Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja mediacenter-lösning, Frontrow vs Xbox 360 vs Apple tv?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-11-14 11:48

I nuläget kopplar jag min MBP till TVn med Apples DVI -> Videoadapter och en 3,5mm -> 2st RCA kabel för ljudet. Via en RCA->scartadapter går detta in i TVn. Kollar mest på serier, och dessa bläddrar jag fram som vanligt i Finder och spelar upp.
Funkar ju helt perfekt egentligen, MEN det börjar kännas ganska omständigt att varje gång man vill se nåt så ska man rycka ur skärmen, sätta i dvi->videoadaptern, rycka ur kabeln till högtalarna och sätta i den som går till TVn istället. Och sen så ska man in bland alla mappar och leta upp nästa avsnitt förstås... Och när man kollat klart ska man göra samma sak igen...

Därför har jag börjat snegla lite på andra lösningar på detta enorma i-landsproblem.

Den ena är att jag streamar filmerna till min Xbox 360 via Connect 360 eller Rivet. På det här sättet slipper jag ju hålla på och byta sladdar och hela den biten. Dock måste jag investera i en router för att få detta att funka, och det är väl lika bra att satsa rejält från början och köpa en Airport extreme för ca 1700kr.

Den andra lösningen vore att konvertera och lägga in allt i iTunes och köra i Frontrow, vilket vore riktigt najs! Bläddra fram filmerna med fjärrkontrollen och grejer... Men då är jag ju där igen, då måste jag ju ändå hålla på och rycka ur skärmen och koppla in TVn så fort jag ska se på något. Då undrar jag om detta kanske går att lösa med en sån DVI-switch från Kjell & Company (Har läst många trådar om denna, men har ändå inte fått någon riktig klarhet i om den funkar eller inte?)
Kjell & Company - 98104 - 2-vägs DVI-switch
Om inte den, så borde det väl funka med en sån här? (Dyrare dock)
DELTACO DVI-SPLITTER 1X2

Ett tredje alternativ skulle kanske vara att köpa en Apple TV och streama över grejerna, men då måste jag ju köpa en Airport extreme också och då blir det dyrt...

Hur skulle ni göra? Har ni något förslag på andra lösningar också kanske?
Hoppas någon orkar läsa hela inlägget

Väl mött

Hej Ledin!

Har ytterligare ett förslag att lägga till din lista, en mac mini med frontrow eller Plex, du behöver inte skaffa någon Airport extreme och du kan "strema" eller fildela eller synkronisera dina datorer med varandra via deras inbyggda trädlösa nätverkskort.
Dessutom så har den DVI ut så det är samma kabel som du redan har.

Om du vill ha ett trådlöst nätverk hemma så anslut bara mini till nätverket via en TPkabel och dela ut över Airport, så hade jag det själv hemma tills jag slog till och skaffade mig en Extreme.

Nåja, det var nog inte just det svaret som du letade efter, men ytterligare ett val kanske gör det hela lite roligare

Lycka till.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-11-14 18:24

Jo jag har tänkt på en Mac mini också men det blir för dyrt. Har i och för sig kvar min gamla PC som man kanske skulle kunna göra nåt med. Men jag vet inte om jag har lust att ställa den bredvid TVn och så måste man ju ha tangentbord och grejer...

För Xbox media center / Plex räcker det med en fjärrkontroll, du behöver inte mus eller tangentbord alls.

Glöm iTunes-lösningen, man orkar inte konvertera filerna i längden. Du skulle möjligen kunna skaffa en AppleTV och lägga in Xbmc på den, men det är antagligen mycket smartare att försöka få tag i en begagnad mac mini istället.

Angående att slippa dra ur sladdarna så skaffa en scartswitch. Finns på biltema eller clas ohlsson för nån hundring. Sen räcker det att du trycker på en knapp för att växla bildkälla. Se till att växlaren stödjer rgb bara, det brukar stå på dem.

Nöjer du dig med divx och inte frågar efter HD så skulle jag råda dig att skaffa en vanlig Xbox med Xbox media center. Då kommer du undan både billigt och bra. Om du har en vanlig tjocktv ger detta alternativ dig dessutom den bästa bilden. Lägg sedan de pengar du just sparat på en nätverksansluten hårddisk som Xboxen kan streama från.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-11-14 23:46

En Airport extreme blir det nog oavsett hur jag gör eller inte gör...gött med trådlöst internet, hårddiskar och skrivare... Så då kan jag ju testa att köra med xboxen, vilket kanske är den enklaste och billigaste lösningen.

gusax840 -> Menar du den gamla svarta Xboxen? Jag har en sån liggandes för cd-läsaren slutade funka på den...i övrigt ska den funka men utan cd-läsaren kanske den är obrukbar?

Ursprungligen av ledin:

gusax840 -> Menar du den gamla svarta Xboxen? Jag har en sån liggandes för cd-läsaren slutade funka på den...i övrigt ska den funka men utan cd-läsaren kanske den är obrukbar?

