvaruraid 5 i botten?

Menar du att du skulle ändra RAID-nivå från 5 till 0 eller att du skulle sätta upp en RAID-0 bestående av två RAID-5:or? I båda fallen ökar prestanda marknat men i det första fallet ligger du lite dåligt till om en av diskarna fallerar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-18 17:18

Njae... Jag har fyra diskar fysiskt anslutna till ett raidkort och dessa är konfigurererade som en raid 5'a. Det jag undra är om man får någon prestandaökning ifall man i sin tur kör en mjukvaruraid (0) ovanpå detta... Teoretiskt borde det iaf. bli lite extra skjuts!

Ursprungligen av lensv:

Njae... Jag har fyra diskar fysiskt anslutna till ett raidkort och dessa är konfigurererade som en raid 5'a. Det jag undra är om man får någon prestandaökning ifall man i sin tur kör en mjukvaruraid (0) ovanpå detta... Teoretiskt borde det iaf. bli lite extra skjuts!

Men för att köra RAID-0 så måste du ju ha två volymer?

Dina fyra diskar som är konfigurerade som RAID-5 är endast en volym. Tänkte du köpa fyra ytterligare diskar, konfigurera dom i RAID-5 och sen köra mjukvaru RAID-0 på dessa två volymer?

Missförstår vi varandra?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-18 18:14
Ursprungligen av lensv:

Njae... Jag har fyra diskar fysiskt anslutna till ett raidkort och dessa är konfigurererade som en raid 5'a. Det jag undra är om man får någon prestandaökning ifall man i sin tur kör en mjukvaruraid (0) ovanpå detta... Teoretiskt borde det iaf. bli lite extra skjuts!

Om diskarna redan är knytna via Raid-5 till en Volym så kan du inte köra någon ytterligare mjukvarubaserad raid på dom.

Sätter du däremot in fyra nya diskar och kör Raid-5 på dom också borde du kunna köra mjukvarubaserad Raid-0 mellan dessa två Volymerna.

Har aldrig hört om någon som gjort så i praktiken dock.

"Raid 5+0" borde det u bli iaf

Hur skulle mera lager av programvara ge mer prestanda?

Ursprungligen av bjelkeman:

Hur skulle mera lager av programvara ge mer prestanda?

Genom att köra mjukvaru-RAID på diskar kan man använda om parallellt och därmed få ökade prestanda. Med andra ord kan fler lager av programvara ge bättre prestanda

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-18 18:34

Sorry, jag glömde nämna en "liten" detalj... Raid 5'an består av tre volymer. Det jag undrar är alltså ifall en mjukvaruraid 0 som spänner över dessa tre volymer kan öka prestandan något ytterligare?

Ursprungligen av lensv:

Sorry, jag glömde nämna en "liten" detalj... Raid 5'an består av tre volymer. Det jag undrar är alltså ifall en mjukvaruraid 0 som spänner över dessa tre volymer kan öka prestandan något ytterligare?

Så om jag förstår det rätt har du tre RAID-5 volymer med 4 diskar i varje volym, totalt 12 diskar?

RAID 50 (RAID 5+0)
Med RAID 5+0 skapar du då en mjukvaru RAID-0 med alla tre RAID-5:or. Det ger klart förbättrade prestanda och används ofta i Xserve RAID till exempel. Observera att diskutrymmet från alla tre RAID-5 "slås ihop" och bildar en ny volym, du måste med andra ord formatera om diskarna.
Nested RAID levels - Wikipedia, the free encyclopedia

(jag får dock känslan av att du vill köra både RAID-5 och RAID-0 på samma volym och blandar ihop begreppen men jag kan ha helt fel, ledsen för det i så fall)

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-11-19 05:46

Jag tippar på att han har en Raid5 volym bestående av 4 fysiska diskar som han har parionerat upp i 3 logiska enheter, sen köra raid 0 mellan dessa.

Och att isåfall soft-RAID'a några partitioner ger nog ingen direkt vinst, den skriver ju ändå till samma disk samtidigt och på flera ställen dessutom, borde snarare bli långsammare.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-19 09:06

X-per har gissat rätt! (ber om rursäkt ifall jag har varit otydlig)

Vid "spanning" av två eller flera fysiska raid 5'or är det rätt solklart att prestandan ökar. I mitt fall hänger det dock troligtvis på vilken kompetens raidkortet har (vet tyvärr inte hur avancerat Apple's kort är?). Om varje volym har sin egen I/O-kanal bör prestandan kunna öka en del, men om det inte är så... Ja, då lär det inte vara någon större mening att försöka.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-20 15:26

Är det någon här som vet hur Apple's raidkort arbetar (ifråga om I/O-hantering)?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-11-20 18:58

Varför skulle varje logisk volym ha en egen kanal? Är detta överhuvudtaget möjligt?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-21 10:03

Tja, varför inte?

Den underliggande RAID-5:an kommer styra vilken prestanda du får oavsett partitionering och "överliggande" RAID-0.

Ser inte riktigt poängen med att partitionera upp en RAID-5 i tre volymer och sen slå ihop dom igen i en RAID-0, det måste om något bara göra helheten mer känslig för fel och ge totalt lägre prestanda (eftersom processorn måste hantera RAID-0 mjukvarumässigt).

Jag skulle snarare börja om med en RAID-10 istället:
RAID 10 vs. RAID 5 Performance

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-21 11:56

Ifall den underliggande hårdvaran bara kan hantera en I/O-kanal är jag helt med på ditt resonemang, men om den kan hantera flera kanaler skulle man dock kunna förvänta sig att prestandan ökas en del då raidkortets bussar förhoppningsvis är betydligt snabbare än vad varje enskild hårddisk är.

Med tanke på vad Apple's raidkort kostar borde det trots allt finnas lite intelligens inbyggd...

Varje disk har väl en separat SATA kanal till RAID-kortet? Buss-hastigheten PCI-E mot moderkortet är betydligt snabbare än vad diskarna kan leverera så där är inte problemet.

Jag skulle tro att paritetshanteringen i hårdvarukontrollen pga RAID-5 konfigurationen är det som sätter begränsningarna. I en ren RAID-0 finns ju inget sånt så då ökar prestanda markant.

1
Bevaka tråden