Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Macbook Pros trackpad lever sitt egna liv?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-11-08 17:07

Tjenare!

Var inne på machuset idag för att kolla in dom nya MBP och skaffa lite tillbehör osv.
Testade en MBP och det verkade som trackpaden levde sitt egna liv, ofta registrerade den den nya 4-finger rörelsen även när jag bara hade 2 fingrar nertryckta.

Flera andra rörelser registrerades också fastän jag inte gjorde det som var avsett att göras, har inte haft några problem med min April 08 MPB, denna levde verkligen sitt egna liv.

Kan det ha varit pga att många har varit och kladdat på skiten eller är det någon mer
som har upptäckt detta hemma?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-08 17:21

har inga problem med flickvännen macbook.

Ända problemet jag har upptäckt är att om man är van att ha vänster tumme vilande på "musknappen" som fanns innan som jag ofta gjorde. Så kan man ibland få fenomen att man börjar förminska eller förstora saker ioch med att datorn tror man "nyper" iochmed att man råkar ha två fingrar på maousepaden. Men det är ju ett handhavande fel och en vane sak.

Men inga andra problem har påträffats...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-11-08 18:11

Jag tycker den nya plattan är mer av en gimmick. Styrplattor har sett lika ut i 15 år, minst så om man har problem med denna kan jag inte tycka det är handhavandefel utan designfel. Plattan på min MBA med sin väldigt tunna knapp känns betydligt smartare och har ändå lika stor yta som den här.
Dessutom är ju som sagt plattan i det närmaste oanvändbar i BootCamp då den inbyggda trögheten mot att registrera rörelser och flera fingrar verkar saknas helt i Windows. Förhoppningsvis går väl det att "reparera" mjukvarumässigt.

Plattan ingen hit

Jag är mycket nöjd med min nya Pro, men plattan suger.
Jämfört med föregångaren är den inte lika följsam och kräver mer tryck för att något ska hända. O klickljudet är ingen höjdare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-09 13:54

Men trots det så är apples datorer så pass bra så vi har nu börjat klaga på klickljudet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-09 16:29

Puckmus, borttagen delete-knapp och så nu knappfri trackpad.:tveksam:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-09 16:50

Jag har idag en MB och väntar på den nya MBP. Är dock inte så orolig för trackpaden. Har testat den lite i butik och det känns lite ovant men jag upplevde inga av de problem som användare har rapporterat. Däremot verkar det ju som att Apple har uppmärksammat problemet och ska titta närmare på det. Det kommer med största sannolikhet en mjukvarufix inom kort som troligtvis löser de problem som uppmärksammats. Är som sagt inte så orolig för att det ska bli ett problem för mig...

Det är ALLTID ovant med en ny trackpad, vilken bärbar dator det än gäller. En månad senare har man kört in den och kan inte tänka sig något annat. Så är det för mig i alla fall.

Det jag upplevt med min är att man ibland ligger och "släpar" kvar med tummen på trackpaden och det medför att man ibland gör saker man inte tänkt. Mest problem var detta de första dagarna. Nu känns det okej, men känslan när man "klickar" längst ner känns inte 100% premium.

Tycker att det krävs en hel del kraft för att trycka högst upp på Styrplattan, längst ned (där knappen egentligen satt) känns den helt perfekt. Håller med om att ljudet är högt, irriterande när jag försöker smyga med datorn när flickvännen sover ;)!

Ursprungligen av Felix.Thalen:

Tycker att det krävs en hel del kraft för att trycka högst upp på Styrplattan, längst ned (där knappen egentligen satt) känns den helt perfekt. Håller med om att ljudet är högt, irriterande när jag försöker smyga med datorn när flickvännen sover ;)!

Det är det det är praktiskt att ha touch funktionen inkopplad

Ursprungligen av x-per:

Tjenare!

Var inne på machuset idag för att kolla in dom nya MBP och skaffa lite tillbehör osv.
Testade en MBP och det verkade som trackpaden levde sitt egna liv, ofta registrerade den den nya 4-finger rörelsen även när jag bara hade 2 fingrar nertryckta.

Flera andra rörelser registrerades också fastän jag inte gjorde det som var avsett att göras, har inte haft några problem med min April 08 MPB, denna levde verkligen sitt egna liv.

Kan det ha varit pga att många har varit och kladdat på skiten eller är det någon mer
som har upptäckt detta hemma?

Hur många töntar och skolungar tror du har stått där och tryckt av bara helvete "för att se hur mkt den tål, hö hö hö".

Jag litar aldrig på ett demoex - det är bättre än inget men inget man kan lita på helt och hållet.

Min styrplatta funkar som en dröm.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-11-18 19:45

Tack för svaren

Ursprungligen av Goflorp:

Hur många töntar och skolungar tror du har stått där och tryckt av bara helvete "för att se hur mkt den tål, hö hö hö".

Just darför jag frågade i denna tråden och just därför jag nämnde detta i sista stycket

Jag har inte haft några problem öht, varken innan eller efter jag lade på uppdateringen för en stund sedan.

Det där med att folk är sällsamt hårdhänta med skyltex... om man kollar i Mobilaffärer så är det få grejer som är hela på skylt-exen...

Som ngn sade ovan, det är lite ovana om man tidigare använt mus. Mindre ovana om man använt bärbar med styrplatta. den är större.

Knappen är det nog många som inte använde förut ändå (jag själv t ex) utan man dubbelknackar direkt på plattan. Man behöver ju inte glonka ner den.

Jag har heller inte märkt att den misstolkar antal fingrar man använder för gester ec.

Skall du skaffa MBP eller inte så tycker jag inte det skall vara plattan som skall avgöra valet - den är helt OK.
Priset är ju inte att leka med, trivs man med skärmen osv är saker jag tycker kan vara stötestenar för att skaffa en.

Jag kan ju säga så här att jag ringde ÅF'en idag i ett annat ärende och fick erkänna till säljaren som sålt den (15" MBP) till mig att det här är banne mig den bästa Mac jag haft. Tyst, snabb, lätt, lång batteritid, grym skärm, snygg som fasen...

1
Bevaka tråden