Ja jag menar den svarta gamla Xboxen. Att chippa den är busenkelt så länge du inte har en version 1.6 (googla för att ta reda på det, men även 1.6 är ganska lätt). Utan cdspelare blir det nog lite svårt att installera Xbmc, så enklast är förmodligen om du försöker låna nån annans xbox och skruvar ur dess cdspelare för stunden.
Efter att du chippat och lagt in xbmc så får du ftp-åtkomst till boxen, så därefter behöver du ingen cdspelare längre (om du inte vill spela dvd-skivor förstås).
Bortsett från en fungerande cdspelare så behöver du torx-skruvmejslar (T10 och T8 tror jag det var), lödkolv och en timme eller två i installationstid (första gången). En tång kan vara bra också. Chip plus sladdar och lödtenn kostar typ 200 - 250 kr inkl frakt, jag köpte från console.se vill jag minnas.

Du behöver inte kasta ut pengar på en ny hårddisk eller krångla med att formatera den befintliga i Xboxen. Det kräver dessutom tillgång till en pc med specialprogram. Du kan streama allting från nätverket nämligen, så det finns ingen direkt anledning att sätta in större hårddisk i xboxen själv.

Edit: Du kan förresten prova Xbmc på din mac redan nu, men det visste du kanske om? Plex Media Center for OS X eller xmbc.org . De funkar nästan exakt som xbox-varianten, med skillnaden att datorversionerna klarar HD-filmer. Men det kvittar ju för dig, så länge du har vanlig tv.

Ytterligare alternativ är att köpa en produkt som Popcorn Hour, TViX, HDX m. fl. och strömma video över nätverket. Långt ifrån lika välpolerat som AppleTV, men ska ge bra kvalité (speciellt om man kör HD) och klara många format. (Jag har själv ingen erfarenhet av någon av dom, men jag har läst en del om det.)

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-11-15 14:08

Okej, intressant. Men det låt lite för krångligt för min smak
Jag testade faktiskt Plex häromdagen, men nu får jag inte igång det igen för att det frågar om det ska söka efter uppdateringar automatiskt, men muspekaren försvinner så jag kan inte komma vidare...

Men jag kan ju som sagt testa att köra med 360n och se hur bra det funkar. Annars verkade ju den där Popcorn hour som Adrian tipsade om bra...

btw, mitt 300e inlägg!

xbox är ju gött om du dessutom vill spela spel. Annars är AppleTv med Perian installerat gött.

Allra bäst är väl dock en Mac Mini med Front- eller Back Row. Eller som i mitt fall: en PowerMac G5 Dual 2.3 ghz med 4,5 GB minne

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-11-15 23:20

Ja en Mac mini är ju det läckraste, men också dyraste, så den får nog va en våt framtidsdröm eller nåt tills vidare...
Skulle ju som jag har sagt kunna göra något med min gamla PC. Den är en P4 3 ghz med 512 mb ram, så den är ju fullt användbar fortfarande så det vore ju kul att ha den till något.

Har fått låna en router och har ikväll testat att streama till 360n med både Connect 360 och Rivet. Funkade perfekt med båda (fast man är ju rätt begränsad av testversionerna). Rivet verkar ju dock snäppet bättre eftersom man t.ex. kan välja flera mappar med filmer. Stöd för Aperture smakar ju också gott...
Men hur är det med undertexter? Går det inte att ordna det på något sätt?

Digilive - PowerZest HD-301 Sigma Design 8635 WLAN 802.11n Bittorrent NAS

denna verkar ha vunnit lite priser på olika teknik mässor... du kan inte bara streama du kan även lagra data lokalt.. släpps i SWE i december

hej ..hmm då kan jag passa på att fråga dig en sak.. jag håller på att själv ska streama till min 360 men jag har nu connect 360 .. tyvärr så hittar den bara några avsnitt som jag har med the wire.. inte ressten. I min film Mapp har jag under mappar som heter Serier,Film,Sport Men den hittar bara som sagt mapparna med the wire avsnitt... är det pga jag bara har en trial ? Föressten, så ska det finnas till PC att man kan ha Subtitel men connect finns det inte ännu ...

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-11-17 23:34
Ursprungligen av Sadjivi:

hej ..hmm då kan jag passa på att fråga dig en sak.. jag håller på att själv ska streama till min 360 men jag har nu connect 360 .. tyvärr så hittar den bara några avsnitt som jag har med the wire.. inte ressten. I min film Mapp har jag under mappar som heter Serier,Film,Sport Men den hittar bara som sagt mapparna med the wire avsnitt... är det pga jag bara har en trial ? Föressten, så ska det finnas till PC att man kan ha Subtitel men connect finns det inte ännu ...

Ja det kan säkert vara att du kör trial. Jag blev själv paff när den bara hittade 5 avsnitt av en serie fast att jag hade fler. Men det berodde ju på att den bara visar 5 så länge man kör trial.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-11-17 23:30

En liten lägesuppdatering för den intresserade ;):
-Airport extreme är på väg
-Har testat XBMC, verkar ju grymt smidigt och snyggt, bildmaterial och info om filmer/serier som hämtas automatiskt osv... (med Apple TV-temat blir det ju klockrent). Snyggare och fler möjligheter än med "streama till xboxen-lösningen". Ja jag har blivit lite småkär helt enkelt.
Så jag gör nog somså att jag ställer PCn bredvid TVn och lägger in XBMC på den. Och med XBMC Remote-appen till iPhone blir det nog mumma

Nästa projekt blir väl att rippa alla dvd-filmer. Har testat att rippa en film ikväll med Handbrake, men gud vilken tid det tog, närmare tre timmar. Ska det verkligen dröja så länge? Använde Normal som preset.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-17 23:32

Jag är helt klart inne på AppleTV spåret men eftersom den är begränsad till 720p så känns det lite sådär :/ Fast 2795kr kan det vara värt tills den blir uppdaterad!

+ Enkel administrering via iTunes.
+ Verkar finnas en hel del begagnade att köpa.
+ Enkelt att uppgradera disken
+ Kan få den att fungera som vanlig Mac.
- Endast 720p

ursäkta men som noob måste jag få fråga vad är xbmc ?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-11-17 23:36
Ursprungligen av Sadjivi:

ursäkta men som noob måste jag få fråga vad är xbmc ?

XBMC Media Center
Det är ett mediacenter-program, ungefär som Frontrow

Okej tack så mycket ... men . då undrar jag .. kan man välja vilken spekare man vilja till den? som med frontrow så styrrs den väl av quicktime .. jag skulle vilja lägga till VLC är det fungerbart med det här programet ?

Ursprungligen av Sadjivi:

Okej tack så mycket ... men . då undrar jag .. kan man välja vilken spekare man vilja till den? som med frontrow så styrrs den väl av quicktime .. jag skulle vilja lägga till VLC är det fungerbart med det här programet ?

Följ länkarna som du får som svar på dina frågor, så tror jag att du hajjar mer.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-11-18 00:03

Nja det är ju liksom en spelare i sig, plus att man kan organisera alla filmer och serier i ett bibliotek. Det verkar kunna spela upp det mesta så det är nog inga problem.
Här är listan på alla format som stöds
XBMC | XBMC Features and Supported Formats/Codecs

Japp .... har några jobbiga frågor till ...;) jo jag har följ länkarna. men jag tror jag kär med ngt av connect 360 eller Rivet. eftresom jag i slutändan vill streama för att slippa så mycket sladdar som möjligt ... Vet ngn av er om man kan fixa så att man får subtitels ?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-11-18 22:47

Humm det undrade jag också tidigare i tråden, men nu hittade jag Submerge vilket nog funkar. Kostar dock. (Submerge)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-19 13:34

Kör med en standard Apple TV och allt material fint i iTunes.
Streamar allt förutom bilder och musik.

720p mkv filer och allt annat konverteras lätt i Handbrake.

Enklare lösning finns inte, då sambon också skall kunna använda det så faller allt som heter XBMC m.m bort...

  • Medlem
  • 2008-11-20 12:48

Jag sitter på en iMac och 360Connect till 360 och tycker det fungerar riktigt bra. Men imorgon kommer min Airport Extreme, så kommer jag att ha ett par hårddiskar samt skrivare inkopplade i denna. Frågan är då om jag kan se film från USB HD kopplad till Extreme på min 360.. puh? Då slipper datorn stå på

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-11-20 16:32
Ursprungligen av Culyn:

Jag sitter på en iMac och 360Connect till 360 och tycker det fungerar riktigt bra. Men imorgon kommer min Airport Extreme, så kommer jag att ha ett par hårddiskar samt skrivare inkopplade i denna. Frågan är då om jag kan se film från USB HD kopplad till Extreme på min 360.. puh? Då slipper datorn stå på

Humm...du måste väl fortfarande ha igång Connect 360 för att det ska funka = datorn måste vara på?

  • Medlem
  • 2008-11-20 19:13

Jo, för Connect360 såklart, fast jag hade en förhoppning om att 360 skulle klara av att läsa de hårddiskar man kopplar till sin Extreme. Men så lär det ej vara.. Väldigt synd, för annars klarar ju Xboxen av att läsa Macformaterade hårddiskar till skillnad från NTFS via USB. Men här bir det ju via nätverkskabel istället. Får köpa en Twix eller PH..

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-11-23 15:38

Lägesuppdatering igen:
Har formaterat och fixat min gamla PC i helgen, lagt in windows och ubuntu...
Nu har jag kopplat den till TVn (S-video), men alltså...bilden är oskarp och det går inte att läsa vad som står. Hur löser jag detta? Inte helt lätt att greja med inställningar när man inte kan läsa vad som står...

EDIT: Det löste sig...

Senast redigerat 2008-11-27 23:56
  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-12-01 09:58

Okej jag tror jag rundar av den här tråden för den här gången, tackar så mycket för alla svar!
Jag gör som så att jag kör på streama-till-xbox-lösningen för att kolla på serier och spela musik/visa bilder emellanåt... (kör Rivet förresten)
Undertexterna i serierna fixar jag med Submerge.

Filmerna konverterar och bränner jag ut med Visualhub. Undertexterna bränns med tack vare Perian. Sen är det bara att leta upp covers och skriva ut...

1
Bevaka tråden